چرا پس از مرگ قیامت انسان بر پا نمیشود تا مستقیم به بهشت یا جهنم برود. این فاصله برای چیست؟ در این باره سه نکته وجود دارد.
تکامل برزخی: انسان در یک مسیر طولانی از منزل عدم تا منزل ابدیت رهسپار است. مرحله به مرحله کمالی را به دست میآورد تا لایق آخرین کمال گردد. همانند یک نوزاد که تا مرحله تولد مراحل گوناگونی میپیماید. قران میفرماید: ما شما را در چند مرحله آفریدیم. چرا بزرگی و حکمت خدا را نمی پذیرید؟ ما لَكُمْ لا تَرْجُونَ لِلَّهِ وَقاراً وَ قَدْ خَلَقَكُمْ أَطْواراً. نوح، ۱۴[۱]
در اینجا میتوان به دو نکته توجه کرد:
یک. بخشی از ضعفها جبران میشود. تکامل و پاکسازی در برزخ رخ میدهد. انسانها در این جهان به سه گروه تقسیم میشوند. مؤمن، کافر و مستضعف، یا ظالمان، سابقان و مقتصدان (متوسطان). ولی در قیامت دو گروه بیشتر نخواهند بود. سعید و شقیّ. افراد متوسط که خوب و بد را به هم آمیختهاند، در این دنیا زیادند. دنیا ظرفیت ندارد که همگان به مرحله پایانی صعود کنند و سعید یا شقی گردند. بیشتر مردم قاصر یا مستضعفاند و برزخ مرحلهای است که این تقسیم سهگانه به آن تقسیم دوگانه برسد. البته چنین نیست که رفوضۀ در دنیا در آنجا قبول گردد، ولی نواقص زیادی نیز جبران میشوند. گناهانی با فشار قبر و سختی برزخ پاک میشوند. بعضی قران میآموزند. از صدقات زندگان بهره میبرند. فرزندان نماز و روزه را قضا کرده و بدهی پدر را میپردازند. سابقه زندگی و شفاعت امامان معصوم ع تأثیر گذاشته و انسان پاکتر میشود.
د. قیامت جهان متفاوتی است. قوانینش شبیه این جهان نیست. آسمان و زمین و آنچه با آن مأنوس بوده و به آن دلبسته بودیم به هم میخورند. انسان با صحنههای وحشتناکی روبرو خواهد شد. کسی که به ناز و نعمت این جهان خو گرفته، توان ورود به آنجا را ندارد. برزخ که نصفش شبیه این جهان و نصفش شبیه آنجا است مرحلهای است تا انسان را آماده کند. از علاقهها و وابستگیها دور و آماده آن روز میشویم. عبور از صراط، حضور در محکمه الهی و در برابر خدا، پیامبر و شاهدان صحنههای دشوار و نامأنوسی هستند. عارفان تکامل برزخی را در معرفت، برطرف شدن حجابها و ارتقای درجات محبت ممکن میدانند. البته بذر آنها در دنیا کاشته شده است.[۲]
آثار عمل: پرونده عمل انسان با مرگ پایان نمیپذیرد. یک رفتار گاهی تا هزار سال اثر دارد. آسیبهای فرهنگی، اجتماعی و زیستی تا قرنها میمانند. هابیل کشتار را یاد داد و تا دنیا باقی است سهمی از هر قتل در پرونده او نوشته میشود. اهل ثقیفه و معاویه بانی همه مشکلات مسلمانان تا به امروز هستند. گاهی یک سخن در تاریخ میماند و هرروز فتنهای بر پا میکند. پس تا دنیا باقی است هیچ پروندهای بسته نیست و هیچ محاکمهای کامل نخواهد بود.
سنتهای حسنه نیز چنیناند. مسجد یا بیمارستان قرنها میمانند و سازنده آن هرروز بهره میبرد. پیامبر اکرم فرمود: «مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً فَلَهُ أَجْرُهَا وَ أَجْر مَنْ عَمِلَ بِهَا إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ مِنْ غَيْرِ أَنْ يُنْقَصَ مِنْ أُجُورِهِمْ شَيْء»[۳]
حقها. انسانها حقوق گوناگونی بر یکدیگر دارند. حق پدر، مادر، بستگان، همسایه، نیازمندان، مریضان، گرفتاران، نادانان و دهها حق دیگر. در روز قیامت تنها به حساب خدا با خلق رسیدگی نمیشود، بلکه حساب انسانها نیز صاف میشود. بدهکار یا باید بپردازد و یا رضایت بگیرد. راه سومی در کار نیست. پس تا همه انسانها نمیرند قیامت بر پا نخواهد شد. اجرای عدالت نیازمند حضور همگانی است. علی ع فرمود: مواظب بندگان خدا باشید. شما حتی از حیوانات، کوهها و دریاها بازخواست خواهید شد. رفتگان منتظرند تا همه بیایند.
«فَإِنَّمَا يُنْتَظَرُ بِأَوَّلِكُمْ آخِرُكُم، اتَّقُوا اللَّهَ فِي عِبَادِهِ وَ بِلادِهِ، فَإِنَّكُمْ مَسْئُولُونَ حَتَّى عَنِ البِقَاعِ و البَهَائِم»[۴]
[۱] قيل اي تارات تراباً ثم نطفة ثم علقة ثمّ مضغة ثمّ عظاماً و لحوماً ثمّ انشأه خلقاً آخر فانّه يدلّ على عظم قدرته و كمال حكمته. طور حدّ یک چیز هست. صافی، ج ۵، ص ۲۳۱
[۲] تعلیقات بر شرح فصوص، ص ۱۷۰ و در محضر علامه طباطبایی، ص ۱۶۰، چ اول آل علی قم.
[۳] كافي، ج۵، ص ۱۰
[۴] نهج البلاغة، ص ۲۴۲