انتخاب اصلح
دقت مردم مؤمن در انتخاب شایسته ترین نامزدها، نقش کلیدی در سرنوشت آینده مدیریتی ارشد کشور و ریاست جمهوری و نیز تدوین قوانین و رویکردهای نمایندگان مجلس دارد.
قرآن کریم در آیات متعدد به ضرورت انتخاب اصلح و واجد شرایط اشاره می کند مثلاً: معیارهای پیشنهادی یکی از دختران حضرت شعیب الاسلام را برای انتخاب حضرت موسی علسلام به عنوان کارگزار صالح، داشتن صلاحیت لازم یعنی توانمندی بر انجام مسئولیت و امانت داری ارزش ها معرفی می کند؛ «قَالَتْ إِحْدَاهُمَا يَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ القوي الأمين» یکی از آن دو دختر (صفورا) گفت: ای پدر این مرد را که به شجاعت و امانت آراسته است به خدمت خود اجیر کن که بهتر کسی که باید به خدمت برگزینی کسی است که توانا و امین باشد.
البته چنان که مردم باید در صدد شناسایی و انتخاب اصلح باشند، لازم است تا شخصیت های توانمند و انقلابی مؤمن که صلاحیت و توان مندی های لازم برای تصدی نمایندگی مجلس یا مدیریت کشور را دارند و صالح تر از دیگران اند قدم به پیش نهاده و آمادگی خویش را برای خدمت گزاری به مردم اعلام نمایند. اما متأسفانه گاهی اوقات شاهد وقوع افراط و تفریط در موضوع کاندیداتوری هستیم؛ زیرا بسیاری از کسانی که خود می دانند اصلا شایستگی و تخصص و توانمندی تصدی مقام ریاست جمهوری یا نمایندگی مجلس شورای اسلامی یا خبرگان رهبری را ندارند اقدام به ثبت نام نموده که غالباً محصول انگیزه های مادی مانند: کسب ثروت و قدرت و شهرت و ندرتاً محصول جهالت و خود بزرگ بینی است.
ایشان باید بدانند که اگر بر فرض مورد تأیید مراجع قانونی قرار گرفته و رأی اکثریت مردم را نیز به دلایلی به دست آورند در حالی که توانمندتر و شایسته تر از آنها در جامعه وجود دارد طبق حدیث شریف امام صادق علیه السلام در زمره گمراهان و بدعت گذاران ثبت خواهند شد؛ عَنِ الْفُضَيْلِ بْنِ يَسَارِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ السلامٍ يَقُولُ مَنْ خَرَجَ يَدْعُو النَّاسَ وَ فِيهِمْ مَنْ هُوَ أَعْلَمُ مِنْهُ فَهُوَ ضَالٌ مُبْتَدِعٌ وَ مَن ادَّعَى الْإِمَامَةَ وَ لَيْسَ بِإِمَام فَهُوَ كَافِرٌ » فضیل بن یسار گفت از امام صادق ع شنیدم فرمود اگر از میان مردم کسی بیاید و خروج کند و دعوت به طرف خودش نماید و خودش را به عنوان ولی امر معرفی کند در حالی که در بین آنان شخص اعلم وجود داشته باشد این شخص گمراه است و بدعتی ایجاد کرده است.
چنان که بالعکس در بین حوزویان و دانشگاهیان و طیف های نخبه دیگر کشور شخصیتهای توانمند و مخلص و متخصص و موقری هستند که اصلا در این گونه میدانهای انتخاباتی پا نمی گذارند، گرچه با داشتن سوابق مدیریتی موفق کشوری یا علم و اجتهاد نقش آفرین در جامعه، صلاحیت کامل برای ریاست جمهوری یا مجلس خبرگان را دارا می باشند و یا اشخاصی به خاطر دانش و تخصص و سلامت و عدالت طلبی خویش شایستگی قانون گذاری در مجلس را دارند اما به خاطر آلوده نشدن شخصیتشان به درگیریها و آفتهای اجتماعی و حسادت ها و بی اخلاقی های حاصل انتخابات و یا احتمال رأی نیاوردن و یا اشتغال به خدمت بی دردسر در مقایسه با آن مدیریت های پرمشغله کلان انزوا و عزلت را ترجیح داده و میدان را برای ورود افراد ضعیف تر آماده می کنند غافل از آنکه عزلت گزینی از مسئولیتهای سنگین اجتماعی در جامعه اسلامی در اسلام مذموم است و سیره انبیا الهی عرضه توانمندی خویش بر جامعه و اعلام آمادگی تصدی مدیریتهای سنگین است؛ چنان که حضرت یوسف عللسلام وقتی شاهد بحران اقتصادی کشاورزی در آینده کشور مصر شد خود با صراحت پیشنهاد کرد که وزارت اقتصاد و خزانه داری و کشاورزی را به عهده بگیرد و برای اثبات لیاقت خویش دو ویژگی امانت داری و دانش و تخصص خود را بیان کرد و فرمود: «قال اجْعَلْنِي عَلَى خَزَائِنِ الْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ»؛ ” (یوسف) گفت: «مرا سرپرست خزائن سرزمین (مصر) قرار ده که نگهدارنده و آگاهم.»
امام علی علیه السلام حق زمامداری جامعه را ویژه کسانی می داند که صلاحیت و توانمندی بر انجام مدیریت و علم و دانش بیشتری به آموزه های وحیانی مدیریت داشته باشند: «أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ أَحَقَّ النَّاسِ بِهَذَا الْأَمْرِ أَقْوَاهُمْ عَلَيْهِ وَأَعْلَمُهُمْ بِأَمْرِ الله فيه»؛ ای مردم، سزاوارتر شخص به امر خلافت تواناترین مردم است بر آن از جهت کشورداری تدبیر جنگ و زد و خورد با دشمن و نظم دادن امور رعیت و داناترین آنان است در آن به امر و احکام خداوند.
امام خمینی :
«رأی خود را به شخصی که متعهد به اسلام و خدمتگزار به ملت و کشور و حامی مستضعفان و دارای بصیرت در امر دین و دنیا و منزه از گرایش به شرق و غرب و مکتبهای انحرافی و دارای دید سیاسی است، بدهید.»
«احدى شرعاً نمی تواند به کسی کورکورانه و بدون تحقیق رأی بدهد و اگر در صلاحیت شخص یا اشخاصی تمام افراد و گروه ها نظر موافق داشتند ولی رأی دهنده تشخیصش بر خلاف همه آنها بود تبعیت از آنها صحیح نیست و نزد خداوند مسئولیت دارد و اگر گروه یا اشخاص صلاحیت فرد یا افرادی را تشخیص دادند و از این تائید برای رأی دهنده اطمینان حاصل شد میتواند به آنها رأی دهد.»
امام خامنه ای دام ظله :
«همچنان که اصل انتخابات یک تکلیف الهی است، انتخاب اصلح هم یک تکلیف الهی است.
آن کسانی که به وسیله شورای نگهبان صلاحیت آنها اعلام می شود معنایش این است که این از حداقل صلاحیت مورد نیاز برخوردار است. در بین این کسانی که اعلام میشوند افرادی هستند با صلاحیت های بالاتر، افرادی هستند در سطح پایین تر هنر ملت ایران و مردم شهرها و حوزه های انتخابیه این است که دقت کنند نگاه کنند، بشناسند اصلح را بهترین را انتخاب کنند.»
«رکن اصلی برای یک نماینده تدین است.»
«بی دینی و بی تقوایی هر جا باشد انسان را آسیب پذیر می کند. اگر در جای حساس باشد آسیب پذیری آن بسیار گران تمام خواهد شد.»
شاخصها و ملاکهای کاندیدای اصلح
۱- مؤمن و متقی و ملتزم به احکام دینی و دارای سوابق درخشان خدمات دینی؛
۲- متعهد و دغدغه مند نسبت به خدمت به جامعه؛
۳- معتقد و ملتزم عملی به اطاعت از ولایت مطلقه فقیه
۴- متخصص و صاحب نظر و خلاق و تحول آفرین در مسئولیت محوله
۵- مدیر و مدبر و توانمند در اجرای برنامه ها و دارای سوابق مدیریتی ملی موفق؛
۶- مرد بحران و تبدیل تهدیدها به فرصت ها؛
۷- جهادی، پرکار، سریع الاقدام و خستگی ناپذیر؛
۸- مخلص برای خدا و خدمت به مردم به دور از شهرت طلبی و ثروت اندوزی
۹- ساده زیست، رنج فقر و محرومیت چشیده و دور از اشرافی گری و حامی مستضعفین و طبقه محروم؛
۱۰- پاک دست نسبت به خود و همکاران و فساد ستیز؛
۱۱- شجاع و استکبارستیز نترسیدن از ارعاب قدرت های استعماری)؛
۱۲- معتقد به استقلال و خود کفایی و توانمندی ملی و گریز از وابستگی؛
۱۳- مردمی و معتقد به حضور در بین طبقات جهت شنیدن مستقیم شکوه ها و پیشنهادهای آنان
۱۴- معتقد به جذب حداکثری و به کارگیری شایستگان همه جانبهجناح های خدمت گزار و پرهیز از حزب گرایی؛
۱۵- جوان گرا؛
۱۶- معتقد و ملتزم به قانون و نظام جمهوری اسلامی و نظم و مذهب رسمی کشور؛
۱۷- ایرانی الاصل.
شاید بتوان اکثر ملاکهای مذکور را در ۲ عنصر تعهد و تخصص خلاصه کرد که قرآن کریم به این دو شرط با تعابیر: امین و حفیظ و نیز «علیم و قوی» تأکید فرموده است:
۱- «قالَ اجْعَلْنِي عَلي خَزائِنِ الْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ»
۲- «يَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ»
قانون اساسی در اصل ۱۵ بر تعدادی از این شرائط در مورد رئیس جمهور تصریح کرده است رئیس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد این شرایط باشند انتخاب گردد ایرانی الاصل، تابع ایران مدیر و مدبر دارای حسن نیت و امانت و تقوا مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور.»
امام خامنه ای دام ظله
«در نهایت رأی مردم تعیین کننده است آنچه که اهمیت دارد تشخیص
شما و رأی شما است.»
«مردم اگر خودشان نامزدهای انتخاباتی را می شناسند طبق تشخیص خودشان حتماً عمل کنند. اگر نمی شناسند از افراد بصیر و متدین در گزینش های انتخاباتی استفاده کنند.»
وسواس یکی از آفتهای انتخابات است که احیاناً برخی افراد متدین و متعهد به دلیل التزام افراطی به انتخاب صالح ترین افراد دچار تردید یا در صلاحیت کامل افراد و یا در مقایسه و ترجیح یکی بر دیگری شده و مصلحت را در این می بیند که اصلاً رأی ندهند. بر این گونه افراد لازم است و سواس را کنار زده و به کاندیدایی که تقریباً از بقیه شایسته تر است رأی دهند.
رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در این زمینه می فرماید: «بعضی ها در شناخت اصلح دچار وسواس و دغدغه زیاد میشوند. شما تلاش خود را بکنید؛ مشورت خود را بکنید؛ از کسانی که فکر می کنید می توانند شما را راهنمایی کنند راهنمایی بخواهید به هر نتیجه ای که رسیدید عمل کنید و رأی بدهید اجر شما را خدای متعال خواهد داد.»
«هر کسی که برود رأی بدهد چه رأی او صائب باشد و به اصلح رأی داده باشد و چه اشتباه کرده باشد و به غیر اصلح رأی بدهد، همین اندازه که از روی احساس تکریم نسبت به آینده پای صندوق برود و رأی بدهد این رأی پیش خدای متعال مأجور و موجب ثواب است.»