چرایی عزاداری (استاد: حجت الاسلام و المسلمین اردشیر)
پاسخ به شبهات (استاد: حجج الاسلام و المسلمین کرامتی و اردشیر)
روش شناسی پاسخ به شبهات (استاد: حجت الاسلام و المسلمین غفوری نژاد)
ارتباط موثر با پرسشگران (استاد: حجت الاسلام و المسلمین حسینی زهان)
1 از 2

جلسه هفتم

آیا امام حسن و امام حسین علیهما السلام در جنگ ایران حضور داشته اند؟

بسم الله الرحمن الرحیم و به نسعین انه خیرناصر و معین

عرض سلام و احترام دارم خدمت شما بزرگواران؛ جلسه هفتم پاسخگویی به شبهات محرم و عاشورا در خدمت شما عزیزان هستم.

یکی دیگر از شبهاتی که مطرح می شود، این است که می‌گویند شما ایرانی ها چرا برای امام حسین عزاداری می کنید؟!  امام حسین به کشور شما حمله کرده و اجداد شما را کشته است.

پاسخ:

(نکته روشی اینکه همیشه ما در اولین گام مطالبه سند می کنیم.)

بگوییم شما که این مطلب را می‌فرمایید، سندش کجاست و از کجا نقل می کنید؟

در منابع شیعه در حدیث و تفسیر و تاریخ هیچ اثری از حضور امام حسن و امام حسین در جنگ ایران وجود ندارد. بنابراین این برای شیعیان قابل اثبات نیست که امام حسن یا امام حسین در جنگ ایران ن یا طبرستان(اگر بخواهیم جزئی تر به آن نگاه کنیم) شرکت کرده باشند.

در هیچکدام از جنگ های دوران خلفاء امیرالمومنین، امام حسن و امام حسین (علیهم السلام) نبوده اند.

حتی برای جوانان سنی هم نمی توانید استدلال کنید که حس ملی گرایی جوانان سنی ایرانی را تحریک کنید و آن را تقویب کنید که امام حسین را دوست نداشته باشند. چون در روایات اهل تسنن هم که آمده است؛ یا روایت در نهایت ضعف است. یا راوی در نهایت ضعف است.

 مثلا علی‌ ابن مجاهد که یحیی ابن معین او را جاعل حدیث جعل می‌داند و یحیی بن ضریس او را کذاب می‌داند این روایت را نقل کرده است.

در برخی از متون نیز به صورت مجهول که معلوم نیست چه کسی این حرف را زده است نقل شده است مثل فتوح البلدان بلاذری می‌گوید که برخی روایت کرده‌اند که امام حسن و امام حسین در فتح طبرستان به همراه سعید ابن عاص بوده‌اند! در نقل روایت، عنوان برخی روایت کرده‌اند، هیچ ارزش و قیمتی ندارد.  یعنی همان هم که نقل کرده است، یک حرف کلی مجهول نقل کرده‌است. پس سنی هم نمی‌تواند آن را بپذیرد.

نکته بعد که حائز اهمیت است، این است که فتح طبرستان در زمان خلیفه سوم اتفاق می‌افتد. زمان خلیفه سوم کمترین ارتباط بین اهل بیت و دستگاه خلافت است. یعنی اگر در زمان خلیفه دوم که عمربن الخطاب می‌آمدند و مشورتی می‌گرفتند و به این کار مجبور می‌شدند، در زمان خلیفه سوم همان مشورت را هم نمی‌گرفتند. حتی اگر جایی امیرالمومنین (علیه السلام) توصیه‌ای می‌کرد، به آن هم اهمیت نمی‌دادند. یعنی همان اندک ارتباطی هم که بین امیرالمومنین (علیه السلام) و دستگاه خلافت بود، در زمان عثمان نیست. بعد شما بدون هیچ سندی با یک روایت مجهولی می‌گویید امام حسن و امام حسین در فتح ایران یا طبرستان حضور داشتند؟!

نکته بعد که بسیار مهم است، این است که امیرالمومنین (علیه السلام) سال ها بعد در زمان حکومت خودشان هم سعی می‌کنند از حضور امام حسن و امام حسین در جنگی که خودشان فرماندهی آن را برعهده دارند(جنگ صفین )، که ممانعت نمایند. چون این دو بزرگوار ادامه دهنده نسل امامت هستند. بعد در زمان خلیفه سوم که هیچ ارتباطی بین دستگاه خلافت و اهلبیت نیست، این‌ها را با سعید ابن عاص به طبرستان بفرستند؟!

این‌ها سوالاتی است که کسانی که این شبهه را مطرح کرده است باید جواب بدهند.

باتوجه به اینکه امام حسین و امام حسن دو فرد گمنام نیستند؛ سیدا شباب اهل الجنه هستند و… پس اگر در واقعه‌ای حضور داشته باشند، حداقل ۲۰۰ نفر باید حضور ایشان را نقل نمایند و بگویند ما بودیم و دیدیم مثلا این کار را کردند، این نقش را ایفا کردند و… اما هیچی معلوم نیست. مثل الان هم نبوده که از مدینه تا طبرستان با پرواز بیایند بلکه این لشکر راه می‌افتاده است و در منازل مختلف توقف می‌کرده است. چندین ماه طول می‌کشید که برسند و چندین ماه طول می‌کشد که برگردند و در این مدت اتفاقات مختلفی می‌افتد. در تاریخ معتبر هیچ اثری از این اتفاقات نمی‌توانید پیدا کنید، چطور استدلال می‌کنید که امام حسن و امام حسین(علیه السلام) در این جنگ حضور داشتند؟! فقط یک نفری که معلوم نیست چه کسی است، گفته این‌ها بوده‌اند!

گفتگو در مسائل تاریخی به این افتضاحی واقعا عجیب است و معلوم است که دشمنان امام حسین (علیه السلام) خیلی دست‌شان خالی شده‌است که این طور بی سند و بی دلیل و بی مدرک شبهه افکنی می‌کنند. البته که بر خلافش کلی سند وجود دارد که عرض کردیم و دلایل زیادی وجود دارد که امام حسن و امام حسین در این جنگ حضور نداشته‌اند.

برخی می‌گویند که برای اینکه این دو امام در جنگ شرکت کردند، شهربانو دختر یزدگرد را به عنوان غنیمت به امام حسین دادند!

این حرف عجیب و غریبی است و جالب است که بعضی علمای اهل تسنن برای اثبات خلافت خلیفه دوم بر علیه شیعه این را استفاده می‌کنند که شهربانو را عمر به امام حسین (علیه السلام) بخشید. لذا اگر شما عمر را قبول ندارید پس این بخشیدن هم اشتباه می‌شود.

متاسفانه هم از علمای اهل سنت دیدیم که بدون سند حرف می‌زنند و هم برخی از دشمنان شیعه و اسلام.

این مسئله هم مثل مسئله قبل است. در این که همسر امام حسین (علیه السلام) مادر امام سجاد دختر یزدگرد باشد به شدت مشکوک است. یعنی اینقدر نقل‌ها متفاوت و پراکنده است که مشکوک است. چون ایرانی‌ها دوست داشتند که شیعیان و مسلمانان ایرانی این ارتباط بین اهلبیت و ایرانی‌ها که دختر یزدگرد می‌شود همسر امام حسین، خیلی این را گسترش دادند. اما به لحاظ تاریخی ارزش چندانی ندارد. بلکه خلافش مطالبی است.

تا سده‌های اول هر چه که نقل شده در مورد مادر امام سجاد (علیه السلام) همسر امام حسین، کنیزی از سیند کابل است.

نکته جالب دیگری این است که ایشان کی به اسارت رسیده، حرف‌های متفاوتی است؛ برخی گفته‌اند در زمان عمر، برخی گفته‌اند در زمان عثمان(همان قضیه فتح طبرستان که در این زمان عمر از دنیا رفته! پس در زمان عثمان بوده نه عمر؛ گرچه که این قضیه هم بسیار ضعیف است که عرض شد)

برخی هم گفتند که مادر امام سجاد (علیه السلام) در زمان خلافت خود امیرالمومنین (علیه السلام) که دختر یکی از بزرگ‌زادگان ایرانی هست؛ نه دختر یزدگردف به عقد امام حسین (علیه السلام) درآمده است.

نکته مهمی هم هست که این را هم باید از قلم نیندازیم که فتح طبرستانی که می‌گویند امام حسن و امام حسین (عیلهما السلام) بودند حدود سال ۳۰ هجری اتفاق می افتد. عاشورا سال ۶۱ اتفاق می‌افتد. بعد از عاشورا که قیام مختار صورت می‌گیرد، در لشکر مختار چه کسانی بیشتر شمشیر برداشتند و قیام کردند و از امام حسین (علیه السلام) خونخواهی می‌کنند؟ می‌گویند زبان عربی در لشکر مختار غریب بوده است. بسیاری از لشکریان مختار ایرانی اند. ایرانی‌هایی که اکثر این‌ها خاطرات دوران جنگ وفتح ایران را یادشان است. این خیلی جالب است. اگر امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) پناه بر خدا جنایاتی در ایران کرده باشند و بر علیه ایرانی‌ها کاری کرده باشند، این آدم‌ها چرا باید بلند شوند و خونخواه امام حسین(علیه السلام) شوند؟ شما بعد از ۱۴۰۰ سال می‌توانی داستان‌های عجیب و غریب برای خودت درست کنی ولی این آدم‌ها خودشان شاهد فتح طبرستان‌اند بعد این‌ها بلند می‌شوند و جان‌شان را فدای امام حسین می‌کنند و از قاتلان امام حسین انتقام می‌گیرند. ایرانی‌ها از قاتلان امام حسین انتقام می‌گیرند..

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه خود را منتشر کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *