نظام جمهوری اسلامی ایران با الهام از آموزه ها و تعالیم حیات بخش اسلام اهمیت و جایگاه ویژه ای در احترام و رعایت حقوق اقلیت های مذهبی قائل بوده و این مهم با مراجعه به اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و سایر قوانین عادی و عملکردها و اقدامات نظام اسلامی بعد از پیروزی انقلاب در قبال این دسته از هم وطنانمان به خوبی قابل اثبات است.
یوناتن بت کلیا نماینده آشوریها و کلدانی ها در دوره هفتم هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی میگوید:
“اگر نسبت جمعیت یک دین را به نماینده هایش در نظر بگیریم باید بگویم ما چند برابر مسلمانان در مجلس نماینده داریم و داشتن این حق برای ما با ارزش است و دیدگاه نظام جمهوری اسلامی همواره در قبال اقلیتهای دینی و مذهبی بسیار مثبت و احترام آمیز بوده و حق مشارکت ما در برنامه های فرهنگی – اجتماعی همواره فراهم شده است…”
یهودا گرامی خاخام ارشد یهودیان ایران گفت:
“ما آزادی عقیده کامل داریم تمامی کنیسه ها عبادتگاه یهودیان باز بوده و آموزشهای تورات در آنجا صورت می پذیرد. ما تمامی انواع مؤسسات آموزشی از جمله ابتدایی و متوسطه را داریم فعالیتهای مذهبی یهودیان در ایران به صورت آزادانه و بدون هیچ گونه محدودیت صورت میگیرد. همسایگان مسلمان ما احترام زیادی برای ما به عنوان یهودیانی که در ایران زندگی میکنند قائل هستند برخلاف اروپا در ایران نیازی به حضور نیروهای امنیتی برای حفاظت از کنیسه ها و مدارس یهودی وجود ندارد و امنیت شخصی ما عالی است. “
“همایون سامه یح” رئیس انجمن کلیمیان تهران گفت:
” اقلیتهای مذهبی به ویژه کلیمیان زیر سایه نظام جمهوری اسلامی و حمایتهای همه جانبه از سوی دولت در این کشور زندگی میکنند و شکرگزار خدمات دولت و نظام به جامعه کلیمیان هستند و تمامی فرایض مذهبی کلیمیان به صورت آزادانه در حال برگزاری است”
“ژرژیک آبرامیان” نماینده مسیحیان ارمنی حوزه جنوب در مجلس شورای اسلامی در واکنش به اقدام وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر قراردادن نام ایران در فهرست کشورهای ناقض آزادی ادیان گفت:
“اقلیتهای دینی از جمله ارامنه در کشور جمهوری اسلامی ایران در بهترین شرایط در جامعه و کشور زندگی میکنند و از تمام حقوق جمهوری اسلامی ایران بهره مند هستند.
“یوناتن بت کلیا” نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه ای به شایعه سازی هایی بر ضد جمهوری اسلامی پاسخ داد. در این بیانیه آمده است:
“آشوریان قرنهای متمادی در ارومیه زندگی کرده و در حال حاضر بیش از نود کلیسا در روستاهای این شهر داشته که به انجام فرایض مذهبی خود میپردازند. قدیمی ترین کلیسای جهان به نام “کلیسای ننه مریم” نیز در این شهر است؛ کلیسایی که در قرن اول مسیحیت بنا نهاده شده است. جدای از این نود ،کلیسا شش کلیسا در تهران به برپایی آیین ها و اعیاد مذهبی همت کرده و انجمنهای این کلیساها با اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و مذهبی باعث جلب رضایت مردم خود شده اند. علاوه بر کلیساهای مختلف آشوریان کلیساهای دیگری نیز در تهران فعال هستند که دو کلیسا متعلق به ارتدوکسهای یونانی و روس چندین کلیسا متعلق به کاتولیکهای واتیکان و چند کلیسا به پروتستان ها علاوه بر این کلیساهایی در همدان؛ کرمانشاه ،قزوین، سلماس، شاهین شهر، کرج و اهواز فعال هستند. “
میزان احترام جمهوری اسلامی و مردم مسلمان به سایر ادیان تا بدان جاست که در زمانی که آمریکا، اتهام نقض حقوق یهودیان و نحوه غیرقانونی محاکمه آنها را بر ایران وارد میکرد، خاخام های یهودی وابسته به گروه “نتوریا کارتا” – که در آمریکا مستقرند – پس از بازدید دو هفته ای خود از ایران، در بازگشت به نیویورک در یک کنفرانس خبری از مقامات ایران به جهت مهمان نوازی از جامعه یهودیان ایران تشکر و تأکید کردند که در دیدار با اقشار مختلف، شاهد بوده اند که یهودیان ایران نسبت به یهودیان سایر کشورها، از وضع بهتری برخوردارند و جوسازی رسانه ها درباره وضع یهودیان ایران، بی مورد و سیاسی است. این در حالی است که سایر مسلمانان جهان – که در کشورهای مسیحی نشین و…. زندگی میکنند – نه تنها از حقوق اجتماعی یکسان با سایر شهروندان آن کشورها برخوردار نیستند و حق داشتن نماینده در مجالس قانونگذاری و…. را ندارند، بلکه معمولاً مورد خشونت و آزار واقع شده و حتی از عمل به تعالیم مذهبی خویش نیز منع میشوند( مانند مسئله حجاب در فرانسه و یا اعمال خشونت شدید نسبت به مسلمانان در آمریکا و…. )
مقایسه تعداد کلیساها و مساجد
با مقایسه آمار کلیساهای ایران نسبت به مساجد مسلمانان در فرانسه، روشن میشود که مسیحیان ایران – به رغم تعداد بسیار اندکی که دارند – در مقابل جمعیت عظیم مسلمانان فرانسه، از اماکن مذهبی بسیار بیشتری برخوردارند. این تعداد از عبادتگاه های اقلیت ها نه تنها در مقایسه با مساجد مسلمانان در کشورهای دیگر، بلکه حتی در مقایسه با سرانه فضای عبادی مسلمانان در خود ایران هم شگفتی آور است ، زیرا اقلیت های دینی، نزدیک به ۳ برابر مسلمانان به نسبت جمعیت فضای عبادی دارند. مسیحیان بیش از ۲۵۰ کلیسا در سطح کشور در اختیار دارند و تقریباً به ازای جمعیتی حدود ۳۲۰ نفر و به عبارتی ۵۰۰ نفر یک کلیسا برای آنان وجود دارد، در حالی که به ازای هر ۱۱۰۰ مسلمان یک زیارتگاه وجود دارد. اماکن مذهبی اقلیتها همچنین به طور پیوسته از سوی دولت و با هزینه عمومی ترمیم و بازسازی میشود، برای نمونه کلیسای تاریخی “سنت هوانس” مراغه که قدمتی هشت صد ساله دارد و تنها کلیسای جنوب استان آذربایجان شرقی است،توسط اداره میراث فرهنگی و گردشگری در حال بازسازی است.
اما در فرانسه که به اصطلاح مهد آزادی است وضع کاملاً متفاوت است، اسلام بزرگترین اقلیت دینی فرانسه است و بیشترین تعداد مسلمانان در کشورهای غربی در این کشور زندگی میکنند. سازمان سیا جمعیت مسلمانان در فرانسه را بین ۷-۹ درصد جمعیت فرانسه یعنی حدود ۵ میلیون نفر میداند، البته جمعیت مسلمانان در فرانسه را تا ۸ میلیون برآورد کرده اند که این اختلاف، به دلیل عدم تظاهر بسیاری به اسلام می باشد؛ چرا که مذهب به عنوان مانعی در راه جذب مسلمانان در جامعه فرانسوی است.
اما با وجود جمعیت بسیار زیاد مسلمانان، در کل فرانسه فقط ۸ مسجد جامع وجود دارد و علاوه بر آن، میتوان از حدود صد نمازخانه تقریباً آبرومند و نمازخانه های کوچکی که در مغازه ها، خانه ها، کارگاه هایی که در سراسر فرانسه به این امر اختصاص یافته، نام برد. در مجموع حدود ۱۵۰۰ مسجد و محل عبادت مختص مسلمانان وجود دارد. یعنی به ازای هر ۳۳۰۰ مسلمان فقط یک مکان عبادی وجود دارد. البته برخی معتقدند که آمار مراکز عبادی در حال حاضر در فرانسه ۲۵۰۰ عدد است، که بازهم عدد قابل توجهی فاصله میان اقلیت مسیحی در ایران و اقلیت مسلمان در فرانسه وجود دارد.
مقایسه تعداد نمایندگان ادیان در مجلس شورای اسلامی ایران و مجلس سنای آمریکا
در ایران حدوداً به ازای هر ۲۸۰٫۰۰۰ نفر یک نماینده در مجلس شورای اسلامی حضور دارد. از طرف دیگر، اقلیتهای دینی در ایران تنها حدود ۲ درصد جمعیت ،یعنی حدود ۱۶۰٫۰۰۰۰ نفر می باشند. یعنی به طور طبیعی اقلیت ها نباید حتی یک نماینده داشته باشند؛ در حالی که از ۲۹۰ نماینده مجلس پنج نفر مربوط به اقلیت های دینی است. طبق اصل ۶۴ قانون اساسی زرتشتیان، کلیمیان، مسیحیان ارمنی جنوب و شمال ،هر کدام یک نماینده و مسیحیان آشوری و کلدانی مجموعاً یک نماینده دارند. اقلیتها نه تنها در مجلس حضور داشته، بلکه در جلسات غیر علنی که سری ترین مباحث نظام مطرح میشود، نیز حاضرند اما در آمریکا مسئله کاملاً متفاوت است. مسلمانان بیش از ۲ درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می دهند و یهودیان کمتر از ۲ درصد؛ اما ساختار آرا به صورتی است که، مثلاً در سالهای اخیر تعداد نمایندگان مسلمان در مجلس فقط ۲ نفر بوده است، که همان نیز به دلیل مخالفت سیاستمداران تندرو با حضور آنها در رأس ساختار سیاسی کشور همواره با چالشهای خاصی همراه بوده است، اما یهودیان که کمتر از مسلمانان جمعیت دارند ۳۸ نماینده در مجلس آمریکا دارند، این مقایسه گوشه ای از توجه جمهوری اسلامی به اقلیت ها، در مقابل ظلم آمریکا و کشورهای غرب را نشان می دهد.