خانواده، رفاه مادی و معنوی

خانواده، رفاه مادی و معنوی

رفاه و آسایش، همچون دیگر قوانین طبیعت، منظم و اسباب خود را دارند. این قوانین محکم و تخلف ناپذیرند. قران می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِين»‏ (ذاريات، ۵۸). اگرچه آسایش در پرتو تلاش به دست می­آید، ولی تلاش باید از راه­های نتیجه­بخش باشد.

قران کریم در سه آیه روزی را قاعده­مند و زمام آن را به دست خدا می‌داند. «إِنَّ رَبَّكَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ وَ يَقْدِرُ إِنَّهُ كانَ بِعِبادِهِ خَبِيراً بَصِيرا» رزق به معنای عطاء یا موظفی مقرر می‌باشد. این واژه شامل همه نعمت‌های مادی و معنوی هست.[۱]

خدای بزرگ، رحمت واسعه خود در رزق حیوانات را یادآور می­شود که تضمین شده است. «وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُها» (هود، ۶). لقمان حکیم نیز به فرزندش می­گوید: فرزندم، روزی تو در زمانی که جنین بودی از رحم مادر، زمانی که شیرخواره بودی از پستان مادر و زمانی که خردسال بودی با زحمت پدر تضمین شد. مبادا زمانی که بزرگ شدی غصه روزی را بخوری. احوال گذشته را به یاد بیار، نترس و به خاطر روزی حق کسی را نخور و به خدا بدبین مباش. تو در سه زمان از کسب دیگران خوردی. در زمان چهارم خودخواهی مکن.[۲]

آنچه دراین‌باره مهم است تلاش پیگیر، امیدوار بودن و کار خلاف نکردن است. علی علیه‌السلام نومیدی و دست‌به‌کار ناشایست زدن را، به خاطر روزی، از عجز و ناتوانی می‌داند و می‌فرماید: چون روزی تضمین شده است.[۳]

امامان معصوم علیهم‌السلام درباره روزی سفارش­هایی دارند:

۱. نباید حرص خورد، زیرا حرص روزی انسان را زیاد نمی­کند. َإِنَّ الرِّزْقَ لا يَسُوقُهُ حِرْصُ حَرِيصٍ وَ لَا يَرُدُّهُ كَرَاهِيَةُ كَارِهٍ.[۴]

۲. نباید غصه و اندوه خورد و دغدغه فردا را به امروز تحمیل نمود. فَلا تَحْمِلْ هَمَّ سَنَتِكَ عَلَى هَمِّ يَوْمِكَ وَ كَفَاكَ كُلَّ يَوْمٍ مَا هُوَ فِيه.[۵]

 3. باید بر اخلاق و شرع مواظب نمود و با زیبایی به دنبال روزی گشت. فَاتَّقُوا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَجْمِلُوا فِي الطَّلَبِ وَ لَا يَحْمِلَنَّكُمُ اسْتِبْطَاءُ شَيْ‏ءٍ مِنَ الرِّزْقِ أَنْ تَطْلُبُوهُ بِشَيْ‏ءٍ مِنْ مَعْصِيَةِ اللَّه‏.[۶]

۴. باید توکّل داشت و دید که یک گنجشک هرروز گرسنه بیرون می­آید و سیر برمی­گردد. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَوْ أَنَّكُمْ تَتَوَكَّلُونَ عَلَى اللَّهِ حَقَّ تَوَكُّلِهِ لَرَزَقَكُمْ كَمَا يَرْزُقُ الطَّيْرَ تَغْدُو خِمَاصاً وَ تَرُوحُ بِطَانا.[۷]

۵. دعا برای آسانی رزق اثر زیادی دارد. امام سجاد دعا می­کرد: خدایا، مرا یاری نما تا به‌سختی کسب نیافتم و کسب روزی مرا از عبادت غافل نکند. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اكْفِنِي مَئُونَةَ الاكْتِسَابِ، وَ ارْزُقْنِي مِنْ غَيْرِ احْتِسَابٍ، فَلا أَشْتَغِلَ عَنْ عِبَادَتِكَ بِالطَّلَبِ، وَ لا أَحْتَمِلَ إِصْرَ تَبِعَاتِ الْمَكْسَبِ.[۸]

۶. همواره باید مواظب بود تا کندی روزی ما را به خدا بدبین نکند. يَقُولُ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى لِيَحْذَرْ عَبْدِيَ الَّذِي يَسْتَبْطِئُ رِزْقِي أَنْ أَغْضَبَ فَأَفْتَحَ عَلَيْهِ بَاباً مِنَ الدُّنْيَا.[۹]

۷. روزیِ انسان بر اساس حکمت خدا و مشیت او کم‌وزیاد می­شود. این حکمت یا به‌کل نظام اصلح، یا به زمانه و اجتماعی خاص و یا به زندگی خود شخص مربوط است. باید درهرحال راضی بود و دانست که روزی­ها درهرحال هدفمند و هوشمندند. تقدیر خدا در راستای مصالح عبد است و نباید نگران بود. وَ مَنْ رَضِيَ بِمَا رَزَقَهُ اللَّهُ قَرَّتْ‏ عَيْنُهُ‏.[۱۰]

رزق مادی

احادیث اهل‌بیت علیهم‌السلام مواردی را به‌عنوان اسباب روزی شمرده­اند:

۱. ازدواج از مهم‌ترین اسباب جلب روزی است. پیامبر اکرم فرمود: خدا بر عهده خود گرفته انسان عفیف را روزی دهد و ازاین‌رو زن را وسیله مهم روزی قرار داده است. ایمان از قلب زناکار بیرون می­رود، پس نترسید و با ازدواج روزی­تان را جلب کنید. حقّ على اللَّه عون من نكح التماس العفاف عمّا حرّم اللَّه. الْتَمِسُوا الرِّزْقَ بِالنِّكَاحِ. تَزَوَّجُوا النِّسَاءَ فَإِنَّهُنَّ يَأْتِينَ بِالْمَالِ. يَا شَابُّ تَزَوَّجْ وَ إِيَّاكَ وَ الزِّنَاءَ فَإِنَّهُ يَنْزِعُ الإِيمَانَ مِنْ قَلْبِك‏.[۱۱]

شخصی به امام صادق علیه‌السلام عرض کرد: آیا این سخن راست است که کسی نزد پیامبر از فقر شکایت نمود و حضرت به او فرمود: ازدواج کن. حضرت فرمود: آری، درست است؛ زیرا روزی با زنان و عیال می­آید. هُوَ حَقٌّ، ثُمَّ قَالَ الرِّزْقُ مَعَ النِّسَاءِ وَ الْعِيَالِ.[۱۲]

۲. نیت پاک و اخلاق به‌ویژه در خانواده، انسان را به گنج­های روزی می­رساند. فِي سَعَةِ الأَخْلَاقِ كُنُوزُ الأَرْزَاق‏. مَنْ صَدَقَ لِسَانُهُ زَكَا عَمَلُهُ وَ مَنْ حَسُنَتْ نِيَّتُهُ زِيدَ فِي عُمُرِهِ وَ مَنْ حَسُنَ بِرُّهُ أَهْلَ بَيْتِهِ زِيدَ فِي رِزْقِهِ.[۱۳]

 3. پیامبر اکرم فرمود: اطعام به دوستان، خویشاوندان و تنگدستان نیز روزی را زیاد می‌کند. الرِّزْقُ أَسْرَعُ إِلَى مَنْ يُطْعِمُ الطَّعَامَ مِنَ السِّكِّينِ فِي السَّنَامِ.[۱۴]

۴. پرداخت زکات. الزَّكَاةُ تَزِيدُ فِي الرِّزْق.[۱۵]

۵. نباید حق‌الناس بر گردن داشت. وَ مَنْ حَبَسَ عَنْ أَخِيهِ الْمُسْلِمِ شَيْئاً مِنْ حَقِّهِ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ بَرَكَةَ الرِّزْقِ إِلَّا أَنْ يَتُوب‏.[۱۶]

 6. قران از تقوی و استغفار به تکرار یاد کرده و آن را از اسباب روزی می­شمارد. استغفار در نزول باران، زیادی مال و فرزند و گسترش باغات اثر دارد. اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفَّاراً يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهارا. وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِب‏. إِنَّ الْعَبْدَ لَيُذْنِبُ الذَّنْبَ فَيُزْوَى عَنْهُ الرِّزْقُ.[۱۷]

۷. علی علیه‌السلام دراین‌باره سخنی طولانی دارند: تار عنکبوت در خانه، ادرار کردن در حمام، غذا خوردن با حال جنابت، قسم دروغ، زنا، اظهار حرص، خواب بین الطلوعین، رها کردن مدیریت زندگی، قطع رحم، دروغ، غنا و ردّ سائل سبب فقرند.

و فرمود: تعقیب بعد از نماز صبح و مغرب، صله ارحام، جاروی آستانه، همدردی با برادر دینی، اول صبح به کار رفتن، امانت­داری، قدردان بودن، شستن دست‌ها پیش از غذا و خوردن ریزه سفره.[۱۸]


[۱] اسراء، ۳۰ و نیز قصص، ۸۲ و سباء، ۳۶. فالرِّزْق: عَطاء اللَّه جلَّ ثناؤُه. معجم المقاييس، ج‏۲، ص ۳۸۹ و الفروق، ص ۱۶۰

[۲] حَتَّى إِذَا كَبِرَ وَ عَقَلَ وَ اكْتَسَبَ لِنَفْسِهِ ضَاقَ بِهِ أَمْرُهُ وَ ظَنَّ الظُّنُونَ بِرَبِّهِ وَ جَحَدَ الْحُقُوقَ فِي مَالِهِ وَ قَتَّرَ عَلَى نَفْسِهِ وَ عِيَالِهِ مَخَافَةَ إِقْتَارِ رِزْقِهِ وَ سُوءِ يَقِينٍ بِالْخَلَفِ مِنَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فِي الْعَاجِلِ وَ الْآجِلِ فَبِئْسَ الْعَبْدُ هَذَا يَا بُنَيَ. خصال ج ۱ ص ۶۰.

[۳] الْعَجْزُ اشْتِغَالُكَ بِالْمَضْمُونِ لَكَ عَنِ الْمَفْرُوضِ عَلَيْكَ وَ تَرْكُ الْقَنَاعَةِ بِمَا أُوتِيت‏. تصنيف غرر الحكم، ص ۳۹۳

[۴] كافی، ج‏۲، ص ۵۷

[۵] ‏الفقيه، ج‏۴، ص ۳۸۶

[۶] كافي، ج‏۵، ص ۸۰

[۷] مجموعة ورام، ج‏۱، ص ۲۲۲

[۸] صحیفه سجادیه، ص ۱۰۰

[۹] بحار الأنوار، ج‏۷۸، ص ۱۹۵

[۱۰] التمحیص، ص ۵۴

[۱۱] نهج الفصاحه، ص ۴۴۸ و مکارم الاخلاق، ص ۱۹۶

[۱۲] كافي، ج‏۵، ص ۳۳۰

[۱۳] كافي، ج‏۸، ص ۲۳ و بحار الأنوار، ج‏۶۶، ص ۴۰۸

[۱۴] كافي، ج‏۴، ص ۵۱

[۱۵] أمالي طوسي، ص ۲۹۶

[۱۶] الفقيه، ج‏۴، ص ۱۵

[۱۷] كافي، ج‏۲، ص ۲۷۰

[۱۸] تَرْكُ نَسْجِ الْعَنْكَبُوتِ فِي الْبَيْتِ يُورِثُ الْفَقْرَ وَ الْبَوْلُ فِي الْحَمَّامِ يُورِثُ‏ الْفَقْرَ وَ الْأَكْلُ عَلَى الْجَنَابَةِ يُورِثُ الْفَقْرَ وَ التَّخَلُّلُ بِالطَّرْفَاءِ يُورِثُ الْفَقْرَ وَ التَّمَشُّطُ مِنْ قِيَامٍ يُورِثُ الْفَقْرَ وَ تَرْكُ الْقُمَامَةِ فِي الْبَيْتِ يُورِثُ الْفَقْرَ وَ الْيَمِينُ الْفَاجِرَةُ تُورِثُ الْفَقْرَ وَ الزِّنَا يُورِثُ الْفَقْرَ وَ إِظْهَارُ الْحِرْصِ يُورِثُ الْفَقْرَ وَ النَّوْمُ بَيْنَ الْعِشَاءَيْنِ يُورِثُ الْفَقْرَ وَ النَّوْمُ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ يُورِثُ الْفَقْرَ وَ تَرْكُ التَّقْدِيرِ فِي الْمَعِيشَةِ يُورِثُ الْفَقْرَ وَ قَطِيعَةُ الرَّحِمِ يُورِثُ الْفَقْرَ وَ اعْتِيَادُ الْكَذِبِ يُورِثُ الْفَقْرَ وَ كَثْرَةُ الِاسْتِمَاعِ إِلَى الْغِنَاءِ يُورِثُ الْفَقْرَ وَ رَدُّ السَّائِلِ الذَّكَرِ بِاللَّيْلِ يُورِثُ الْفَقْرَ ثُمَّ قَالَ ع أَ لَا أُنَبِّئُكُمْ بَعْدَ ذَلِكَ بِمَا يَزِيدُ فِي الرِّزْقِ قَالُوا بَلَى يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ فَقَالَ الْجَمْعُ بَيْنَ الصَّلَاتَيْنِ يَزِيدُ فِي الرِّزْقِ وَ التَّعْقِيبُ بَعْدَ الْغَدَاةِ وَ بَعْدَ الْعَصْرِ يَزِيدُ فِي الرِّزْقِ وَ صِلَةُ الرَّحِمِ تَزِيدُ فِي الرِّزْقِ وَ كَسْحُ الْفِنَاءِ يَزِيدُ فِي الرِّزْقِ وَ مُوَاسَاةُ الْأَخِ فِي اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ يَزِيدُ فِي الرِّزْقِ وَ الْبُكُورُ فِي طَلَبِ الرِّزْقِ يَزِيدُ فِي الرِّزْقِ وَ الِاسْتِغْفَارُ يَزِيدُ فِي الرِّزْقِ وَ اسْتِعْمَالُ الْأَمَانَةِ يَزِيدُ فِي الرِّزْقِ وَ قَوْلُ الْحَقِّ يَزِيدُ فِي الرِّزْقِ وَ إِجَابَةُ الْمُؤَذِّنِ يَزِيدُ فِي الرِّزْقِ وَ تَرْكُ الْكَلَامِ فِي الْخَلَاءِ يَزِيدُ فِي الرِّزْقِ وَ تَرْكُ الْحِرْصِ يَزِيدُ فِي الرِّزْقِ وَ شُكْرُ الْمُنْعِمِ يَزِيدُ فِي الرِّزْقِ وَ اجْتِنَابُ الْيَمِينِ الْكَاذِبَةِ يَزِيدُ فِي الرِّزْقِ وَ الْوُضُوءُ قَبْلَ الطَّعَامِ يَزِيدُ فِي الرِّزْقِ وَ أَكْلُ مَا يَسْقُطُ مِنَ الْخِوَانِ يَزِيدُ فِي الرِّزْقِ وَ مَنْ سَبَّحَ اللَّهَ كُلَّ يَوْمٍ ثَلَاثِينَ مَرَّةً دَفَعَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَنْهُ سَبْعِينَ نَوْعاً مِنَ الْبَلَاءِ أَيْسَرُهَا الْفَقْرُ. خصال، ج‏۲، ص: ۵۰۵

question