چرایی عزاداری (استاد: حجت الاسلام و المسلمین اردشیر)
پاسخ به شبهات (استاد: حجج الاسلام و المسلمین کرامتی و اردشیر)
روش شناسی پاسخ به شبهات (استاد: حجت الاسلام و المسلمین غفوری نژاد)
ارتباط موثر با پرسشگران (استاد: حجت الاسلام و المسلمین حسینی زهان)
1 از 2

جلسه سوم

آیا عاشورا دعوای فامیلی بوده و یزید و امام حسین (علیه السلام) عموزاده هستند؟
آیا شمر دایی حضرت ابوالفضل(علیه السلام) است؟
آیا یزید برادر خانم امام حسن (علیه السلام) است؟
دعوای دو نفر عرب زبان به ما ایرانی ها چه ربطی دارد؟

بسم ‌الله الرحمن الرحیم

عرض سلام و احترام خدمت شما بزرگواران و ایام عزاداری و شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) تسلیت می‌گویم.

یکی از شبهاتی که امروزه خیلی دست‌به‌دست می‌شود این است که می‌گویند امام حسین (علیه‌السلام) و یزید در حقیقت از یک فامیل و عموزادگان هستند و جد مشترک دارند و دعوای خانوادگی سر قدرت بوده است و به ما ربطی ندارد؛ قسمت دوم شبهه این است که اصلاً این‌ها عرب هستند و به ما فارس زبانان چه ربطی دارد؟ ما فارس زبانان چرا بنشینیم و عزاداری و گریه می‌کنیم؟

پاسخ:

ما وقتی‌که می‌خواهیم درباره اجداد یا نسل یک فرد صحبت کنیم در گوشه‌ای از تاریخ، باید بر اساس اسناد تاریخی صحبت کنیم، از خودمان نباید حرف بزنیم، درباره اینکه آیا جد مشترک دارند یا خیر دوتا نظر وجود دارد که اتفاقاً نظر قوی‌تر بین مورخین این است که این‌ها جد مشترک ندارند، چطور؟ به این شکل که جد اعلی  امام حسین (علیه‌السلام) بریم ، عبدمناف را است که یکی از فرزندانش هاشم است ،از اینجا به بعد می‌شود بنی‌هاشم که می‌رسد به امام حسین (علیه‌السلام)، یکی دیگر از فرزندان عبدمناف، عبد شمس است که عبد شمس یک برده رومی به نام امیّه را می‌خرد و آزاد می‌کند و به فرزندخواندگی قبول می‌کند و ازاینجا حرب و ابوسفیان و معاویه و یزید به وجود می‌آیند، فرزندخواندگی است نه جد مشترک، این نظر در بین مورخین  قوی  است.

و اما اگر بخواهیم همان نظر ضعیف را بپذیریم و بگویم امام حسین (علیه‌السلام) و یزید از یک قبیله هستند و جد مشترک دارند، حتی برفرض محال اگر این دو برادر هم باشند، اگر دوتا برادر باهم اختلاف‌نظر پیدا کردند و باهم جنگیدند، به این معناست که این دو هردو باطل‌اند و به ما هیچ ربطی ندارند؟ امکان ندارد که یکی از این برادرها به ما راه حق را نشان بدهد؟ امکان ندارد که یکی از این برادرها راه حق و راه سعادت دنیا و آخرت را به ما نشان بدهد؟

 نمی توان گفت  چون‌  برادر هستند دیگر ما به حرف‌هایشان هیچ کاری نداریم،بلکه به مسیر و راهی که نشان می‌دهند ما باید دقت کنیم، مسیری که امام حسین (علیه‌السلام) نشان می‌دهند راه سعادت دنیا و آخرت است، مسیری که یزید نشان می‌دهد، راه جهنم و راه بدبختی دنیا و آخرت است، هرچند باهم برادر باشند‌ یا از یک فامیل باشند، این مسیر زندگی من مهم است و من این مسیر را می‌خواهم پیدا کنم و از او تبعیت کنم.

این قسمت اول شبهه، اما قسمت دوم شبهه که می‌گویند عرب‌ها هستند! جالبه همین آدم‌هایی که این‌طوری حرف می‌زنند، وقتی می‌پرسیم که عرب‌ها چرا بد هستند؟ میگوید چون نژادپرست هستن! اگر عرب‌ها نژادپرست بودند ( که همه این‌طور نبودند و الآن هم همه این‌طور نیستند) ، و نژادپرستی هم  بد است، چرا نژادپرستی ایرانی خوب است؟ چه فرقی می‌کند؟

نژادپرستی  بد است، هرکس  نژادپرست باشد بد است؛ ما نباید درگیر نژادها و اقوام شویم و از حرف ها و راه‌هایی که گفته می‌شود، غافل شویم.

امیرالمؤمنین مولا علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: انظر ما قال و لا تنظر من قال، کار نگیر که چه کسی این حرف را می‌زند، به محتوای کلام توجه کن؛ چرا؟ چون گاهی تعصبات قومی و قبیله‌ای مانع می‌شود که این حرف‌ها را گوش دهیم و دقت کنیم، به نژاد نباید کار بگیرید، اینجا حق مهم است و چقدر دین قشنگی داریم، قرآن می‌فرماید: سیروا فی الارض فانظروا کیف کان عاقبة المکذبین، تو باید در زندگی همه اقوام مطالعه کنی و عبرت بگیری، نباید  درگیر نژاد شد.

شبیه همین مطلب را هم در مورد شمر داریم، می گویند به شمر فحش ندهید، چون دایی حضرت ابوالفضل (علیه‌السلام) بوده‌اند. اولاً ما با فحاشی و بی‌ادبی و ناسزاگویی میانه‌ای نداریم، اهل‌بیت (علیهم‌السلام) نهی کرده‌اند، وسط جنگ صفین که فحاشی می‌کردند، لشکر امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) می‌خواستند جواب بدهند، حضرت نهی کردن این‌ها را که من دوست ندارم سربازان من ناسزا بگویند و فحاش باشند؛ اما برائت را قبول داریم. نکته بعد اینکه از کجا میگویید شمر دایی حضرت ابوالفضل (علیه‌السلام) است؟ چون شب عاشورا آمد گفت خواهرزاده‌های ما کجا هستند؟ معلوم می شود که دشمنان از ادبیات معمول و رایج بین قبایل عرب هیچ اطلاعی ندارند، یا اطلاع دارند و عامدانه دروغ می‌گویند!

 در ادبیات رایج بین قبایل عرب این‌طور بوده که مردان یک قبیله به زنان و دختران آن قبیله می‌گفتند خواهر، حضرت ام البنبن (سلام‌الله علیها) و شمر ملعون هردو از قبیله بنی کلاب هستند، نه خواهر و برادر

شبیه همین هم در مورد امام حسن (علیه‌السلام) مطرح می کنند، می گویند به یزید فحش ندید، چرا؟ چون امام حسن (علیه‌السلام) با خواهر یزید ازدواج کرده است. بحث فحشش را که جواب دادیم که ما با فحش میانه‌ای نداریم، اما ازدواج امام حسن (علیه‌السلام) با خواهر یزید یک سند کوچک ضعیف هم ندارد، یعنی کلاً از ریشه دروغ است.

دو نکته به هنگام پاسخ به شبهات باید مدنظر باشد:

  1. اکثر شبهات در حقیقت اتهام و شایعه و دروغ است، شما هرکسی را که مطلبی را علیه دین مطرح کرد، با احترام در همان مرحله اول از او مطالبه سند کنید و در بسیاری از موارد در همان گام اول معلوم می‌شود که سندی برای این مطلب وجود ندارد.
  2. مطلب را کامل برای ما نقل کن تا ما بتوانیم برویم بررسی کنیم که این گفته شما درست هست یا نیست.

اگر به این شکل عمل کنیم، بسیاری از شبهات در گام اول پاسخشان را دریافت می‌کنند.

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه خود را منتشر کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *