جلسه نهم

[vc_row content_placement=”middle”][vc_column width=”1/4″][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_raw_html]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[/vc_raw_html][/vc_column][vc_column width=”1/4″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text el_class=”matndoroos” css=”.vc_custom_1616090805135{padding-top: 15px !important;padding-right: 15px !important;padding-bottom: 15px !important;padding-left: 15px !important;border-radius: 15px !important;}”]

وَأَقِيمُوا وُجُوهَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ[۱]

[۱]  اعراف / ۲۹[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text el_class=”matndoroos” css=”.vc_custom_1616090903256{padding-top: 15px !important;padding-right: 15px !important;padding-bottom: 15px !important;padding-left: 15px !important;border-radius: 15px !important;}”]این آیه را ما باید دائما تکرار کنیم. چون یک راهبرد اساسی و اصلی است. من فکر کنم از آن آیه هایی است که دقیقا می فرماید مسجد را محور قرار دهید. لذا مخاطبان گرامی اگر بتوانند خوب سات که روی این آیه بیشتر کار کنند.خیلی رسا و گویاست.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text el_class=”matndoroos” css=”.vc_custom_1616091918581{padding-top: 15px !important;padding-right: 15px !important;padding-bottom: 15px !important;padding-left: 15px !important;border-radius: 15px !important;}”]در جلسات قبلی مدیریت مسجد مسجدنا توضیحاتی درباره شورای سوم (شورای امر به معروف و نهی از منکر) ارائه شد. یک بُعد بعد ساختاری و محتوایی اش بود. تتمه ای که می ماند و باید حتما تذکر بدهیم این است که این شوراهای امر به معروف، نماد قوه ی قضاییه در محل هستند ولی به این  معنا نیست که محاکمه ای در محل هست، دادگاهی به آن شکل در مسجد هست، چون بعضی اوقات همه یاد «دَکَّةُ الْقَضاء[۱]» می افتند و کوفه.

در آن زمان ضرورتی بوده و هنوز توسعه ی موسسات نبوده است، دارالاماره معمولا جدا بوده است.

الآن هم که کوفه می رویم دار الاماره جداست هرچند که دارالاماره معروف است به دولت آن موقع.

مهم این است که دار الاماره در خدمت دار الامامه باشد یعنی مسجد. تحت رهبری باشد.

 

[۱] نام محلّی در مسجد کوفه که امیر المؤمنین(علیه السلام ) در ایام خلافت آنجا می‌نشست و به قضاوت و داوری می‌پرداخت.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text el_class=”matndoroos” css=”.vc_custom_1616105339305{padding-top: 15px !important;padding-right: 15px !important;padding-bottom: 15px !important;padding-left: 15px !important;border-radius: 15px !important;}”]در عین حال وجود قاضی در این شورای امر به معروف به این معناست که پلیس هم هست. چون پلیس ضابط قضایی است. یعنی پلیس و قاضی حضورشان در این شورای امر به معروف به این معناست که ‍پلیس افرادی که هنجار شکن هستند و  با هیچ موعظه ای و تذکری زیر بار نمی روند را تحویل قاضی می دهد و قاضی  باید به عدل (و بر اساس ضوابط قانونی) محاکمه کند.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text el_class=”matndoroos” css=”.vc_custom_1616106043614{padding-top: 15px !important;padding-right: 15px !important;padding-bottom: 15px !important;padding-left: 15px !important;border-radius: 15px !important;}”]«وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ[۱]» آن یک اقتضائاتی است که ما باید بگوییم که حداقل است. شهید بهشتی می فرمودند جاذبه حد اکثر دافعه حد اقل. در نهج البلاغه هم داریم «آخر الدواء الکَی[۲]» داروی آخر داغ کردن است. داغ کردن یعنی مجازات کردن. برخی به اشتباه همان اول مجازات می کنند. با طلبکاری با یک فرد که منکر انجام می دهد، برخورد می کنند. در حالی که در یکی از شرایط آمده که آن فردی که مورد امر به معروف هست، باید مصر باشد.

مصر یعنی حرفه اش منکر است. یعنی می خواهد سیگار بفروشد، مواد محترقه بفروشد، موار مخدره بفروشد، یا صنعت برهنگی را خدای ناکرده نمایندگی می کند و سازمان یافته است. گاهی ما می گوییم این آقا تو این خیابان شلوغ یا این خانوم که راه می رود، معلوم است نماینده ی آن سازمان مخوف است.این مصر می شود.

[۱]  نساء / ۵۸

[۲] نهج البلاغه، خ ۱۶۸[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text el_class=”matndoroos” css=”.vc_custom_1616106065780{padding-top: 15px !important;padding-right: 15px !important;padding-bottom: 15px !important;padding-left: 15px !important;border-radius: 15px !important;}”]امر به معرو ف چهار شرط دارد: علم، اصرار، عدم فتنه، گاهی شما می خواهید ابرو را درست کنید چشم را کور می کنید. مثلا می خواهید حجاب را درست کنید، دین زیر سوال می رود. یعنی دین گریزی یا  دین ستیزی می آید، نفرت می آید. خب ما چرا این کار را بکنیم؟

فقه ما حساب شده است. چرا می گوید فتنه  واقع نشود؟ ممکن است یک جا نگوییم بهتر باشد! ضررش ۲۰ است اما اگر بگوییم می شود ۸۰ !  خب عقل آدم می گوید که دفع ضرر محتمل بکنید. لذا اینجور هم نیست که آدم هرجا رسید بخواهد بگوید.

امر به معروف گاهی با ندیدن است. گاهی با چهره ی بی تفاوت است. اثر می گذارد. بعضی ها مایل به توجه اند. شما بهشون توجه نمی کنید بهترین نهی از منکر است . اصلا خودش را طوری درست می کند که به او توجه کنند. رسانه ای بشود به اصطلاح. شما از کنارش رد می شوید عذاب می کشد. می گوید هیچی به من نگفت! همین نگفتن به قول  ورزشکاران بازی بدون توپ است. یعنی آدم بدون اینکه توپ دستش باشد دارد بازی می کند. لذا  در قرآن دارد : «الْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ[۱]».  فتنه بدتر از کشتن است.  بدتر از جنگ است .

[۱] بقره / ۲۱۷[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text el_class=”matndoroos” css=”.vc_custom_1616106077715{padding-top: 15px !important;padding-right: 15px !important;padding-bottom: 15px !important;padding-left: 15px !important;border-radius: 15px !important;}”]لذا به نظر می آید که ما  باید خیلی کار کنیم. من همین جا باز هم تاکید می کنم (آموزش آموزش آموزش)!!( پژوهش پژوهش پژوهش) !! کاردانی کارشناسی.

چراکه امر بمعروف و نهی از منکر مثل چشم است. چشم خیلی ظریف است. همین است که باید دقت شود. ما قصد خیر داریم ولی خدای نکرده شر ایجاد می شود. ناخواسته هم هست. وعلت اینکه کمی نگران هستیم، بخاطر همین عدم اجرای صحیح است و الا اگر خوب اجرا کنیم، همین جامعه ی ما  جامعه ای است که بزودی شکل می گیرد. مثلا شما  گاهی روی آتش بنزین می ریزید، می خواهید خاموش کنید ولی  بنزین می ریزید.  گاهی لحنی بدتر می شود. گاهی یکی به من می گوید شما نگویید من می گویم بهتر است . چرا ؟ میگوید من تجربه کرده ام. شما که می گویید فتنه می شود ولی من که  می گویم نمی شود. پس به من بگویید. ممکن است هر کسی یک روحیه ای داشته باشد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text el_class=”matndoroos” css=”.vc_custom_1616106090493{padding-top: 15px !important;padding-right: 15px !important;padding-bottom: 15px !important;padding-left: 15px !important;border-radius: 15px !important;}”]پس اگر فردی مصر است فتنه هم  ایجاد نمی شود و علم هم داریم که این دارد منکر انجام می دهد و آن حالت سازمان یافته می شود، ما می توانیم تحویل ضابط قضایی پلیس بدهیم.  پلیس هم تا می تواند نباید به قاضی بفرستد. تا می تواند باید آنجا با  مهربانی حل و فصل کند. اگر بگیریم ببندیم بازداشت کنیم، می بینید چند تا عنصر ضد دین اضافه شده است. برخورد بد  و ناشیانه بدترین منکر است.

پلیس اگر  واقعا دید نمی شود، مثل غربال می ماند. دو تا می ماند برای قاضی. تازه قاضی هم که بنا ندارد مجازات کند! می آید صلح و سازش و نصیحت و … .

گاهی خود محیط دادگاه  و محیط قضا  تاثیر می گذارد. لذا ما برعکس عمل می کنیم. گاهی ما انقلابیون فکر می کنیم انقلابی بودن به این است که از همان اول خشونت را شروع کنیم. در صورتی که اسلام می فرماید خشونت را بگذارید آخر. حتی فرعون که  می روید با نرمی صحبت کنید. فرعون که دیگر رئیس رژیم متفرعن است. بعد اگر نشد دیگر آخر سر تند تر بشوید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text el_class=”matndoroos” css=”.vc_custom_1616106110578{padding-top: 15px !important;padding-right: 15px !important;padding-bottom: 15px !important;padding-left: 15px !important;border-radius: 15px !important;}”]لذا این شورا شورایی است که تشکیل پرونده نمی دهد. برعکس است. این راهبرد است. هنر این شورا به این است که قوه ی قضاییه خالی شود. قاضی ها باید تنها و بیکار باشند! طرف خیلی قاضی خوبی هست ولی بیکار است. مثل پزشک بیکار. ما هرچه مریض کمتر داشته باشیم به نفع ماست. ما  فکر می کنیم اینها باید سرشان شلوغ باشد. یکی از علما به من می گفت که سر بوغ زدن پرونده تشکیل می شود. یعنی تو چرا بوغ زدی؟ بعد میاد بیرون میگه اعصاب من خورد شد ترافیک شد!  ما به عکس. شورای امر به معروف می آید این را کاهش  می دهد.

عرض کردم مشاوره هم  هست. باید در این شورا متخصصی را مسئول مشاوره قرار بدهیم که بتواند زمینه ساز عدم اختلاف شود و اصطلاحا شیمی درمانی کند.

این افراد باید خیلی کارکشته باشند. با بانوان بانو باشد، با آقایان آقا باشد.

به محض اینکه اختلاف ایجاد شد سریع مثل گلبول برود در میدان و زخم را  خوب بکند و نگذارد زخم عمیق شود.

در آپارتمان می رود می بیند اینجا سر  شارژ دعواست.  سریع کار را به صورت عقلانی و حکیمانه درست کند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text el_class=”matndoroos” css=”.vc_custom_1616106122585{padding-top: 15px !important;padding-right: 15px !important;padding-bottom: 15px !important;padding-left: 15px !important;border-radius: 15px !important;}”]پس این فلسفه ی شورای امر به معروف، با آن حلقه ی کامل و  جامع و با ریاست امام جماعت است که می بینیم چقدر می تواند مانع آسیب باشد.

بعد از این دیگر نگران نیستیم که سال به سال آسیب ها بیشتر می شود. خودمان هستیم. می گفت «خود کرده را تدبیر نیست». کسی که  خودش باعث گرفتاری خودش است، نباید خیلی  دیگران را ملامت کند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text el_class=”matndoroos” css=”.vc_custom_1616106154873{padding-top: 15px !important;padding-right: 15px !important;padding-bottom: 15px !important;padding-left: 15px !important;border-radius: 15px !important;}”]پس چهار شرط است:علم،اصرار، عدم خوف فتنه و چهارمی هم تاثیر!!

تاثیر خیلی مهم است. چقدر فقه ما، روانشناسی و جامعه شناسی و همه را آورده در این قانون امر به معروف.

احتمال تاثیر یعنی چه؟ یعنی مثالی که عرض شد. می گوید تو ادبیاتت طوری نیست، خب نگو! گاهی در خانه مادر باید به پسر تذکر بدهد نه پدر! پدر که می گوید بدتر می شود. مادر که می  گوید، طوری می گوید که تمام می شود. در این صورت پدر عمدا باید خودش را بزند کنار، مادر بگوید.

تاثیر مهم است. گاهی پلیس مهم است. بگذارید پلیس بگوید. گاهی نه!

من استادی داشتم می گفت این آقای الف،  من هیچ وقت هیچی به او نمی گویم چون می دانم حرف من هیچ تاثیری رویش ندارد.  می گفت  وقتی تاثیر ندارد، این خلاف عقل است که من بروم نفرتی هم ایجاد کنم.

مثلا شما در کلاس  دارید درس می دهید، دانش آموزی یک حرکت ناهنجار انجام می دهد. همان لحظه بگویید تاثیری ندارد. تاثیر مال زمانی است که بیاید در دفتر، دوستانه یا در خیابان یا جایی موقع استراحت ببینیدش!  این تاثیر است.

آن یکی می گوید که تاثیر می گذارد. ما چه اصراری داریم بگوییم؟ ما در مدیریت می گوییم مدیر (ولو قدرت دارد) ولی نباید همیشه دستور بدهد. مدیری که عقلش کار می کند می گوید  اینجا دستور دادن من به ضرر سازمان است. چون من می دانم این الآن گوش نمی دهد.

اما اگر طرف را نگه می داریم می گوییم الآن شرایطش فراهم است و دستور می دهیم.  بعد می بینیم چقدر زود اجرا می کند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text el_class=”matndoroos” css=”.vc_custom_1616106174354{padding-top: 15px !important;padding-right: 15px !important;padding-bottom: 15px !important;padding-left: 15px !important;border-radius: 15px !important;}”]من تقاضایم این است که این چهار بُعد را حتما لحاظ کنیم، آن سه وعده هم که سرجایش است. قلبی و زبانی و دستی. قلبی اش عمومی است. این ۱۰ هزار نفر می توانند  در قلبشان از این عمل متنفر بشوند، روانشناسان  می گویند اگر کسی در قبلش نفرت دارد در چهره اش هم نشان می دهد.  محال است  یک کسی متنفر از چیزی باشد چهره اش نشان ندهد. لذا وقتی شما در دلتان بدتان می آید، او خودش می فهمد. مثلا من پریروز یک آقایی بود به من گفت من مدتی هست احساس می کنم شما با من سنگینی!! دیدم من خودم اینطور فکر نمی کردم ولی او فهمید. درست هم فهمید. چون من ته دلم یک چیزی بود نمی خواستم بگویم ولی او  فهمیده بود. خب این نشان می دهد که قلب هم خودش  یک فعلی دارد ما می گوییم فعل قلب . طلبه ها می گویند افعال قلوب؛ نفرت قلبی و انکار قلبی در چهره بروز می کند و طرف مقابل می فهمد.

بعد به زبان می آید . وقتی وارد زبان می شوید باید این چهارتا را نگاه کنید. علمش را  داشته باشید، تاثیرش را فتنه اش را همه اش را … این ۳  ضربدر چهار می شود ۱۲! یعنی سه رده ضربدر چهار تا شرط، می شود ۱۲ تا.  یعنی هر کدام از اینها آن چهارتا را دارد. مثلا شما در زبان  هم باید ملاحظه کنید تاثیر دارد یا نه؟ فتنه می شود یا نه؟ در دست هم  همینطور.

دست مال حکومت است . دیگر  ما نمی توانیم اینجا ورود مستقیم کنیم. ما انقلاب اسلامی کردیم و انقلاب را دوست داریم، فکر می کنیم که انقلاب را به هر شکلی می شود حفظ کرد و حتی از رهبری  جلوتر می زنیم!

این منفی است. در زیارت  جامعه ی کبیره به ما می گویند  «اَلْمُتَقَدّمُ لَهُمْ مارِقٌ»!! ما نا خودآگاه داریم می رویم به سمت مارقین.  بی تفاوت زاهق است، پر تفاوت،  مارق است! لاحق هم این آدم های خوب و انقلابیِ صحیح و سلیم هستند که در چارچوب عمل می کنند. چارچوب شکن و هنجار شکن نیستند.

به دست که رسید دیگر شهروند می رود کنار. ضابط می آید. پلیس و قاضی می آیند. ما اگر همین را مراعات کنیم، مطمئن باشید که در محله ی  ۱۰ هزار نفری ، هیچ منکری پیدا نمی شود. یعنی  کاملا به اصطلاح میکروب زدایی می شود، محیط سالم می شود. می شود در آن به راحتی نفس کشید؛ آقا می فرمایند فرهنگ مثل هوایی است که  تنفس می شود. این فرهنگ سلامت!! واقعا آدم در آن تنفس می کند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]