آثار مادی روزه ـ حجت الاسلام و المسلمین سید حسن ضیایی

بسم الله الرّحمن الرّحیم

فرا رسیدن ماه مبارک رمضان رو تبریک عرض می‌کنم.

رمضان یکی از اسماء خداوند است لذا در روایات شیعه فرمودند باید با تجلیل بگویید. شهر المبارک، شهر رمضان، ماه رمضان.

اگر کسی عمداً، اختیاراً بگوید رمضان آمد، رمضان رفت. اینجا کفاره دارد! هم باید صدقه بدهد و هم باید روزه بگیرد که در جامع احادیث شیعه آیت‌الله‌العظمی بروجردی قم در جلد ۱۰ روایات آن آمده است.

مباحثه ما با شما مؤمنین و مؤمنات در حوزه‌های علمیه این است که فواید روزه از نظر اسلام و علم روز چیست؟

فواید زیادی دارد. هر انسانی که چهار جزء دارد: جسم، روان، روح که روان پوش جسم سیّال است و نور دارد که حاله نور انسانی و حاله نور ایمانی است.

جسم دو جزء دارد: وجه و بدن؛ و بدن دو جزء دارد: چهره و صورت که با هم فرق دارند.

بدن دو جزء دارد: اعضاء و دستگاه‌های مختلف بدن. اعضاء که ایرانی‌ها به آن اندام می‌گوید، بر دو نوع است: اندام حیاتی مثل مغز، کبد، قلب و کلیه‌ها؛ و اندام غیر حیاتی

هرکسی که روزه شرعی بگیرد یعنی از فجر صادق تا مغرب شرعی امساک شرعی کند؛ یعنی از مفطرات پرهیز کند، یک فعل هست و آن ذهنی است که نیت روزه ماه مبارک رمضان است. حال این روزه شرعی که می‌گیرد فوایدی دارد برای هر چهار جزئی که ذکر شد.

مثلاً فواید روزه برای بدن:

اینکه متعادل‌کننده متابولیک بدن است. قند خون، فشارخون، چربی‌های مضر خون، کلسترول بد، ال دی ال و تری گلیسیرید خون.

همچنین اضافه‌وزن را کاهش می‌دهد، چاقی شکمی را کاهش می‌دهد.

همچنین خمودگی، پکری، گیجی و منگی را از بین می‌برد؛ یعنی روزه شرعی گرفتن طبق فقه شیعه اثنی عشری یک خانه‌تکانی کامل برای بدن است که حالت تعادلش برگردد و برای روان که تعادل روانی شخص داشته باشد و استمرار تعادل روانی. دچار اختلالات روانی، دچار نارسایی روانی نشود.

دارای روح متعالی باشد و گنجینه‌های درونش را به‌درستی به کار بگیرد مثل شعور که مربوط به روح جمادی است، مثل درک صحیح که مربوط به روح نباتی است، مثل فهم که مربوط به روح حیوانی است، مثل فکر که مربوط به روح انسانی است، مثل روح الایمان که در مؤمنین و مؤمنات خداوند قرار داده است و شیعیان اثنی عشری که عقل به کار بگیرد به هر دو نوع آن یعنی فقط در پتانسیل و عقل نظری نباشد بلکه عقل فعال کاربردی. حال به نوع عقل معاش که عقل حسابگر است و یا به نوع عقل عاشق که عقل اشدّ حباً لله است که دیگر بالاتر از عقل می‌شود و عشق حلال است.

حال اگر کسی عشق حلال نداشته باشد، بی‌عقلی هم پیشه کند، نفهمی هم پیشه کند، درک او نیز نادرست باشد، بی‌شعور بازی هم از خودش راه بیندازد، از همه این‌ها پایین‌تر و بدتر عشق حرام است.

روزه شرعی گرفتن روح انسانی را متعالی می‌کند، روح ایمانی را متعالی می‌کند و لذا درجات الایمان را طی می‌کند و بعد به اقصی الایمان می‌رسد تا برسد به حقیقة الایمان که در روایات اهل‌بیت و الأصول الستة عشر ضياء‌الدين محمودى من الأصول الأولية، بعضی روایات آمده است و بعضی روایات در کافی شیخ کلینی چاپ اسلامی جوان جاد ۲ مبحث صفات المومنین آمده است. بعضی روایات نیز در بحار علامه مجلسی دو جلد آن مربوط به کتاب الایمان است. در خطبه‌های نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام خطبه متقین بعضی از صافات نیز ذکر شده است که جهت مطالعه و تحقیق بررسی بفرمایید.

در بدن یکی دیگر از فواید این است که کلیه‌ها را به حالت طبیعی برمی‌گرداند، عوره خون پایین می‌آید، کراتین خون پایین می‌آید، ادرار پروتئینور خوب می‌شود به شرطی که افطار شرعی باشد. یک‌بار افطار تقلید کورکورانه از عادات زشت دیگران است یا جاهلیّت الاولی یا جاهلیت الاخری که جاهلیت مدرنیته است انواع بیماری‌ها را هم می‌گیریم!

مثلاً افطار خود را با ترشی خوردن شروع کند یا با زولبیا، یا با نوشابه‌های گازدار و یا با آبمیوه‌های شیمیایی و یا با قند و شکر سفید یا انواع لرزان‌ها و مانند آن افطار کند در اینجا انواع بیماری‌ها را می‌گیرید. این افطار شرعی نیست و علمی و عقلائی هم نیست.

افطار شرعی مثلاً در وسائل الشیعه جلد ۷ آمده است که افطار شرعی با چه چیزی باشد. مثلاً آب جوشیده ولرم «ماء الفاطر» یا مثلاً خرمای رسیده شیرین با آب سرد عادی. آب داغ مکروه است و ضررهایی دارد که از جمله سرطان مری می‌آورد مثل غذای داغ که لب‌سوز است و یا آب سرد تگری هم مکروه است و بیماری‌هایی را می‌آورد از جمله سرطان مری می‌آورد و گاهی شخص گرسنه را می‌کشد. هنگام افطار آب سرد تگری به‌یک‌باره نخورید که برخی از افراد را می‌کشد و خیلی هم ضرر دارد که در روایات شیعه آمده است و علماء صالح شیعه فتوا به کراهت داده‌اند. «ماء الحار» مکروه است، «ماء الثلج» مکروه است.

اما «ماء البارد» آب سرد عادی و طبیعی، آب آشامیدنی سرد عادی «ماء البارد»، «ماء الفاطر» آبی که به نقطه جوش برسد و ولرم بشود و بعد نوش جان کنید. این دو اشکالی ندارد و بلکه مستحب است.

حال که افطار با این‌ها شروع کردید، خرمای رسیده شیرین تازه می‌توانید با این‌ها بخورید چون اگر به تنهای خرما با شکم گرسنه بخورید حرارت معده خیلی بالا می‌رود، بالای ۷۰ می‌رود و بعد دچار شقاق معده، ترک‌خوردگی داخل معده می‌شوید. برای اینکه این حالت پیش نیاید مقداری آب و یا آب جوشیده ولرم بعدازآن به‌صورت مکیدنی بخورید.

و یا مثلاً در روایت دارد حلوا خرمایی، یا بعضی از روایت دارد که افطار شیر بخورید مخصوصاً افرادی که پوکی استخوان دارند، نرمی استخوان دارند و یا در سنّ رشد هستند سال‌های اول تکلیفشان است و یا افرادی که سنّ آن‌ها در آخرای میان‌سالی است و ابتدای کهن‌سال جوان است (۶۰ الی ۷۰ سالگی) حتماً شیر هم بخورند که در روایات دارد که گاهی امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام افطارشان شیر بوده است.

پس افطار شرعی باشد، عقلایی باشد، علمی باشد. چند مثال از روایات اهل‌بیت علیه‌السلام زدم، از وسائل الشیعه شیخ حر عاملی.

مطلب دیگر از فواید روزه و همیشه سال این است که خواب قیلوله داشته باشند، همیشه سال مستحب است. یک و نیم ساعت قبل از ظهر شرعی یک ساعت یا نیم ساعت استراحت کنند و قبل از ظهر شرعی، قبل از زوال از خواب بیدار شود و برود مقدمات وضو انجام دهد و سپس وضو شرعی بگیرد قربة الی الله که وقتی اذان ظهر گفتند آماده برای نماز ظهر باشد. همیشه سال مستحب است و در ماه مبارک رمضان استحبابش قوی‌تر است. روایات در بحث قیلوله نیز داریم.

مطلب دیگر از فواید روزه شرعی گرفتن این است که همیشه سال مخصوصاً ماه مبارک رمضان انسان خودش را خوشبو کند به عطرهای طبیعی، به عطرهای طبیعی. مثلاً عطر گل محمد طبیعی، عطر گل گلاب، مثلاً عطر طبیعی یاس سفید، یاس زرد، یاس بنفش. مثلاً عطرهای طبیعی دیگر.

شما مؤمنین و مؤمنات هستید و شیعه هستید و شیعه اثنی عشری عاقل مؤمن است. متقی هم هست، محسن هم هست، دوست جزو ابرار بشود، قلب خاشع دارد، قلب خاضع دارد و دوست دارد قلبش منیب بشود و قلب سلیم بشود. پس باید بیشتر زحمت بکشید در کسب خوبی‌ها.

این روزه شرعی گرفتن توان شخص را بالا می‌برد، چه توان ذهنی و چه توان عقلی و چه توان رفتارهای مثبت و چه توان روابط عمومی سالم و چه توان استمرار اخلاق حسنه و کسب مکارم اخلاقی و چه توان بدنی را در انجام کارهای صحیح بالا می‌برد. چرا؟ چون ضریب مسمومیت‌های داخلی بدن و مسمومیت‌های کبدی را کاهش می‌دهد.

پس آب آشامیدنی سالم، آب جوشیده ولرم، دم‌کرده برگ‌های سبز کاسنی که در جیره غذایی شما باشد. این آب و آب جوشیده ولرم ۱۷ فایده برای شما دارد. اولین آن رقیق کردن خون است، دوم فعال‌ساز کلیه‌ها است، سوم کاهش عوره خون نمک سمّی خون است، ضد ادرار پروتئینور است، کمک‌کننده به درمان کراتین خون است که اگر بالا است فسفات ازته تا هفدهمین مورد که حفظ بهداشت حنجره است که ده چیز است که اولین و دومین آن آب آشامیدنی سالم و آب جوشیده ولرم است.

در بحث‌های فوق تخصصی حنجره مثلاً دکتر خدیبی در بیمارستان قائم مشهد است، اگر بپرسید که برای بهداشت حنجره چه کنم؟ ده مورد برای شما می‌گوید که اولین و دومین آن را آب و آب جوشیده ولرم ذکر می‌کند.

ما در روایات اهل‌بیت از رسول‌الله صلّی الله علیه و آله، از امیرالمؤمنین علیه‌السلام درباره آب از امام صادق علیه‌السلام درباره آب جوشیده ولرم روایت داریم. حتی بعضی از علماء لبنان که شیمی‌دان هستند مثل محسن عقیل و بعضی دکترهای خارجی و ایرانی ترجمه کردند به زبان‌های مختلف ازجمله به زبان ایرانی مثل دکتر خرسندی «طب الامام علی» از محسن عقیل ترجمه دکتر خرسندی و یا کتاب‌های دیگر.

«سیّد الشراب فی الدنیا و الآخرة الماء» سرور همه نوشیدنی‌های حلال در دنیا و آخرت آب آشامیدنی سالم است.

«شیئان صالحان للبدن» این روایت دوم در بحار علامه مجلسی جلد ۶۶ چاپ اسلامیه تهران، جلد ۶۳ چاپ بیروتی جدید است.

از امام صادق علیه‌السلام روایت است: «شیئان صالحان للبدن ماء الفاطر و اکل الرمان» دو چیز همه‌اش به نفع آدمی است: آب جوشیده ولرم و انار رسیده.

در غیر از ماه مبارک رمضان هر شش ساعت آب آشامیدنی سالم، آب جوشیده ولرم نوش جان کنید. بعد از غذای اصلی مثل نهار و یا شام در غیر از ماه مبارک رمضان و در ماه مبارک رمضان بعد از افطاری و بعد از سحری مخصوصاً کسانی که دو نوع فشارخون آن‌ها بالا است، هر دو نوع فشارخون پایین می‌آید هم فشارخون سیستولیک و هم فشارخون دیاستولیک، فشارخون انقباضی و فشارخون انبساطی قلب هر دو پایین می‌آید؛ و یک کاتالیزور مجاورتی هم در هضم غذا است حتی اسید الاژیک دارد و ضد انواع سرطان‌ها مخصوصاً سرطان پروستات در مردان است؛ و خیلی فواید دیگر هم دارد مثل رقیق‌کننده خون، گردش خون مناسب می‌شود، مصفای خون نیز است.

پس فرمایشات معصومین را که درست بفهمم، درست عمل کنم به نفع دنیا و آخرتم است. پس افطاری شرعی باشد نه تقلید کورکورانه از عادات زشت دیگران چه قدیم و چه جدید؛ یعنی جاهلیت اولی که قبل از اسلام بود و یا جاهلیت مدرنیته که کاپیتالیسم و لیبرالیسم است که ضد دین و اخلاق هستند و همه آن بحث پول است که پول بیاید از هر راهی که باشد. شما را عمداً مریض می‌کنند و بعد می‌گویند بیا دارو بخور. همه بحث تجارت دارو و تجارت بیمار و تجارت ابزار پزشکی است.

اگر شما به روایات اهل مراجعه بکنید، درست بفهمید، درست عمل بکنید به طریق اجتهادی، مرجعیت صالح شیعه، فقیه عادل شیعه، هم دنیای شما خوب است و هم آخرت شما و عمر مفید دارید و لذا یکی از آثار و برکات روزه ماه مبارک رمضان این است که عمر مفید پیدا می‌کنید یعنی با بازدهی و راندمان مفید، با طول عمر مناسب عمر شما کوتاه نمی‌شود، عمر شما ضایع نمی‌شود و بهترین استفاده صحیح را از عمر خود می‌برید.

یکی از آثار و برکات روزه گرفتن تنظیم است؛ یعنی هم نظم به زندگی خودت می‌بخشید، خواب و خوراک شما نظم دارد و هم در بُعدهای دیگر از حیث کوچک‌ترین واحد اجتماعی از حیث نظر نقطه مهندسی علوم اجتماعی یا جامعه‌شناسی همه اعضاء خانواده با هم نشستند سر سفره افطاری، سر سفره سحری، این‌ها خیلی مهم است.

الآن یکی از مشکلات غرب و شرق چیست؟ هرکسی برای خودش یک کاری می‌کند! خیال می‌کند که خانه مثل رستوران است! هرکسی یک‌ساعتی می‌خوابد، هرکسی یک‌ساعتی غذا می‌خورد، زندگی نمی‌کنند! عاطفه، مهربانی، با هم حرف زدن، بعضی زیر ۲۰ دقیقه در ۲۴ ساعت با هم صحبت می‌کنند.

روزه شرعی گرفتن روابط عمومی سالم است، گفتگوها مناسب می‌شود و بر اساس نرم‌خویی و خوش‌زبانی می‌شود که سنّت رسول‌الله صلّی الله علیه و آله است.

در جهان اسلام بیش از ۳۰۰ کتاب در سنن النّبی نوشته شده است از شیعه و اهل تسنن! نرم‌خویی حضرت، خوش‌زبانی حضرت، خوش‌اخلاق حضرت به اخلاق حسنه و بلکه به مکارم اخلاقی. یکی از آثار روزه هم این است که همه این‌ها را نظم می‌دهد، یعنی من و شما را در صراط مستقیم قرار می‌دهد که با اخلاق حسنه، روابط عمومی سالم و تَن سالم که بیماری‌های متابولیکی، قند، فشار و چربی نگیری، چربی‌های کبدی بالا نرود، آنزیم‌های کبدی بالا نرود، فشار اضافی بر روی قلب پیش نیاید که بحث پمپاژ خون سالم در بحث دریافت خون، در بحث تصفیه خون در کلیه‌ها، در بحث ذخیره‌سازی مناسب و دفع سموم اضافی و درمان مسمومیت کبدی و در درمان مسمومیت ناشی از سرب بالای بدن و سرب خون.

لذا در روایات شیعه امام رضا علیه‌السلام در بحار ج ۶۶ دارد می‌گوید این «تفاح الاحمر» سیب سرخ رسیده شیرین از بس فواید دارد «یعجبنی» منِ امام رضا را به تعجب وا داشته است. حالا یکی از یازده فایده هم‌زمانش چیست؟

یک آنتی‌هیستامین طبیعی است یعنی به جای قرص‌های شیمیاییِ آنتی‌هیستامین این را می‌خوریم حساسیت‌های فصلی آن از بین می‌رود اشک‌ریزی بی‌مورد، آب‌ریزش بینی همه قطع می‌شود.

اگر کسی در خودش است و سرماخوردگی روانی دارد سیب سرخ رسیده شیرین مرتباً بعد از غذا بخورد؛ هم کمک به هضم غذایش می‌کند و هم ضدافسردگی است؛ یعنی ضد سرماخوردگی روانی است. تب بُر است، ضد عفونت است، آنتی‌بیوتیک طبیعی است، ضد سِحر است، ضد لمم است. لذا باب تفاح در فروع کافی نگاه کنید یا کتاب‌های دیگری که هست، خواصش را متوجه می‌شوید.

پس روزه شرعی گرفتن آثار و برکات زیادی دارد هم در زمینه جسم و بدنتان، هم روانتان که یک مثال برای روان زدم مثلاً افسردگی. بیش از چهارصد مدل بیماری‌های روانی داریم یکی از آن‌ها افسردگی است.

یکی دیگر از بیماری‌ها مثلاً بیماری وحشت است یا هیستریا؛ روزه شرعی گرفتن به قصد قربت از فجر صادق تا مغرب شرعی، یکی از آثار مثبتش چیست؟ ضد وحشت است، ضد هیستریا، ضد کابوس شبانه است و مشکلاتی که گاهی سر راه عصب‌ها پیش می‌آید، انواع تومورهای خوش‌خیم که سرطانی نیستند و بعضی بیماری‌های خاص ایجاد می‌کنند، ضد آن هم است. داروهای خوراکی هم هست ضد این تومورهای خوش‌خیم غیر سرطانی که روی سلسله اعصاب ایجاد می‌شود که عامل ژنتیکی هم در بعضی‌ها دارد، زنجفیل خوب است بخورد، عناب رسیده خوب است بخورد، عسل استوخدوس هم خوب است بخورد، حالا در بحث امساک شرعی، ضد انواع توده‌ها و تومورها است.

اگر کسی تومور یا توده هر جای بدنش ثابت شده باشد، حتی در دستگاه گوارش، مثلاً فرض کنید توده و تومور در روده دارد، مثلاً فرض کن در روده بزرگ دارد «کولون» مثلاً فرض کن قسمت‌های انتهایی روده بزرگ دارد یا «رودآنال»

حالا فرض کن رفته پیش یک متخصص انکولوژی یا سرطان‌شناسی، کلونوسکوپی کرده است، بیوسپی نمونه‌برداری کرده است، شیمی‌درمانی کرده است، جراحی کرده است، پرتودرمانی هم کرده است باز بعد از یک مدتی دوباره این توده تومورها برمی‌گردد باز همه این‌ها را باید تکرار کند.

حالا درمان توده و تومور؛ یکی از آن درمان‌ها روزه شرعی است و دیگری چیست؟ اول هر غذا شش قطعه کندر خوراکی مرغوب که سفید زرد مات است که بهترین‌هایش را از عدَن یمن می‌آورند؛ اول غذا می‌جود و می‌خورد مثلاً افطارش رو شروع کرد با آبجوش ولرم خرما یا حلوا خرمایی یا یک لیوان شیر، باید با غذای سبک شروع کرد مثل سوپ، حالا غذای اصلی که می‌خواهد بخورد اول غذای اصلی شش قطعه کندر خوراکی مرغوب می‌خورد، بعد وسط غذای اصلی چهارده عدد عناب رسیده شیرین می‌خورد؛ بدون هسته چون هسته عناب سمی است و اعتیادآور است. بعد از غذا عصاره اسفند، یعنی تمام گیاه اسفند که در روایات می‌گوید «حرمل» خیلی فواید دارد، ضد ترس کاذب است یک بیماری «پانیک» اختلال هراسی، شجاعت می‌آورد، امام صادق فرمودند.

مریضی که توده دارد تومور دارد و کلونوسکوپی کرده و متخصص انکولوژی و سرطان شناس گفته توده و تومورت ثابت شده است حتی به نوع سرطان آدِنوکارسینومای روده، این هم درمان می‌شود. حالا این نوع سرطان بدخیم روده بزرگ هم خوب می‌شود پس دارو چی شد؟

روزه شرعی، قبل از غذای اصلی، شش قطعه کندر می‌خوریم، به همراه غذای اصلی چهارده عدد عناب رسیده بدون هسته می‌خوریم و بعد از غذای اصلی یک قاشق چایی‌خوری از عصاره تمام گیاه اسفند می‌خوریم؛ انواع توده‌ها و تومورها خوب می‌شود.

اگر کسی می‌خواهد تحقیق و پژوهش کند، از دکترهای متخصص داروشناسی «فارماکولوژی» در داروشناسی ۹ رشته داریم؛ یک رشته‌ی آن عمومی است «آسیستان» است و ۸ رشته دیگر تخصصی است «پی اچ دی» دارویی. داروهای گیاهی، داروهای شیمیایی، داروهای هوشمند مولکولی است همین‌طور بروید تا ۸ تا.

حالا در بحث تخصصی داروهای گیاهی، مثلاً آقای دکتر محمود اکبر زاده پاشا در کتاب کلینیک جامع گیاهان دارویی با اطلس رنگی گیاهان، ایران، هند، چین، اروپا، آمریکا، این‌ها همه‌اش روی جلدش نوشته است؛ شما قسمت‌های کندُر و عناب را بیاورید یا مثلاً از دکترهای خوب مشهد مثال بزنم؛ مثلاً دارالشفای حرم امام رضا (ع) یا داروخانه‌ی امام رضا (ع)، آقای دکتر سید عباس زجاجی استاد فارماکولوژی هم شیمیایی و هم گیاهی حتی در داروهای مفرده گیاهی، ۹۳ تا دارو نوشته است، کتاب منوگراف (تک‌برگ) گیاهان دارویی، یعنی هر دارو گیاهی را در یک صفحه توضیح داده است از حیث فارماکولوژی، یعنی رسته دارویی‌اش چیست؟ اثرات درمانی‌اش چیست؟ موارد منع مصرف چیست؟ موارد احتیاط مصرف چیست؟ چه مواد شیمیایی مؤثری دارد؟ و مانند این‌ها.

حالا در این کتاب قسمت کندر و عناب را نگاه کنید آقای دکتر سید عباس زجاجی می‌گوید ضد توده است، ضد تومور است

در روایات هم داریم در مستدرک سفینه البحار از حضرت آیت‌الله فقیه محدث نوری جلد ۱۶ «فضل العناب علي الفواكه، کفضلنا علي الناس» برتري عناب بر ديگر میوه‌ها مانند برتري اهل‌بیت بر ديگر مردمان است.

من جواب سوال های بعضی‌ها را هم در ضمنش دادم پس روزه شرعی گرفتن بالاخص روزه ماه مبارک رمضان گرفتن، آثار و برکات در هر چهار جزء انسان دارد. هم جسمش، هم روانش، هم روحش، هم نورش، در بحث نور هاله نوری انسانی و هاله نوری ایمانی «يَسْعى‌ نُورُهُمْ بَيْنَ أَيْدِيهِمْ …» در بحث جبهه نور اصول کافی جلد ۲ در بحث استکمال نورانیت «لایستکمل الایمان الا بالنورانیه» که چهار صفحه و نیم است این روایت؛ من یک پاراگراف از این روایت را دارم برایتان می‌گویم که می‌گوید «الا بمعرفه» استکمال ایمان بالفعل به معرفت به امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام حاصل می‌شود. روزه شرعی این توان را به شما می‌دهد که امساک می‌کنی از چیزهایی که حلال است به‌طریق‌اولی بفحوی الخطاب و به دلیل اولویت این توانمندی و قدرت را پیدا می‌کنی که امساک کنی از محرمات یا هر چهار نوعش، چه گناهان صغیره، چه گناهان کبیره، چه اکبرالکبائر، چه اعظم الکبائر که همه چهار قسمش را در کتاب تهذیب نفس از وسائل الشیعه چاپ اسلامی تهران جلد ۱۱ و چاپ آل البیت جلد ۱۵ و ۱۶ روایات آمده است، بحث مدیریت بر خویشتن. این هم یکی از آثار و برکات روزه شرعی ماه مبارک رمضان.

وقتی آب و آبجوش ولرم می‌خوری، به صورتی که امام صادق علیه‌السلام فرمود: «مصّاً لا عبّاً» به‌صورت مکیدنی بنوشید که با بزاق دهان، آنزیم دهان خوب مخلوط شود؛ اما اگر کسی قورت قورت بخورد ضرر دارد «یورث الکباد» دردهای کبدی می‌گیرید.

پس بعضی جوان‌های عزیز که مسابقه می‌دهند دوغ را یک نفس می‌خورند، نوشابه یک‌نفس می‌خورند، آبمیوه شیمیایی یک‌نفس می‌خورند و…، کار بدی است پس یادتان باشد که آن هم معده است سطل زباله که نیست که هر چیزی را در آن بریزیم. نه؛ این‌ها همه قانون علمی دارد، قانون شرعی دارد، قانون عقلی دارد، پس خودت را ضایع نکن «وَلَا تَنسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْیَا» بهره خودت را از دنیا فراموش نکن. «لا تنس صحتک و قوتک و فراغک و شبابک و نشاطک» جوانی خودت را فراموش نکن. اگر کسی جوانی‌اش را فراموش کند، بقیه عمرش را ضایع کرده است چون سن شباب و جوانی، استارت زندگی آینده است.

هر کس غفلت زده شود، شیطان همیشه بیدار است و مرموزانه و موزیانه تو را از صراط مستقیم بدَر می‌کند و در مذاهب ساختگی می‌اندازد و از شما سواری می‌گیرد و تو نمی‌دانی که کار بد می‌کنی و خیال می‌کنی که کار خوب می‌کنی «يَحسَبُونَ أَنَّهُم يُحسِنُونَ صُنعًا»

یکی از آثار و روزه ماه مبارک رمضان چیست؟ یک. تمرکز فکر خوب است دو. فعال‌سازی عقل معاش و عقل معاد است. لذا فکورانه و عاقلانه عمل می‌کند. چون درجات بهشت به درجات عقل است. تمام کتاب‌های حدیثی شیعه با عقل شروع می‌شود؛ بعد کتاب العلم. تمام کتاب‌های فقهی شیعه با کتاب طهارت شروع می‌شود بعد کتاب‌های دیگر.

پس باید عاقلِ مومنِ صالحِ عالمِ مخلص بود. اول عقل، ایمان، عمل صالح، علم، اخلاص بعد باید اخلاصت را حفظ کنی که ان شاءالله به مخلَصین برسی که چهارده معصوم‌اند. اگر نه جزو هالکون هستی. هلاک شدگان. پس نه خودت را ضایع کن و نه دیگران را. روزه شرعی بگیر. اگر می‌خواهی روزه‌های من‌درآوردی بگیری، مثلاً از فجر کاذب امساک کنی، مغرب شرعی هم نشده افطار کنی، الکی خودت را علّاف کردی و بی‌خودی خودت را خسته کردی و خدا هم قبول نمی‌کند.

پس یکی از آثار و برکات روزه شرعی چیست؟ مرکبت را سالم قرار می‌دهد که بدنت است. بعد عقل فعال و کاربردی‌ات را سالم قرار می‌دهد؛ در عقل نظری باقی نمی‌مانی بلکه می‌آورد در عقل عملی، عقل عملی هم به هر دو نوع عقل معاش و عقل معاد سالم نگه می‌دارد، عقل مشوش نداریم، عقل مشوبه به اوهام و خیالات نداریم. الصائمین الصائمات، این از برکات روزه شرعی است.

این گرسنگی و تشنگی ناشی از روزه شرعی ماه مبارک رمضان در من و شما حس همنوع دوستی ضعفا، رسیدگی به آن‌ها رسیدگی به اقشار آسیب‌پذیر اجتماع، چقدر در روایات شیعه داریم که قبل ظهور تا می‌توانید رسیدگی کنید؟ چون در بعد از ظهور شما به‌زحمت می‌افتید که واجبات مالیه‌ات را بپردازی، چون باید آن‌قدر بگردی تا فقیر پیدا کنی اما قبل از ظهور فراوان است فقیر و مسکین و یتیم و اقشار آسیب‌پذیر.

آثار و برکات دنیایی و آخرتی، جسمی و بدنی، روانی، روحی و نورانیتی، چقدر گفتند به از هر زیارت دعای عالیه المضامین را بخوان که می‌گوید خدایا به من نورالعلم، نور الایمان و نور العقل بده لقلقه زبان که نمی‌شود بلکه باید در عمل نورانیت پیدا کنید. حالا یکی از آثاری که مثبت ماه رمضان است، بحث تهجد، بحث تلاوت قرآن با تدبر، بحث استغفار، مخصوصاً در سحرگاه‌ها، این از آثار روزه شرعی در ماه مبارک رمضان است.

در بحث‌های جسمی یکی از آثار مثبتش چیست؟ ضد تصَلُّب شرایین است. سختی رگ‌ها و ضریب شکست رگ‌ها؛ این‌ها همه از بین می‌رود. دیگر خون‌ریزی‌های داخلی نمی‌کنی. در بحث خُضرَویّات؛ خضرویات سالم با غذاهایتان بخورید. مثلاً سبزی خرفه، سبزی تره، ضد خونریزی‌ها داخلی است. ضد زخم معده است، ضد شقاق مقعدی است، حتی کاهنده قند خونت است. این‌که می‌گویند خضرویات با غذایت بخور، هم ویتامین‌ها هم انواع املاح و هم آثار مثبت دیگری دارد، مثلاً خونریزی‌های داخلی‌ات قطع می‌شود.

در میوه‌های خشکباری، مثلاً مغز میوه شاه‌بلوط بعد از غذاها بخور. حالا اگر مثلاً خانمی لکه بینی‌های مکرر دارد، استحاضه شویی دارد یا قاعدگی شدید دارد، حیض شدید دارد پ، اینجا تخم خرفه، تخم تره، با غذا بجوَد و بخورد و بعد از غذا هم دو تا مغز میوه شاه‌بلوط؛ این خونریزی‌های شدید و لکه بینی‌هایش قطع می‌شود. چون کسانی که لکه بینی‌ها مکرر بین دو قاعدگی دارند، به خاطر کم‌خونی و فشارخون زیر ۱۰ است؛ هم فشارخونش را بیار به ۱۲ هم کم‌خونی‌اش را درمان کن؛ خب یکی از چیزهایی که ضد کم‌خونی و فقر آهن است، چیست؟ خرمای رسیده شیرین است؛ حلوا خرمایی است، مخلوط سه شیره با عسل است، شیره خرما، شیره توت، شیره انگور با عسل گون به نسبت مساوی این چهارتا را مخلوط‌کن از افطار تا سحر سه قاشق غذاخوری بخور در بقیه سال هر هشت ساعت یک قاشق غذاخوری بخور؛ حتی تالاسمی مینور شما هم می‌رود در نهفتگی و آثار ظاهری‌اش بروز نمی‌کند؛ تالاسمی مینور تالاسمی خفیف که یک بیماری ژنتیکی کم‌خونی است. در کم‌خونی‌های شدید، ضعف شدید، این‌ها همه خوب‌اند.

خرمای رسیده شیرین برای تقویت قوه باه خوب است. چون در خرمای رسیده شیرین کورتیزول گیاهی است.

ببینید وقتی به روایات اهل‌بیت با دقت نگاه کنید و بدانی که این‌ها روزنامه عربی نیست بلکه آیات قرآن و روایات موثق اهل‌بیت عصمت و طهارت صادر شده است از معصومین که مصون از خطا و اشتباه‌اند، علم لدن دارند، خزان العلم اند، فوق تخصص همه رشته‌های حوزوی و دانشگاهی الی یوم القیامه اند و العلوم الکامله، پس هرچقدر علوم پیشرفت کند، به حقانیت کلمات معصومین و عمل معصومین و تقریر معصومین بیشتر پی می‌بریم.

همه شما عزیزان را به خدا می‌سپارم ان شاءالله از حیث تحصیل علوم نافعه اهل بیت عصمت و طهارت و عمل بر طبق فرمایشات ایشان، از طریق اجتهاد و مرجعیت و فقاهت شیعه، خدا به همه ما توفیق دهد، مشمول دعای خیر مادر معنوی‌تان فاطمه زهرا سلام‌الله علیها و حضرت خدیجه کبری باشید و مشمول دعای خیر مولا صاحب‌الزمان پدر معنوی من و شما باشیم صلوات بر محمد و آل محمد