ویژه نامه محتوایی انتخابات

دسته‌بندی: منشورات

جهت مشاهدۀ متن، روی عناوین کلیک کنید

اصول و ارزش های اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و عمومی انتخابات ۱

دین محوری و ارزش گرایی اسلامی: در جامعه دینی ایران ما چه اکثریت قاطع مسلمان و چه اقلیت های دینی به طور عمیق به ارزشهای الهی و دینی گرایش دارند؛ قرآن کریم رمز دین گرایی انسان را فطرت الهی او معرفی نموده است؛ «فأقم وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَةَ اللهِ الَّتِي

اصول و ارزش هاي اخلاقی‌ حاکم‌ بر انتخابات

انتخابات‌ سالم‌ در جمهوري اسلامی‌ ایران‌ تابع‌ اصول‌ و ارزش‌ هـاي اخلاقـی‌ بـر آمـده‌ از مـتن‌ فرهنگ‌ دینی‌ و هنجارهاي مورد قبول‌ و اجمـاع‌ ملـی‌ اسـت‌ کـه‌ همـه‌ ارکـان‌ و عناصـر دخیـل‌ در انتخابات‌ خود را ملزم‌ به‌ رعایت‌ آن‌ ها می‌ دانند. اساسی‌ ترین‌ اصولی‌ که‌ سلامت‌ اخلاقی‌ انتخابات‌

اهمیت حضور در انتخابات

مجلس در نظام جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژه و والایی برخوردار بوده و محور بسیاری از تصمیم گیری ها، قانونگذاری ها و برنامه ریزی هاست و چراغ هدایت دولت و ملت را به دست دارد. مجلس، پایگاه اساسی نظام و مردم و مایه حضور و مشارکت واقعی مردم در

حضور حداکثری در انتخابات مساوی است با تاثیر مستقیم بر سیاست خارجی و روابـط بین الملل ایران

افـزایـش مـشـارکـت در انـتـخـابـات بـا افـزایـش تـوانـمـنـدی سـیـاسـتگـذاری در عرصه داخلی و خارجی با تقویت پایه های دموکراسی و مـردم سـالاری نسبت مستقیم دارد. از طرفی حضور فعالانه مردم در انتخابات به نوعی انتخاب خط مشی ها و مسیر سیاستگذاری امـور کشور است که از زبان انتخاب شوندگان در معرض

تشویق دانشجویان و اطرافیانمان به شرکت در انتخابات

اول، همان طور که در همه مراحل زندگی از کودکی تا بزرگسالی، انتخابهای مختلفی برایمان پیش می آید و دوسـت داریــم که اختیاراتی داشته باشیم چـون احساس میکنیم که برخورداری ما از حق انتخاب، نشان دهنده ارزش گـذاری به شخصیت ما است؛ در عرصه سیاسی و اجتماعی هم به همین

وظیفه استادان دانشگاه و حوزه در قبال انتخابات

استادان دانشگاه و حوزه در قبال انتخابات مجلس و تشویق به حضور حداکثری دانشجویان و دیگر اقشار جامعه چه وظیفه ای دارند؟ براساس جدیدترین نظرسنجیها که در زمستان ۱۴۰۲ انجام شده است، استادان دانشگاه در بالاترین جایگاه مرجعیت عموم جامعه قرار دارند ۴۹٫۲ درصد پاسخ دهندگان اعلام کردند که با

آثار و فواید مشارکت حداکثری مردم در نگاه امامین انقلاب

یکی از مهمترین مظاهر جمهوریت در اندیشه سیاسی امام، تأکید بر لزوم مشارکت سیاسی مردم و حق نظارت آنهاست. اصل مشارکت که از بنیادی ترین اصول اجتماعی مردم سالاری در نزد امام بوده، حقی است مبتنی بر اعتقاد به برابری و آزادی همه قشرهای جامعه. مشارکت سیاسی در اندیشه امام

إن اللهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أهلها

اگر از ما بپرسند چه آیه ای در قرآن کریم هست که ما میتوانیم در بحث انتخابات از آن استفاده کنیم میتوانیم بگوییم این آیه است که خداوند متعال در سوره مبارکه نساء می فرماید: (إن اللهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أهلها( مضمون این آیه شریفه این است که

مشارکت اکثریت در انتخابات مساوی است با ثبات سیاسی و امنیتی

ثبات یا عدم ثبات سیاسی،  یکی از مباحث مهم حوزه علوم سیاسی است. این مفهوم در نظریه پیچیدگی و مشکلاتی دارد که به پیچیدگی کیفیت سنجی مباحث آن مرتبط است. زیرا شاخصه های مورد توافق مشترکی بین نظریه پردازان ندارد. این اختلاف نیز به پیچیدگی موضوع و اختلاف در مبانی

شرکت در انتخابات یک وظیفه اخلاقی است .

نیاز به بحث مشارکت در انتخابات از زاویه اخلاق به عنوان یک بحث نو و بدیع در کنار مباحث سیاسی و اجتماعی احساس میشود. پژوهشگران انگلیسی در این موضوع پیش قدم هستند و تحقیقات مفیدی داشته اند. دائره المعارف استنفورد از مجموعه های علمی پژوهشی آنلاین مقاله ای به قلم

طریقه کمک کردن یک نماینده به مردم خود

یک نماینده موظف است صدای مردم خود در مجلس شورای اسلامی باشد و درخواستها، نیازها، مشکلات و پیشنهادات آنها را مطرح کند. یک نماینده باید با مردم خود ارتباط برقرار کند و نظرات و انتقادات آنها را جمع آوری و پاسخ دهد. یک نماینده موظف است به مردم خود در

طریقه بیان وظایف و اختیارات نمایندگان مجلس در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران چگونه است ؟

انتخابات در قانون اساسی جمهوری اسلامی از جایگاه مهمی برخوردار است. در اصل اول از فصل اول با اشاره به نوع حکومت ایران؛ یعنی جمهوری اسلامی بر تحقق آن از طریق اراده مردم تاکید شده است. در اصل ششم فصل اول نیز این چنین آمده است: در جمهوری اسلامی امور

مجلس در ایران چه جایگاهی دارد که نمایندگی آن این همه اهمیت داشته باشد؟

مجلس به عنوان قوه عاقله نظام های سیاسی و محل تجلی اراده عمومی مردم در جوامع و در عصر جدید جایگاه والایی دارد. در ایران معاصر هم زمان با سقوط رژیم استبدادی سلطنتی و پیروزی انقلاب اسلامی، نظامی مبتنی بر آرای مردم شکل گرفت و در قالب مجلس شورای اسلامی

برگزاری انتخابات در زمان پهلوی هم بود، مگر انتخابات پسا انقلاب با قبل ازآن چه فرقی کرده است؟؟

بررسی نوع انتخابات و میزان قانونمندی و آزادی در آن میتواند میزان استبدادی بودن حکومت را مشخص کند. رژیم پهلوی در این زمینه کارنامه سیاهی دارد.( ایرج همتی، رأی، رأی پهلوی است: نگاهی به ماهیت انتخابات در دوره پهلوی) مردم سالاری دینی به واسطه انقلاب اسلامی، با تغییر در ساختار

حدیث انتخاباتی

شـخصی از امـام صـادق(ع) پرسـید: بیـن دو حاکـم در تردیـدم، چـه کنـم؟ امـام فرمودنـد: عـادل، صـادق، فقیـه و بـا تقواتریـن را انتخـاب کـن. عرض کرد: اگـر بـه تشـخیص نرسـیدم؟ امـام فرمودنـد: ببیـن افـراد متدیـن بـه کـدام مایلند؟ عرض کرد: اگـر نفهمیـدم؟ امـام فرمودنـد: بنگـر مخالفـان آییـن مـا کـدام را بیشـتر

question