ویژه نامه محتوایی انتخابات 1402

جهت مشاهده متن منبرک بر روی عنوان کلیک نمایید:

✅ انگیزه سازی
این روزها، سختی و گرفتاری در جامعه برای مردم عزیزمان خیلی زیاد به چشم می‌خورد، صحنه‌های بسیار زیاد از گرفتاری‌هایی است که آدم واقعا از دیدن آنها رنج می‌برد و گاهی هم خجالت می‌کشد و باعث شرمساری است؛ جوان‌هایی که مشکلات ازدواج، شور جوانی را از آنها گرفته است؛ خانواده‌هایی که برای ازدواج جوانهایشان باید خودشان را به آب و آتش بزنند؛ زوج‌های جوانی که مشکل مسکن و هزینه‌های سنگین، مدّت‌ها آنها را از رفتن زیر یک سقف بازداشته و شیرینی این دوران را به کام آنها تلخ کرده است.
مشکلات زیاد هستند، یکی دو تا هم نیست، ولی سوال مهم این است که چه باید کرد؟! آیا باید دست روی دست گذاشت؟

✅ اقناع اندیشه
باید به سراغ قرآن برویم و ببینیم خداوند متعال در قرآن کریم چه نسخه‌ی شفابخشی را برایمان قرار داده است؟
خداوند در سوره رعد آیه ۱۱ می فرماید «إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ» خدا حال هیچ قومی را دگرگون نخواهد کرد تا زمانی که خود آن قوم حالشان را تغییر دهند.
عزیزان! با نشستن و دست روی دست گذاشتن که مشکلات رفع نمی‌شود. ما باید خودمان تغییر را شروع کنیم و برکات الهی را هم شاهد باشیم؛ قطعاً بدانیم که وقتی ما با حضور پر شور خود تلاش کنیم و شخصی را انتخاب کنیم که معیارهای صحیح برای اداره‌ی جامعه را داشته باشد، خداوند هم نصرت خودش را سرازیر میکند.
مگر می‌شود بگوییم ما اصلاً کاری به خیر مملکت داریم و شرّ آن نداریم؟!

✅ پرورش احساس
ما در انتخابات در ظاهر به یک نفر رأی می‌دهیم، ولی در واقع، این یک نفر مدیریت مستقیم و غیرمستقیم چند هزار نفر را دارد که هر کدام از آن افراد در جامعه اثرگذار هستند.
حالا یک سوال: آیا می‌شود به همین راحتی بگوییم «من شرکت نمیکنم؟!»
کسی که دلش برای مردم و جامعه می‌سوزد باید هر کاری که از دستش برمی‌آید را انجام دهد. یکی از بهترین خدمت‌ها به خود و جامعه این است که در انتخابات شرکت کنیم، ما با انتخاب یک فرد که در فکر و عمل اهل خدمت و تلاش باشد میتوانیم بهترین خدمت را به ملت و مملکت داشته باشیم.
شهیدِ عزیز، علی طباطبایی در وصیت‌نامه خودش نوشته است «ای مردم! در صحنه باشید و افرادی را انتخاب کنید که ثمره خون شهیدان را پایمال نکنند که در این صورت شما مسئول خواهید بود.»
در خاطرات شهید مدافع حرم سید مهدی موسوی آمده است «ببین برادر من! اصلا کاری ندارم به چه کسی رأی می دهی؛ ولی حضور باید حداکثری باشد. این حرف را بعد از کلی جرّ و بحث به همه آن هایی می گفت که نظرشان مخالف نظرش بود؛ کافی بود بفهمد کسی نمی خواهد رأی بدهد، می رفت سراغش. یک وقت می دیدی طرف را برده پای صندوق؛ رأی که داده بود هیچ، اسم کاندیدایی را هم نوشته بود که مهدی گفته بود.»
بله، این هستند شهدای عزیز ما که نسبت به ضرورت انتخابات بصیر بودند.

✅ رفتارسازی
پس به جای ترک صحنه، اتفاقاً باید وارد صحنه بشویم؛ بیائیم و با رأی خودمان نه تنها از خود، بلکه از حق مردم کشور و بخصوص طبقه ضعیف دفاع کنیم.
در صحنه حضور داشتن خیلی اثرگذارتر است تا اینکه صحنه را ترک کنیم؛ با حضور است که تغییر ایجاد می‌شود نه با خالی گذاشتن میدان.

✅ انگیزه سازی
یک شیر تا زمانیکه سرپا هست، هیچ لاشخوری جرأت حمله به او را ندارد، هرچند که شیر زخمی باشد.
ولی زمانیکه از پا افتاد و حیات خودش را از دست داد، آن زمان است که هر لاشخوری جرأت حمله به او را پیدا می‌کند.
ملّت ایران چهار دهه همانند شیری قدرتمند که دورتادور او را لاشخورها احاطه کرده‌اند مقاومت کرده است.
هر کدام از دشمنان ایران منتظر ضعف در نظام جمهوری اسلامی ایران هستند تا همچون کفتاری بر سر او ویران شوند.
ما باید حیات و استواری خودمان را نشان بدهیم تا دشمنان بدانند که اگرچه در پیکر نظام ما زخم وجود دارد، اما هنوزم هم زنده هست و دارای حیات و قدرت می‌باشد که قدرت اصلی آن مردم و اتحاد آنها و میثاقی است که با نظام دارند.
خونِ تازه و حیات بخشِ نظام جمهوری اسلامی، انتخابات است.
رهبر کبیر انقلاب فرمودند: «... اگر بخواهید در مقابل دنیا اظهار حیات بکنید که بگویید ما بعد از گذشتن چندین سال زنده هستیم، باید مشارکت کنید.» )صحیفه امام، جلد۱۹ ،ص۳۲۸)
در انتخابات هست که مردم نشان می‌دهند که اگرچه مشکلات فراوان است ولی ما اصلِ نظام را قبول داریم و برای بهبود و پیشرفت آن پای صندوق می‌آییم تا شخصی را انتخاب کنیم که به دردِ مردمِ جامعه رسیدگی کند و کشور را در مسیر پیشرفت قرار دهد.
رهبر معظم انقلاب در این زمینه سخنی بسیار مهم دارند و می‌فرمایند «انتخابات تزریق خون تازه در کالبد نظام جمهوری اسلامی است؛ تجدیدقوا و تجدید نیرو برای ملّت است... انتخابات یعنی این؛ یعنی یک روح جدید، یک خون تازه و یک نفسِ نو به کشور و به ملّت و به مردم دادن؛ انتخابات این است.»

✅ اقناع اندیشه
ـ انتخابات پرشور: تمام تلاش دشمن را نقش بر آب می کند # انتخابات کم رونق: شرایط را برای نقشه های دشمن فراهم می‌کند
ـ انتخابات پرشور: دشمن را ناامید می‌کند # انتخابات کم رونق: دشمن را امیدوار می‌کند.
ـ انتخابات پرشور: رغبت مردم به مسائل اساسی نظام را می‌رساند # انتخابات کم رونق: عدم رغبت مردم به مسائل اساسی نظام را می‌رساند.
ـ انتخابات پرشور: خشم دشمن را به دنبال دارد # انتخابات کم رونق: خوشحالی دشمن را به دنبال دارد.
ـ انتخابات پرشور: تقویت نظام است # انتخابات کم رونق: تضعیف نظام است.

✅ پرورش احساس
درخت انقلاب اسلامی با خون شهداء پا گرفته است.
شهدایی که از هر قشری در بین آنها بود، دکتر، مهندس، کارگر، کاسب، فرهنگی، طلبه و ... .
شهدایی که از هر سِنّی در بین آنها بود، نوجوان، جوان، پیرمرد، کودکان و زنان بی‌گناه.
عزیزان، درست است که الآن دلِ مردم از برخی کارها یا کار نکردن های برخی از مسئولین پُر خون است، ولی این نظام را ما از مسئولین بدست نیاورده‌ایم که حالا هم به حال خودش باقی بگذاریم.
این نظام ثمره خون شهدای ما هست، شهداء انقلاب، شهداء هشت سال دفاع مقدس، شهداء هسته‌ای، شهداء مدافع حرم و سایر شهدایی که با خون خودشان این نظام را حفظ کردند.
ما باید با حضور پرشور خودمان در انتخابات، علاوه بر اینکه اصل نظام را محکم می‌کنیم، باید این نعمت إلهی را با رأی قاطع خودمان از افراد ناشایست بگیریم و به افرادی بسپاریم که حقیقتاً راه شهداء را در پیش بگیرند.
هنوز مادرانی هستند که سالها چشم بر در دوخته‌اند تا خبری از پیکر فرزندشان آورده شود.
بهترین دلخوشی دادن به این مادران این است که این انقلاب را کمک کنیم تا به اهدافی که امام و شهداء داشتند برسند.

✅ رفتارسازی
نه تنها همه بیاییم پای صندوق‌ها، بلکه افراد دیگر را هم تشویق کنیم به آمدن.
اقوام، دوستان، آشنایان و کسانی را که شناخت داریم تا الآن نگاهی اشتباه به انتخابات دارند را توجیه کنیم تا إن شاء الله با حضور خودشان در این انتخابات حضوری چشمگیر داشته باشند.

✅ انگیزه سازی
ما در زندگی کارهای زیادی داریم که برای انجام آن به افراد دیگری مراجعه می‌کنیم، به عنوان مثال زمانیکه برای سلامتی قلب، نیاز به یک جراحی مهم وجود دارد ما هیچگاه جسم خودمان را به یک پزشک عمومی نمی‌سپاریم.
یا مثلاً برای ساخت یک ساختمان پنجاه طبقه، هیچگاه به یک بنّای ساده اعتماد نمی‌کنیم.
ما برای یک دندان درد ساده هرگز پیش دکتر قلب نمی‌رویم هرچند که در دکتر ماهری باشد، چون در بخش دندان تخصصی ندارد.
برای یک تعمیر ماشین، حاضریم وقت و هزینه بپردازیم ولی خودمان کار را خراب‌تر نکنیم.
هزار و یک مورد هست که ما برای انجام کاری فقط و فقط به شخصی مراجعه می‌کنیم که مطمئن باشیم مهارت و تخصص انجام آن کار را داشته باشد.

✅ اقناع اندیشه و پرورش احساس
مردم عزیز، شما را به خدا قسم، آیا ریاست جهوری کمتر از تعمیر یک ماشین است؟!
آیا کمتر از یک دندان درد است؟!
آیا کمتر از یک ساختن ساختمان است؟!
اگر ما می‌دانستیم که رئیس جمهور در زندگی ما چقدر تأثیرگذار است، در انتخاب رئیس جمهور هزاران بار بیشتر از یک عمل جراحی فوق پیشرفته دقت می‌کردیم.
هزاران بار دقت نظر به خرج می‌دادیم که مبادا این مسند مهم را دست کسی بسپاریم که تخصص آن را ندارد.
در یک بیان کوتاه باید بگوئیم که دولت:
در اقتصاد ما اثر دارد ـ در فرهنگ ما اثر دارد ـ در امنیت کشور ما اثر دارد ـ در استقلال کشور ما اثر دارد ـ در عزّت کشور ما اثر دارد ـ در اشتغال جوانان اثر دارد ـ در مسکن جوانان اثر دارد ـ در آموزش و پرورش اثر دارد ـ در فناوری‌ها اثر دارد ـ در بهداشت و درمان اثر دارد ـ در رفاه جامعه اثر دارد ـ در امور کشاورزی اثر دارد ـ در توسعه‌های شهری و روستایی ما اثر دارد ـ در صنعت ما اثر دارد ـ در میراث فرهنگی ما اثر دارد...
مبادا ساده از کنار آن بگذریم، مبادا چهار یا هشت سال سرنوشت مملکت را با هیجان و انتخاب نادرست رقم بزنیم.
ما در چند دقیقه رأی خودمان را در صندوق می‌اندازیم ولی گاهی اثر آن برای نسل بعدی هم می‌باشد.
شما قرآن کریم را نگاه کنید، حضرت ابراهیم با آن مقام و منزلت
« مقام امامت را براى نسل خود نيز درخواست نمود، پاسخ آمد كه اين مقام عهدى است الهى كه به هر كس لايق باشد عطا مى‌شود. در ميان نسل تو نيز كسانى كه شايستگى داشته باشند، به اين مقام خواهند رسيد. » تفسیر نور ـ جلد۱ ـ صفحه ۱۹۶
« قَالَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ » (بقره/۱۲۴)
ابراهیم عرض کرد: به فرزندان من چه؟ فرمود: (اگر شایسته باشند می‌دهم، زیرا) عهد من به مردم ستمکار نخواهد رسید.

✅ رفتارسازی
خب، حالا که اهمیت بحث مشخص شد پس در انتخاب دقت کنیم:
اول اینکه بدانیم به حرف نمی‌شود اعتماد کرد، اگر با حرف قرار بود همه چیز درست شود الآن دنیا باید گلستان بود.
طبق فرمایشات رهبری، ما باید ببینیم شخصی که الآن دارد وعده‌ای را می‌دهد آیا سابقه‌ی او این حرف را تأیید می‌کند یا نه، یعنی ما به گذشته افراد نگاه کنیم و ببینم آیا اهل عمل بوده‌اند، آیا برای تحقق وعده‌هایی که می‌دادند تلاش داشتند یا اینکه در گذشته هم فقط اهل حرف بوده‌اند!
مقام معظم رهبری می‌فرمایند:
« به حرف زدن و به گفتن و به وعده دادن نمیشود اعتماد کرد؛ در مسائل مهمّ کشور هم همین جور است. خب حرف، آسان است؛ هر کسی می‌آید یک ادّعایی میکند، یک وعده‌ای میدهد، یک حرفی میزند؛ به اینها نمیشود اعتماد کرد؛ باید نگاه کرد و دید که آیا یک عملی در گذشته‌ی این شخص وجود دارد که این وعده را تأیید کند و تصدیق کند، یا نه؛ اگر چنانچه وجود داشت میشود به او اعتماد کرد، وَالّا نه. بنابراین کارآمدی را با حرف نمیشود تشخیص داد. » ۱۴/۳/۱۴۰۰
دوم اینکه نگاه کنیم و ببینیم آیا معیارهای واقعی در این شخص کاندید وجود دارد یا نه.
در این زمینه مقام معظم رهبری صحبت‌های بسیار زیادی دارند که می‌توان با تطبیق آنها بر اشخاص، شخص اصلح را انتخاب کرد
مثلاً ایشان در سخنرانی نوروزی خود در سال ۱۴۰۰ ۸ ویژگی مهم را برای رئیس جمهور ذکر کرده اند:
۱. دارای مدیریت و کفایت
۲. با ایمان
۳. عدالتخواه و ضدفساد
۴. دارای عملکرد انقلابی و جهادی
۵. معتقد به توانمندی‌های داخل
۶. معتقد به جوانان
۷. مردمی
۸. امیدوار
سوم اینکه اگر خود ما در این امر نتوانستیم تشخیص دهیم از افرادی مشورت بگیریم که به معنای واقعی کلمه دارای بصیرت و تقوای إلهی هستند.

✅ انگیزه ‌سازی:
از اول انقلاب اسلامی مشکلات زیادی برای انقلاب ما بوده است، از هشت سال جنگ تحمیلی گرفته است تا فتنه ۸۸ و تحریم‌های همه‌جانبه علیه ملت ایران و جنگ تمام عیار اقتصادی و سایر دشمنی هایی که دشمن تا آنجا که در توانش بوده است انجام داده است.
خب این طبیعی است، چون کار دشمن دشمنی کردن است، و غیر از این توقعی از دشمن نمی‌باشد.
اما سوال مهمی که اینجا وجود دارد این است که:
ـ چه چیز تا به حال توانسته است جلوی این حجم از دشمنی‌ها را بگیرد؟
ـ انقلاب اسلامی با چه ابزاری توانسته است در مقابل این حجم از دشمنی‌ها مقاومت کند؟

✅ اقناع اندیشه:
جواب این است که: در مقابل این دشمنی ها آنچه که توانسته است انقلاب را محکم نگه دارد حضور مردم بوده است.
در هشت سال دفاع مقدس که صدّام را کشورهای دیگر حمایت می‌کردند و با تمام قدرت بر علیه کشور ایران حمله کرده بود، آنچه که توانست جلوی این دشمن را بگیرد حضور مردم با ایمان در صحنه‌ی جنگ بود.
ـ این مردم بودند که جوانان خودشان را فرستادند در خط مقدم.
ـ این مردم بودند که از زن و فرزند و مالِ دنیا گذشتند و رفتند در خط مقدم.
ـ این مردم بودند که از سفره خود زدند و کمک به جبهه کردند.
ـ این مردم بودند که همه‌گونه آمدند پای کار، حتی پیرزنان در خانه برای رزمندگان خوراک و پوشاک را آماده می‌کردند تا جبهه حق تقویت شود.
در فتنه سال ۸۸ که دشمن همه چیز را تمام شده میدید، آنچه کار را به پایان رساند و بساط فتنه و فتنه‌گر را جمع کرد، حضور مردم با ایمان در صحنه بود.
ـ این مردم بودند که در لحظه حساس و دقیقاً در وقت خودش وارد صحنه شدند.
ـ این مردم بودند که پای ولایت و دین ایستادند و مشت محکم بر دهان دشمن زدند.
در تحریم‌های همه جانبه‌ای که الآن هم وجود دارد، باز هم ضربه آن متوجه مردم است، ولی با تمام سختی‌ها و با تمام مشکلاتی که از برخی مسئولین دیدند باز هم پای این نظام و انقلاب صبر کردند.
و در سایر مسائلی که وجود دارد این حضور مردم مومن و لحظه شناس است که کار را هدایت می‌کند.
رهبر معظم انقلاب درباره پشتوانه مردمی، سخن مهمی دارند که نشان از اهمیت مردم و حضور آنان دارد:
«... نیاز به پشتوانه‌ی مردمی است، این هم چیز واضحی است. حکومت، نه حالا حکومت دینی، [بلکه] حکومتهای دیگر هم اگر چنانچه بدون پشتوانه‌ی مردمی باشند، و مردم طرف‌دار اینها نباشند، مجبورند با شمشیر و شلّاق زندگی کنند؛ یعنی امکان ادامه‌ی حکومت نیست. حالا حکومت اسلامی و قرآنی که اهل ظلم و شمشیر و شلّاق بیخودی بر سر مردم نیست، بنابراین نمیتواند بدون پشتوانه‌ی مردم حرکت کند. بنابراین نه امکان داشت بدون پشتوانه‌ی مردم جمهوری اسلامی به وجود بیاید، نه بعد که به وجود آمد، امکان داشت که ادامه پیدا کند. [حالا] بحمدالله ادامه پیدا کرده، بعد از این هم همین ]طور[ خواهد بود.»
عزیزان، همانطور که عرض شد، کار دشمن دشمنی کردن است و هر جایی که بتواند آسیبی بزند استفاده می‌کند.
یکی از چیزهایی که دشمن چشم به آن دوخته است بحث انتخابات است.
دشمن از هر حربه‌ای استفاده می‌کند تا بتواند حضور مردم را در انتخابات کم‌رنگ کند. عدم حضور مردم در صحنه، برای دشمن از هر نوع حمله و تحریمی بهتر است و دشمن را راحت‌تر به مقصودش می‌رساند.
مردم عزیز، الآن هم نیاز به حضور ما هست، دو فرصت در انتخابات وجود دارد:
یکی اینکه: با حضور گسترده خود مشتی بر دهان دشمن خواهیم زد تا بداند مردم پای انقلاب خودشان هستند. (این از دشمن خارجی)
و دیگری اینکه: با انتخاب فرد اصلح، مدیریت کشور را به دست کسی خواهیم داد که در مسیر پیشرفت و عدالت کشور عمل کند و اینکه کرسی‌هایی را که با خون شهداء برپا شده‌اند را از لوث وجود افرادی که به فکر مردم نیستند پاک کنیم. (این هم از دشمنان و منافقان داخلی)
تمام مشکلاتی که در کشور وجود دارد قابل لمس و درک است، ولی حلّ اینها هم باز به حضور ما مردم بستگی دارد، تا خودمان دست به کار نشویم و مسئولین با لیاقت را انتخاب نکنیم، وضع از این که هست بدتر می‌شود ولی بهتر نمی‌شود.
باید اقدام کرد، باید در صحنه حاضر شویم و به کمک خداوند متعال خونی تازه در کالبد نظام جاری کنیم.
مقام معظم رهبری:
«انتخابات تزریق خون تازه در کالبد نظام جمهوری اسلامی است.»

«نبایستی این چیزها ما را دلسرد کند از مشارکت در انتخابات. اگر نابسامانی‌ای وجود دارد، اگر ناکارآمدی‌ای وجود دارد، ما باید آن را با انتخاب درست و انتخاب خوب جبران کنیم، نه با عدم انتخاب. خب اگر چنانچه واقعاً یک ضعفی وجود دارد در مدیریّتها، راه چاره‌اش چیست؟ راه چاره‌اش این است که ما اصلاً در مدیریّتها دخالت نکنیم، یا راه چاره‌اش این است که دخالت کنیم و یک مدیریّت درست و حسابی، مدیریّت به معنای واقعیِ کلمه اسلامی و مردمی به وجود بیاوریم؟ راهش این است دیگر؛ یعنی اگر چنانچه دلخوری‌ای وجود دارد، این دلخوری را این جوری بایستی جبران بکنیم، نه با وارد نشدن در منطقه‌ی انتخابات.»
✅ پرورش احساس:
مردم عزیز، این انقلاب ساده به دست نیامده است، خون‌های زیادی در این راه داده شده است.
در این انقلاب جوانهایی همچون، مهدی باکری، ابراهیم هادی، صیاد شیرازی، احمدی روشن، حسین فهمیده، شهید حججی، قاسم سلیمانی ها رفتند که هر کدام آنها افرادی بسیار بسیار ارزشمند بودند. که هر کدام الآن بودند باز هم جان خودشان را در راه این مردم می‌دادند.

✅ رفتارسازی:
الآن هم دشمن در صدد براندازی است، ولی فرق گذشته با الآن در این است که دشمن در داخل هم وجود دارد، و ما باید هم خودمان وارد صحنه شویم و هم نسبت به دیگران روشنگری کنیم و با توکل بر خدا کار را تمام کنیم.
ما باید خون این شهیدان را پاس بداریم و به کمک حضرت حق مجدد دشمن را ناامید کنیم.

یک جمله از شهید همت هست که خیلی برای ما می‌تواند راهگشا باشد، آن جمله این است که «هر موقع در مناطق جنگی راه رو گم کردید نگاه کنید آتش دشمن کدام سمت را میکوبد همان جبهه‌ی خودی است.»
در شرایط امروزه رأی ندادن مساوی است با زدن زمین خودی و دشمن از این کار می‌تواند بسیار استفاده کند.
در این شرایط که هر رأی ما کمک کننده به این نظام است و ناامید کننده دشمن، پس پای صندوق رأی بیاییم و دیگران را هم تشویق به این کار کنیم.
رأی ما علاوه بر اینکه دفاع از این نظام است بلکه با انتخاب فرد اصلح نظام را در آرمان‌های خودش و مسیر اصلی خودش و حل مشکلات مردم قرار می‌دهد.
در واقع با رأی دادن و آن هم رأی به شخص اصلح ما می‌توانیم مشکلات خودمان را درست کنیم.
عزیزان، انتخاب درست خیلی مهم است، اینکه چه کسی را انتخاب کنیم بسیار بسیار مهم است.
پس بدانیم که رأی ندادن مساوی است با زدن جبهه خودی.

✅ انگیزه‌ سازی:
در زمان جنگ، گاهی اوقات پیش می‌آید که نیروی رزمنده در اوج درگیری دچار اشتباه می‌شود و بخاطر عدم تشخیص درست، اشتباهاً زمین خودی رو مورد هدف قرار می‌دهد، یعنی به گمان خودش دارد دشمن را می‌زند، ولی در واقع نیروهای خودی را با خاک یکسان می‌کند.
شما یک رزمنده را تصور کنید؛ رزمنده‌ای با اخلاص، با عشق به شهادت، با انگیزه بالا، با تلاش فراوان، با شور و با علاقه، حالا این رزمنده در اوج جنگ یک لحظه دچار اشتباه می‌شود و در محاسبات جنگی خودش، زمین دشمن را اشتباه تشخیص می‌دهد و با تمام قدرت و توانی که دارد حمله می‌کند، از هیچ چیزی هم کم نمی‌گذارد و تمام تلاش خودش را به کار گرفته است تا دشمن را با خاک یکسان کند؛ ولی تنها ایراد کار او این است که اشتباهی نیروی خودی را می‌زند!
عزیزان! خیلی مهم است، شما ببینید، تمام قدرت و توان به کار گرفته شده است ولی همه‌ی آن به نفع دشمن است و بر ضرر خودی!
در جنگ نظامی این مسائل ممکن است پیش بیاید ولی در جنگ نرم این اشتباهات بسیار زیاد است که شخصی تمام زحماتش به نفع دشمن و ضرر نیروهای خودی باشد.

✅ پرورش احساس:
در تاریخ اسلام، این موارد بسیار زیاد وجود داشته است.
عزیزان! شیعه از این اشتباهات کم ضربه نخورده است. در تاریخ کربلا بودند افرادی که با تشخیصِ اشتباهِ خود در مقابل حسین بن علی (علیه اسلام) ایستادند و با نیت قربةً إلی الله تیر و سنگ بر سر وسینه فرزند زهرا می‌زدند.
آیا این افراد مشرک بودند؟! آیا این افراد دشمن پیامبر بودند؟! آیا این افراد بی‌نماز بودند؟!
خیر، اتفاقاً برخی از این افراد نیت إلهی هم داشتند!
پس اشکال در کجا بود؟ اشکال برخی از این افراد در تشخیص اشتباه بود، همین تشخیص اشتباه بود که فرزند رسول خدا را در قتلگاه ارباً ارباً کرد. تشخیص اشتباه برخی از همین افراد بود که سپاه یزید را از بن دندان مسلح کرد.
زینت دوش نبی روی زمین جای تو نیست خوار و خاشاک زمین منزل و ماوای تو نیست
خاک عالم به سرم کز اثر تیر و سنان جای یک بوسه من در همه اعضای تو نیست
مردم عزیز، نه تفکر حسینی از بین رفته و نه تفکر یزیدی، هنوز هم سپاه حسین و یزید برپا هست، آن کسی که هدفش، آرمانش، حرکت و عملش در مسیر حسین علیه السلام باشد قطعاً در جبهه حسین است و آن کسی هم که هدفش، آرمانش، حرکت و عملش در مسیر یزید باشد، بداند که که در سپاه یزید است.
امروز هم قتلگاه تفکر حسین است، امروز هم نیزه و شمشیر شمر و حرمله است، فقط شکل آن فرق کرده، فقط پیشرفته‌تر شده است.

✅ اقناع اندیشه:
مردم عزیز، انقلاب اسلامی از روزی که شکل گرفت، آرمان و حرکتش مقدس و خدامحور بود و امروز هم با همان آرمان و هست و إن شاء الله خواهد بود، و در راه این آرمان‌ها کم هزینه نکرده است که یکی از آن هزینه ها سردار دلها حاج قاسم عزیز بود. شما نگاه به برخی از مسئولین نیندازید، این چیزها از اول بوده، نگاهِ ما به رهبر عزیزمان است، نگاه ما به شهداء است، اینها نماد و جلودار انقلاب ما هستند نه کسانیکه مثل زالو به این نظام چسبیده‌اند تا خون آن را بمکند، این نظام صاحب اصلی دارد که آن هم حضرت مهدی علیه السلام است.
مردم عزیز، تقویت این نظام تقویت جبهه حق و تضعیف آن تضعیف جبهه باطل است.
حالا یک سوال: به نظر شما امروزه دشمنان انقلاب اسلامی کدام جبهه را تشکیل داده‌اند؟
استکبار جهانی، امریکا، اسرائیل و سایر کشورهای وابسته به آنها کدام جبه را تشکیل داده‌اند؟
آن کسانیکه داعش را بوجود آوردند در کدام جبه هستند؟
الآن نظام ما در شرایط خیلی حساس است، شرایطی که از داخل و خارج برای زدن آن جمع شدند، باور بفرمایید که الآن گویا قتلگاه تفکر حسینی می‌باشد.
الآن دشمن به این نگاه می‌کند که آیا مردم هنوز هم پشت نظام هستند یا نه، بلکه از آن دلخور هستند.
مردم عزیز، در ابتدای سخن عرض شد: مراقب باشیم که کار ما نیروی خودی را نزند! کار ما موجب پیشرفت دشمن نشود!
خوب دقت کنیم که امروزه رأی ندادن ما چه کسی را خوشحال می‌کند، خوب دقت کنیم که با رأی ندادن کدام جبهه را می‌زنیم، و با رأی دادن کدام جبهه را تقویت می‌کنیم.

✅ انگیزه سازی:
تعریف می‌کنند که روزی شخصی یک روزنامه‌ خرید و دید که در آن نوشته است نوشابه برای بدن بسیار ضرر دارد و در صورت استفاده می‌تواند آسیب‌های جدی به بدن بزند.
این شخص هم یک تصمیم جدی و قاطع گرفت که دیگر روزنامه نخرد!!
با نخریدن روزنامه، ضرر نوشابه که از بین نمی‌رود. باید تصمیم جدی این شخص بر این باشد که دیگر نوشابه نخرد و إلا با حذف صورت سوال یا مساله که مشکل برطرف نمی‌شود.
عزیزان! برخی از مردم عزیزی که در دوره قبل، در انتخابات شرکت داشتند و حضوری چشمگیر ایجاد کردند، از عملکرد دولت در این سالها راضی نیستند و لذا عده‌ای تصمیم دارند که در انتخابات شرکت نکنند.
خب، با شرکت نکردن در انتخابات که کاری از پیش برده نمی‌شود. این دقیقاً مثل آن می‌شود که به جای اینکه ما نوشابه را ترک کنیم، روزنامه خریدن را ترک کنیم!

✅ اقناع اندیشه:
باید کار را از اصل درست کرد، باید سعی کرد تا در این دوره انتخابی درست انجام شود.
من چند تا سوال از شما می‌پرسم:
ـ آیا با رأی ندادن، درآمد قشر ضعیف جامعه اضافه می‌شود؟
ـ آیا با رأی ندادن، مشکل مسکن جوانان برطرف خواهد شد؟
ـ آیا با رأی ندادن، ازدواج جوانان آسان می‌شود؟
ـ آیا با رأی ندادن، جوانان دارای شغل می‌شوند؟
ـ آیا با رأی ندادن، فضای مجازی سر و سامان پیدا می‌کند؟
خلاصه این که آیا با رأی ندادن، مشکلات در کشور حل می‌شود؟
اتفاقا با رأی دادن است که مشکلات درست می‌شود.
اما اینکه رأی را به چه کسی بدهیم خیلی مهم است، اینکه چه کسی را بر این صندلی ریاست بنشانیم خیلی مهم است. اینکه چه کسی بخش عمده‌ای از مدیریت کشور را بدست بگیرد خیلی مهم است.
مرحوم امام یک ویژگی برای دولت ذکر کرده‌اند که حقیقتا اگر این ویژگی در در دولت وجود داشته باشد کشور گلستان می‌شود. امام خمینی (ره) فرمودند: «دولت واقعا باید با تمام قدرت، آن طوری که امیرالمؤمنین (ع) برای محرومین دل می سوزاند، این هم با تمام قدرت دل بسوزاند برای محرومین؛ مثل یک پدری که بچه هایش اگر گرسنه بمانند، چطور با دل افسرده دنبال این می‌رود که آنها را سیر بکند. یک دولت امیرالمؤمنین(ع) باید این طور باشد.»

✅ پرورش احساس:
اگر ما کسی را انتخاب کنیم که اینگونه باشد، آیا با کسی که روحیه کوخ نشینی دارد و فقرا و درد مردم برایش اهمیت ندارد یکی است؟! آیا واقعا عملکرد این دو شخص یکی است؟!
عزیزان! ما چه رأی بدهیم و چه رأی ندهیم یک نفر بالأخره باید رئیس جمهور این مملکت بشود -نمی‌شود که بگوییم چون مشارکت کم است پس کسی رئیس جمهور نشود- پس باید بیاییم پای کار و کسی را انتخاب کنیم تا به درد مردم برسد.
در اول صحبتم عرض کردم: نخریدن روزنامه نمی‌شود راه حل، بلکه نخوردن نوشابه راه حل است، الآن هم رأی ندادن که نشد راه حل، بلکه انتخاب درست می‌شود راه حل.
این کسانیکه می‌گویند رأی ندهید، آیا اینها دلسوز ما مردم هستند؟!
کشور ما شرایط خیلی سخت‌تر از روزها را هم پشت سر گذاشته است، روزهایی که تعداد بالایی از کشورها دست به دست هم داده بودند تا به‌وسیله‌ی صدّام این کشور را تصرف کنند ولی شهداء ما اجازه ندادند. شهداء حتی اجازه نداند یک وجب از خاک کشور را دشمن ببرد.
الآن هم نوبت ماست، نوبت ما هست که کشور را به دست کسی بدهیم که مسیر شهداء را طی کند. کشور را به کسی بدهیم که روی جوانان این مملکت غیرت داشته باشد و به فکر آنان باشد.
عزیزان! دشمن به روش‌های مختلف می‌خواهد که مردم رأی ندهند تا او از آب گل‌آلود برای خودش ماهی بگیرد.
روش دشمن همین است، خیلی زیبا مرحله‌ به مرحله مردم را نسبت به انتخابات دلسرد می‌کنند:
در مرحله اول قبل از انتخابات می‌گویند مردم شرکت نمی‌کنند چون ممکن است در انتخابات تقلب بشود.
در مرحله دوم میگویند انتخابات مهندسی شده است.
در مرحله بعد وقتی مردم پُر شور شرکت می‌کنند، باز می‌گویند تقلب شده است.
در مرحله بعد که کسی انتخاب شود، می‌گویند که رئیس جمهور اختیار ندارد.
دقت بفرمایید که به هر نحوی که شده می‌خواهند مردم را نسبت به رئیس جمهور دلسرد کنند.

✅ رفتارسازی:
به هر حال انتخابات مهم است و خیلی هم در سرنوشت کشور و زندگی مردم اثر دارد.
مضمون سخن رهبر عزیزمان است که فرمودند اگر با نظام مسئله دارید، برای استمرار امنیت ملی و تضمین پیشرفت وارد میدان شوید؛ با امنیت، با اقتدار کشور که مسئله ندارید.
بالأخره نظام امنیت، اقتدار را برای آنهایی که نظام را قبول ندارند که ایجاد کرده است.
حضور پیدا کنید، حضور پر شور هم پیدا کنید و از همه مهم‌تر اینکه کسی را انتخاب کنید که حقیقتا مدیری قوی و کارآمد باشد.

✅ انگیزه سازی:
کشور کره جنوبی یک تجربه شیرین و یک تجربه تلخ دارد که شنیدن آن بسیار بسیار مهم است. اهمیت آن می‌تواند هم برای مردم مفید باشد و هم برای مسئولین کشور.
کره جنوبی حدود ۳۵ سال تحت استعمار ژاپن بود، بعد از آن حدود ۳ سال تحت اشغال نظامی امریکا بود و بعد از آن شخصی به نام «سینگمان ری» حدود ۱۳ سال بر کره جنوبی حکومت کرد. که در این شرایط حدود ۴۰ درصد مردم از فقر مطلق رنج می‌بردند.
بعد از سقوط «سینگمان ری» شخصی روی کار آمد به نام ژنرال پارک که شعارش این بود: «اقتصاد خودکفا، دفاع خودکفا» که حیقیقتاً با یک برنامه و اجرای استراتژی بومی توانست در اقتصاد کره جنوبی تحولی بسیار خوب ایجاد کند، و حتی کره را در ردیف کشورهای پیشرفته قرار داد.
وقتی ژنرال پارک روی کار آمد، کره جنوبی کاملاً تحت سلطه امریکا بود، ولی ژنرال چنان تحولی در کره جنوبی ایجاد کرد که خود امریکا فکرش را هم نمی‌کرد.
ژنرال پارک در ابتدا که روی کار آمد یک برنامه پنج ساله ارائه داد و گفت طبق این برنامه ما باید یک اقتصادی داشته باشیم که به درون کشور متکی باشد و باید نگاه به داخل داشته باشیم. و این در حالی بود که خودِ امریکا گفت این برنامه، برنامه‌ای خام و غیرممکن است.
ژنرال پارک وقتی برنامه خودش را عملی کرد، چنان پیشرفت در این برنامه وجود داشت که حتی از آن چیزی که خود کره جنوبی فکرش را کرده بودند و امریکا تردید داشت بیشتر رشد کردند.
ژنرال پارک در یک برنامه‌ای که داشت، بنا بر دلایلی تا ۴۸ ساعت قبل از اجراءِ برنامه، به امریکا هیچ چیزی نگفت و این موجب خشم امریکا شد و و امریکا در آخر کمک‌های مستقیم خودش به دولت کره جنوبی را قطع کرد.
خب؛ شوکِ عجیبی به کره وارد شد؛ ولی ژنرال پارک تسلیم نشد و «خوداتکایی نظامی» و «خودکفایی اقتصادی» را در پیش گرفت.
صنایع فولاد، ماشین آلات سنگین، کشتی سازی، صنایع شیمیایی، فلزات غیرآهنی و صنایع الکترونیک را به عنوان صنایع اصلی در برنامه توسعه قرار گرفت.
ژنرال پارک با قدرت از تولید داخلی و بازار داخلی حمایت کرد و اجازه نداد که سرمایه‌گذاران خارجی بازار را از تولید کنندگان داخلی بگیرند.
فقط کالاهایی وارد می‌شد که اولاً ضروری باشد و ثانیاً در داخل تولید نمی‌شد.
خب؛ کشور کره به همین منوال پیش می‌رفت تا اینکه ژنرال پارک ترور شد!
بعد از ترور شدن ژنرال پارک، شخصی به نام «چان دوهوان» قدرت را بدست گرفت که متأسفانه روند ژنرال پارک در پیش گرفته نشد، و بعد از گذشت زمانی پای سرمایه داران خارجی به کره جنوبی باز شد و روز به روز کشور رو به اُفت اقتصادی پیش رفت و آمار خودکشی‌ها رو به افزایش رفت.

✅ اقناع اندیشه:
خب؛ ببینید عزیزان! وجود یک رئیس در سر کار مثل ژنرال پارک توانست کشور کره جنوبی را تا این اندازه در مسیر پیشرفت قرار دهد و این پیشرفت و خودکفایی به اندازه‌ای بود که دشمن را به خشم آورده بود.
در مقابل، نبود یک مدیریتی مثل ژنرال پارک هم توانست کار را به جایی برساند که برخی از مردم به این تصمیم رسیدند تا دست به خودکشی بزنند.
بله؛ در همه‌ی مجموعه‌ها وجود مدیر لایق بسیار مهم و تأثیرگذار است.
یکی از مدیریت‌های استراتژیک ریاست جمهور می‌باشد که نوع تفکر، نوع عملکرد و تلاش و نگرش او اثری فوق توصیف در جامعه دارد.
کسی که در رأس کار به عنوان رئیس جمهور قرار می‌گیرد، خیلی خیلی مهم است که چقدر اهل اقدام باشد، چقدر اهل برنامه و مدیریت باشد.
رهبر عزیزمان ویژگی هایی را برای رئیس جمهور ذکر کرده‌اند که اگر این ویژگی‌ها را دارا باشد مردم خیر و برکت آن را به وضوح در زندگی مشاهده می‌کنند.
« اوّلاً باکفایت باشد، دارای مدیریّت و کفایت مدیریّت باشد. ثانیاً باایمان باشد؛ اگر بی‌ایمان بود، نمیشود به او اعتماد کرد؛ آدم بی‌ایمان کشور را، منافع کشور را، مردم را یک وقتی میفروشد؛ پس باایمان باشد. بعد، عدالت‌خواه باشد، ضدّفساد باشد؛ این یکی از مهم‌ترین خصوصیّاتی است که بایست در رئیس‌جمهور وجود داشته باشد که به معنای واقعی کلمه به دنبال اجرای عدالت باشد و به معنای حقیقی کلمه با فساد بخواهد مبارزه کند. دارای عملکرد انقلابی و جهادی باشد؛ یعنی با عملکرد اُتوکشیده نمیشود کار کرد؛ با این همه مسائل اساسی‌ای که در کشور وجود دارد، یک حرکت جهادی و انقلابی لازم است؛ بایستی عملکردش این جوری باشد.
به توانمندی‌های داخل معتقد باشد. بعضی‌ها هستند داخل را اصلاً قبول ندارند؛ همان حرف قدیمی را میگویند که در داخل، فقط لولهنگ را میتوانند [بسازند]؛ نمیدانند که در داخل چه خبر است. یک وقتی یکی از آقایان یک چیزی راجع به مسئله‌ی دفاعی گفته بود، من گفتم یک تور دفاعی بگذارید تا آقایان بیایند یک خرده‌ای بچرخند و ببینند از لحاظ دفاعی در کشور چه خبر است. توانمندی‌های کشور را واقعاً مطمئن باشند و معتقد باشند به توانمندی‌ها. و به جوانان معتقد باشند، جوانها را قبول داشته باشند، جوانها را به عنوان پیش‌ران حرکت عمومی کشور بشناسند و به آنها اعتماد کنند. بنده از سابق با جوانها مرتبط بودم و سالها است که به اینها در مسائل گوناگون اعتماد میکنم؛ واقعاً هر جایی که جوانها وارد میشوند -من نمیخواهم حالا عناوین و مانند اینها را اسم بیاورم- این جوری است که گره‌های سخت را باز میکنند و مشکل‌گشایی میکنند. خود این رئیس‌جمهور به جوانها معتقد باشد. مردمی باشد. امیدوار باشد؛ آدمِ مأیوس و بدبین و با نگاه تلخ به آینده و تاریک به آینده نباشد.»
حالا شما تصور کنید شخصی رئیس جمهور بشود که دارای مدیریّت باشد، حقیقتاً باایمان باشد، عدالت‌خواه و ضدّ فساد باشد، دارای عملکردی انقلابی و جهادی باشد، با تمام وجود به توانمندی‌های داخل معتقد باشد، به جوانان اعتماد و اعتقاد داشته باشد و مردمی و امیدوار باشد.
شما ببینید در چقدر در کشور تحول می‌تواند ایجاد کند!

✅ پرورش احساس:
ما باید در انتخاب رئیس جمهور بسیار دقت کنیم و سعی کنیم تا ویژگی‌های زیر در او باشد. البته این ویژگی‌ها با حرف اثبات نمی‌شوند بلکه باید در عمل در کارنامه و سوابق شخص وجود داشته باشد.
باید فکر کنیم، باید وقت بگذاریم، تا بشناسیم فرد اصلح کدامیک از نامزدها هستند.
مردم عزیز! چهار سال کشور رو به دست چه کسی میخواهیم بسپاریم؟!
کشور خیلی در موقعیت حساس است، کوچک‌ترین اشتباه می‌تواند می‌تواند آسیبی به کشور بزند که ضررش دامن‌گیر جامعه شود.
انتخابِ ما، فرزندان ما را، خانواده ما را و حتی آیندگان ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، خیلی باید مراقب باشیم، خیلی باید با دقت انتخاب کنیم.
اگر کشور ما در جنگ هست ساله توانست مقاومت کند دلیلش همین ویژگی‌ها بود که در فرماندهان و رزمندگان ما بود، مگر جنگ را همین جوانان ما اداره نکردند؟!
جنگ با حرف که اداره نمی‌شود؛ عمل باید باشد.
این را هم بدانیم که آدم خوب و انقلابی در کشور ما کم نیست، اگر در جایی دیده شد که مسئولی کم‌کاری کرده است و مردم را دلخور کرده است، عمل این شخص نباید ما را دلسرد کند، بلکه باید با انتخاب درست کسی را بر مسند قرار دهیم تا مایه دلخوشی مردم و امیدواری آنان باشد، این را بدانیم که همه مثل هم نیستند، در همین هشت سال گذشته، هنگام وقوع سیل‌ها یا زلزله‌ها برخی از مسئولان در سفر کیش و خارج بودند و ماندند، اما سپاه و ارتش و بسیجی‌ها و جهادی‌هایی مثل حاج حسین یکتا مخلصانه به میدان آمدند و در مناطقی مانند «گمیشان» تا سینه در لجن رفتند تا مردم را نجات دهند. واقعاً همه آدم‌ها و مسئولان مثل هم هستند؟! آیا می‌پذیرید که بگوییم همه راننده تاکسی‌ها از یک قماش‌اند یا همه دکترها؟ چرا دشمنان افرادی مثل بهشتی، رجایی، باهنر، فخری‌زاده و سلیمانی را ترور می‌کنند اما برخی را نه؟ چون دشمن هم می‌داند که همه مثل هم نیستند.
اگر همه مسئولان مثل هم هستند، چرا بی‌بی‌سی و رسانه‌های دشمن در انتخابات از نامزد‌های خاصی حمایت می‌‌کنند؟

✅ رفتارسازی:
حالا چه کنیم تا فرد اصلح را پیدا کنیم؟
اول: خود ما می‌توانیم معیارهای فرد اصلح را پیش رو بگذاریم و با بررسی کارنامه افراد (چون به صِرف وعده‌های انتخاباتی نمی‌توان اعتماد کرد) ببینیم کدام نامزد به معیارها نزدیک‌تر می‌باشد.
دوم: اگر خودمان به نتیجه‌ای نرسیدیم، می‌توان از کسانیکه حقیقتاً تعهد دینی دارند و در این زمینه بصیرت دارند مشورت بگیریم.

 

✅ انگیزه سازی:
هر کسی در زندگی شخصی خودش ممکن است چالش‌ها و مشکلاتی را در پیش رو داشته باشد.
افراد در برخورد با مشکلات گوناگون چهار گروه هستند:
ـ گاهی فقط مشکل را تحمل می‌کنند
ـ گاهی در برابر مشکل بی‌تابی می‌کنند
ـ گاهی هم ممکن است طاقتشان سرآید و خدایی نکرده دست به خود کشی بزنند
ـ اما در مقابل این اشخاص برخی از افراد هم هستند که به جای تسلیم در برابر مشکلات، در صدد مقابله و حل مشکلات برمی‌آیند.
این افراد تحمل در برابر مشکلات را آخرین مرحله و زمانی می‌دانند که حقیقتاً دیگر راهی برای حل مشکل وجود نداشته باشد و راهی جز تحمل کردن و کنار آمدن با مشکل وجود نداشته باشد.
اصل هم همین است، انسان اگر بخواهد در برابر مشکلات کمر خم کند، عملاً زندگی معنایی جز ناامیدی و پوچی و شکست ندارد.

✅ اقناع اندیشه:
این روحیه در موضوعات اجتماعی هم وجود دارد؛ به این صورت که برخی از جوامع نمی‌توانند در برابر معضلات اجتماعی ساکت بنشینند، بلکه با همکاری و کمک به همدیگر مشکل را حلّ و برطرف می‌کنند.
ملّتی موفق است که در برابر مشکلات این روحیه سازندگی را داشته باشد.
عزیزان! در حال حاضر کشور ما دچار مشکلاتی اساسی شده است، از مباحث اقتصادی که در رأس مشکلات است گرفته تا مسایل اجتماعی، فرهنگی و ... .
خب؛ در این اوضاع آنچه که به نظر می‌رسد برای رفع این مشکل لازم است وجود یک مدیریت کارآمد و پُر انگیزه است که با روحیه انقلابی و مردمی بتواند برای حل مشکلات قدم بردارد.
خب، این مدیریت قوی را چه کسی باید به روی کار بیاورد؟ قطعاً در کشوری که در آن جمهوریت وجود دارد این کار با مردم محقق می‌شود.
این مردم هستند که با انتخاب و رأی خودشان شخص مورد نظرشان را به عنوان مدیر و رئیس جمهور کشور انتخاب می‌کنند.
مردم عزیز! در شرایط فعلی کشور صبر کردن و تحمل کردنِ مشکلات کشور کاری را از پیش نمی‌برد، بلکه فقط باید اقدام کرد و شخصی را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کرد تا لایق این مسند باشد و بتواند با مدیریتی عالی کشور را پیش ببرد.
با قهر کردن از صندوق رأی و یا رأیِ بدون دقت، نه تنها مشکلی حل نمی‌شود بلکه ممکن است بدتر هم بشود.

✅ پرورش احساس:
شما تصور کنید که در کشور مردم با حضور پُر شور خودشان رأی بدهند و به شخص اصلح هم رأی بدهند، این می‌شود نورٌ علی نورٌ، این می‌شود قدم برداشتن در صدد حل مشکل جامعه.
مردم عزیز؛ امروز مشارکت بالای ما و انتخاب درست ما خیلی مهم است، ما بارأی خودمان اکثر مراکز مدیریتی و امکانات حکومتی کشور را و تمام بودجه مصوّب کشور را به رئیس جمهور می‌دهیم. پس خیلی مهم است که چه کسی را بر این کار قرار دهیم.

✅ رفتارسازی:
ما دو کار باید انجام دهیم:
اول اینکه: علاوه بر اینکه خودِ ما در انتخابات شرکت می‌کنیم، سعی کنیم افراد دیگر را هم با روشنگری قانع کنیم و پای صندوق رأی بیاوریم.
دوم اینکه: در انتخاب خود بسیار بسیار دقت کنیم، دقت کنیم که به چه کسی داریم رأی می‌دهیم، مملکت را به چه کسی می‌سپاریم.
دقت ما در این باشد که به شخصی رأی دهیم که لایق این مسند باشد و خود را خادم این ملت بداند و تمام همت خودش را برای خدمت به کشور قرار دهد.

✅ انگیزه سازی:
رهبر انقلاب در ابتدای یکی از درس خارج‌های خودشان روایتی را می‌کنند که برای این روزهای ما بسیار مفید است.
خلاصه‌ی مطلب این است که: جناب ابوذر نقل می‌فرمایند: روزی پیامبر صلّی الله علیه و آله فرمودند: ای اباذر من برای تو آن چیزی را دوست دارم که برای خودم دوست دارم.
خب؛ بعد از این حضرت جمله‌ای را می‌فرمایند که این هم از سر کمالِ لطف و محبت و صلاح شخص جناب ابی‌ذر هست؛ حضرت می‌فرمایند: من تو را در مدیریت ضعیف میبینم.
حالا شما دقت بفرمایید: جناب ابی‌ذر با آن همه مقام، با آن همه صداقت، با آن همه مجاهدت فی سبیل الله، حضرت می‌فرمایند که تو در أمر مدیریت ضعیف هستی.
بعد حضرت می‌فرمایند: بر دو نفر هم ریاست نکن، یعنی اباذر تو در مدیریت ضعف داری، لذا هیچ مدیریتی را نپذیر.
بعد از آن حضرت می‌فرمایند: هیچ مال یتیمی را هم به عهده نگیر. یعنی اباذر تو که در کمال صداقت هستی و کاملاً مطمئن هستی که ذره‌ای از مال یتیم را پایمال نمی‌کنی، ولی نباید این مدیریت را به دست بگیری، چون ممکن است در اجرای مدیریت و عدالت ناکارآمد باشی.

✅ اقناع اندیشه:
تفکر اسلام را شما ببینید، شخص هر چقدر هم که با تقوا باشد، ولی چون دارای مدیریت نمی‌باشد، لذا کاری که در آن نیاز به مدیریت باشد را به او نمی‌سپارد.
دو نکته مهم در مورد مدیریت وجود دارد:
اول اینکه، قدرت مدیریت یک ویژگی‌ای می‌باشد که در هر کس پیدا نمی‌شود، لذا در دادن مسئولیت به افراد، اول باید دید آیا توان مدیریتی دارد یا نه.
دوم اینکه، قدرت مدیریت در افراد گوناگون است، گاهی یک شخص توان مدیریتی دارد ولی در حدّ اداره ده نفر، ولی شخص دیگری هم هست که توان مدیریت دارد ولی در حدّ یک شهر یا یک استان و یا کشور.
لذا در بحث مسئولیت سپاری باید خیلی دقت کرد که با توجه به عظمت آن مجموعه، چه شخصی را به عنوان مدیر آن مجموعه قرار می‌دهیم.
الآن بحث انتخابات است، خب؛ ایران کشوری است که داری ۸۵ میلیون جمعیت است، جمعیتی با ظرفیت بالا که از اقشار و سنین مختلف هستند و خودِ کشور هم دارای ظرفیت‌های گوناگون می‌باشد. حالا شما این کشور را دست چه شخصی می‌خواهید بسپارید؟!

✅ پرورش احساس:
این شخصی که ما به او رأی می‌دهیم آیا حقیقتاً توان مدیریت در چنین سطح بالایی را دارد؟
رئیس جمهور با رأی ما هست که مسئول می‌شود و بر کرسی ریاست می‌نشیند، آیا در روز قیامت جوابی برای علت رأی دادن به چنین شخصی داریم؟
اگر روز قیامت بگویند چرا به چنین شخصی رأی دادی در حالیکه دیدی دارای صلاحیت نیست، چه جوابی خواهیم داشت؟

✅ رفتارسازی:
برای انتخاب درست چند کار باید انجام داد:
اول اینکه باید در انتخاب دقت کرد و هیجانی و یا بخاطر منافع کوچک رأی نداد بلکه واقع بینانه انتخاب کرد و مصالح جامعه را در نظر گرفت، مثلاً اگر نامزدی گفت من به شما فلان مبلغ را می‌دهم ولی برای چیزهای دیگر برنامه‌ای درست نداشت حقیقتاً سپردن مملکت به چنین شخصی خطرپذیری بالایی را به همراه دارد.
دوم اینکه باید با توجه به اوضاع کنونی کشور و معیارهایی که رهبر انقلاب داده‌اند نگاه کرد و دید چه کسی با این موارد تطبیق بیشتر دارد، به همان شخص رأی داد.
معیارهایی مثل: معتقد بودن به اسلام و رأی مردم و قانون اساسی ـ نیروی کارآمد، پُرانگیزه و علاقمند به کار ـ دارای قوت و اراده برای حل مشکلات ـ معتقد به توامندی‌های داخل ـ عملکرد انقلابی و جهادی ـ امیدوار بودن ـ عدالتخواه و ضدّ فساد باشد ـ دارای مدیریت ـ مردمی ـ شناخت درد‌های جامعه و معتقد به جوانان.
سوم اینکه باید صداقت سنجی کرد و برای تشخیص این صداقت هم باید حتماً به سوابق و کارنامه شخص توجه کرد و مورد بررسی قرار داد. زیرا به صِرف وعده و وعیدهای زمان انتخابات نمی‌توان اعتماد کرد.

✅ انگیزه سازی:
به مِی سجاده رنگین کن گرت پیر مغان گوید که سالک بی‌خبر نبود ز راه و رسم منزل‌ها
این شعر که در دیوان حافظ است، خیلی شعر پر محتوایی است.
ببینید؛ ما در احکام نماز داریم که مکان نماز باید پاک باشد، ولی در شعر می‌گوید اگر پیر مغان یعنی همان کسیکه راه بلد است، یا همان راهبر، اگر گفت بر روی سجاده‌ات مِی بریز تو این کار را انجام بده و سجاده را از مِی رنگین کن.
بعد در ادامه‌ی شعر جناب حافظ علت این فرمانبرداری را هم می‌گوید، علت این است که: که سالکِ این راه از چالش‌ها و مسیرهای در مسیر بی‌خبر نیست.
نمونه‌های تاریخی هم وجود دارد مثلاً گاهی در تاریخ ممکن است خوانده باشید که امام در برهه‌ای از زمان خمس را بخشیدند.
خُب؛ در اینجا دیگر کسی نباید بگوید که آقا این خمس واجب إلهی است و نباید ترک شود.
نخیر؛ اتفاقا باید ترک شود چون امام نسبت به مسایل شناخت دارند و باید حتما فرمان اجرا شود و خیر هم در آن است.
خلاصه‌ی حرف اینکه اگر در جایی ما دیدیم که امام جامعه فرمانی را صادر کرد، باید با تمام وجود تمکین کنیم، و حتی از این بالاتر اگر حرف امام جامعه با عقل ما هم سازگاری نداشت باز هم باید تمکین کرد چون امام مسایل را از بالاتر بررسی می‌کند و موضوعاتی وجود دارد که شاید ما توجه نداشته باشیم و دقیقاً همان فرمان نسخه‌ی شفابخش می‌باشد.

✅ اقناع اندیشه:
عزیزان! از اول انقلاب تا به حال مرحوم امام و مقام معظم رهبری به شدت تأکید بر مشارت مردم در انتخابات داشته‌اند.
خب؛ این یک فرمانی است که امام جامعه صادر کرده است و ما باید تمکین کنیم.
فرمان نخست: خود ما باید در انتخابات شرکت کنیم.
فرمان دوم: کسانی‌که دارای سخن نافذ هستند مردم را دعوت کنند.
فرمان سوم: همه مردم دعوت کننده باشند.
پس باید همه‌ی ما در اجرای این فرمان بپاخیزیم و در حدّ توان خودمان شروع کنیم.
* دلایلی که برخی از مردم در انتخابات شرکت نمی‌کنند گوناگون است:
ـ برخی اهمیت انتخابات و مشارکت را نمی‌دانند که باید آگاه شوند.
ـ برخی تلنگر نیاز دارند، باید بدانند که دشمن چقدر از عدم مشارکت و حضور پایین مردم می‌تواند سوء استفاده کند.
ـ برخی را باید قانع کرد، این افراد کسانی هستند که اثر انتخابات را نمی‌دانند، نمی‌دانند که با یک انتخاب درست یا نادرست چقدر تغییرات مثبت یا منفی در کشور بوجود می ‌آید.
ـ برخی شبهه دارند، این افراد به دلایل مختلفی در ذهنشان شبهه وجود دارد که باید این شبهه‌ها بررسی شود و جواب داده شود.
عده‌ای از این بندگان خدا گاهی تحت تأثیر جوّ قرار گرفته و آن چیزی را که می‌شنوند فکر می‌کنند که حق همان است.
ـ برخی ناامید هستند، برخی از این افراد می‌گویند: ما از اول انقلاب در انتخابات شرکت کردیم ولی هنوز که هنوزه است برخی از مسایل و مشکلات اصلی وجود دارد، مثل گرانی، مشکل مسکن و ازدواج جوانان و سایر مواردی که آن‌ها را ناامید کرده است.
ـ برخی بخاطر کرونا نمی‌آیند. این افراد بخاطر شرایط فعلی از ترس ابتلا به کرونا ممکن است در انتخابات شرکت نکنند.
ـ برخی بخاطر سوء تدبیرها و عملکردهای نامناسب ناراحت و یا ناامید هستند.
خُب؛ همه اینها جواب دارد و ما باید سعی کنیم مردم را قانع کنیم و آنها را تشویق کنیم تا به پای صندوق رأی بیایند.

✅ رفتارسازی:
خُب؛ مردم عزیز! فرمان رهبر عزیز صادر شده است، و ما باید با جان و دل تمکین کنیم و هر آنچه موجب شبهه در ذهن ما می‌شود را می‌توانیم با این شعر جواب دهیم:
به می سجاده رنگین کن گرت پیر مغان گوید که سالک بی‌خبر نبود ز راه و رسم منزل‌ها
ما باید از هر فرصتی استفاده کنیم و مردم را برای مشارکت حداکثری و همچنین انتخاب اصلح راهنمایی کنیم.
در فضای مجازی ـ در فضای حقیقی ـ در رفت وآمدها ـ در تماس‌های تلفنی و در هر فرصتی که پیش روی ما وجود دارد باید استفاده کرد.
برکت خداوند هم إن شاء الله نازل خواهد شد و دل‌های مردم نرم خواهد شد و به لطف خداوند انتخاباتی خواهیم داشت دشمن شکن.