دسته‌بندی: مسطورا – نخبگانی

جهت مشاهدۀ متن، روی عناوین کلیک کنید

فلسفه نبوت

بسم الله الرحمن الرحیم «الٓرۚ كِتَٰبٌ أَنزَلۡنَٰهُ إِلَيۡكَ لِتُخۡرِجَ ٱلنَّاسَ مِنَ ٱلظُّلُمَٰتِ إِلَى ٱلنُّورِ بِإِذۡنِ رَبِّهِمۡ إِلَىٰ صِرَٰطِ ٱلۡعَزِيزِ ٱلۡحَمِيدِ»یکی از اصول دین اسلام، «نبوت» است. نبوت به معنای یک واسطه بین خدا و خلق است که آن واسطه به خداوند متصل است و خودش نیز یکی از همان مخلوقات

تأثیرات روانی توحید

بسم الله الرحمن الرحیم « يَٰصَٰحِبَيِ ٱلسِّجۡنِ ءَأَرۡبَابٞ مُّتَفَرِّقُونَ خَيۡرٌ أَمِ ٱللَّهُ ٱلۡوَٰحِدُ ٱلۡقَهَّارُ»[۱] مهم‌ترین کلمه‌‌‌ای که در آموزه‌‌‌های اسلام با آن مواجه می‌‌شویم «توحید» است. این کلمه آینۀ تمام‌‌‌نمای اسلام و روح حاکم بر فقه و عقاید و اخلاق و فلسفه اسلام است؛ یعنی هر مسئله‌‌‌ای اعم از مسائل

توحید و نفی طبقات اجتماعی

بسم الله الرحمن الرحیم «قَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَدًا ۗ سُبْحَانَهُ ۖ هُوَ الْغَنِيُّ ۖ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۚ إِنْ عِنْدَكُمْ مِنْ سُلْطَانٍ بِهَٰذَا ۚ أَتَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ»گفتند: خدا فرزندى براى خود اختيار كرده است! منزّه و بى‌نياز است او. آنچه در آسمان‌‌ها و

روح توحید، نفی عبودیت غیر خدا

بسم الله الرحمن الرحیمواقعیت آن است که ما در حوزه علمیه سال‌ها نسبت به مفهوم پرقدرتی چون «توحید» کم‌توجه بوده‌‌ایم. نه آنکه به توحید نپرداخته باشیم، نه؛ بلکه توحید را در حصار مباحث اثبات صانع گرفتار ساختیم و نهایتاً آن را در قالب شکر مُنعم ارائه کردیم، نه بیشتر. درحالی‌‌که

عبادت و اطاعت انحصاری خدا

بسم الله الرحمن الرحیم «إِنَّ ٱلَّذِينَ تَدۡعُونَ مِن دُونِ ٱللَّهِ عِبَادٌ أَمۡثَالُكُمۡۖ فَٱدۡعُوهُمۡ فَلۡيَسۡتَجِيبُواْ لَكُمۡ إِن كُنتُمۡ صَٰدِقِينَ»[۱] بنابر جهان‌بینی اسلامی، غیر از خداوند متعال که خالق و آفریننده تمام مخلوقات است، هیچ موجود دیگری از صف بندگی خداوند بیرون نیست. هیچ گروه خاصی نمی‌تواند برای خود تمایز قائل شده،

توحید در ایدئولوژی اسلامی

بسم الله الرحمن الرحیم قُلۡ إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحۡيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَٰلَمِينَ . لَا شَرِيكَ لَهُۥۖ وَبِذَٰلِكَ أُمِرۡتُ وَأَنَا۠ أَوَّلُ ٱلۡمُسۡلِمِينَ .‏ آنچه خداوند متعال به پیامبر؟ص؟ امر می‌فرماید تا بیان کند، اخلاص در مسیری است که به آن هدایت شده‌ است. پس از آنکه در آیه قبل، پیامبر؟ص؟

توحید در جهان‌بینی اسلامی

بسم الله الرحمن الرحیم «ذَٰلِكُمُ ٱللَّهُ رَبُّكُمۡۖ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَۖ خَٰلِقُ كُلِّ شَيۡءٖ فَٱعۡبُدُوهُۚ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيۡءٖ وَكِيلٞ»این است خدا پروردگار شما. جز او معبودی نیست. آفریننده همه چیز است. پس تنها او را بپرستید و او کارساز هر چیز است.در مورد این آیه در «تفسیر المیزان» بیان

نویدهای ایمان

بسم الله الرحمن الرحیمنتیجه و ثمره ایمان واقعی به خدا چیست؟ایمان متعهدانه سبب ورود انسان در محدوده رحمت و فضل الهی است. همچنین موجب آرامش و طمأنینه انسان می‌‌شود.«يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ قَدۡ جَآءَكُم بُرۡهَٰنٞ مِّن رَّبِّكُمۡ وَأَنزَلۡنَآ إِلَيۡكُمۡ نُورٗا مُّبِينٗا»رهبر معظم انقلاب در ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ فرمودند:من می‌گویم هرکه ایران را

ایمان و پایبندی دائمی به تعهدات

بسم الله الرحمن الرحیم«فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤۡمِنُونَ حَتَّىٰ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيۡنَهُمۡ ثُمَّ لَا يَجِدُواْ فِيٓ أَنفُسِهِمۡ حَرَجٗا مِّمَّا قَضَيۡتَ وَيُسَلِّمُواْ تَسۡلِيمٗا».[۱] از منظر قرآن کریم، ایمان حقیقی مؤلفه‌‌‌هایی دارد که در صورت نبود آنها، ادعای ایمان و مؤمن بودن گزاف است. یکی از موارد وقوع ایمان، این است که

نویدهای ایمان

بسم الله الرحمن الرحیم «وَلَا تَهِنُواْ وَلَا تَحۡزَنُواْ وَأَنتُمُ ٱلۡأَعۡلَوۡنَ إِن كُنتُم مُّؤۡمِنِينَ» و اگر مؤمنيد، سستى مكنيد و غمگين مشويد كه شما برتريد.[۱] « تَهِنُواْ » از ماده «وهن» گرفته شده و «وهن» در لغت به معناى هر نوع سستى است؛ چه در جسم و تن باشد، و چه

ایمان از روی آگاهی

بسم الله الرحمن الرحیم«ایمان» در لغت به معنای تصدیق است. در تعریف اصطلاحی ایمان اختلاف نظر وجود دارد. علامه مصباح یزدی؟رح؟ ایمان را این‌‌گونه تعریف می‌کند:ایمان، حالتی است قلبی و روانی که در اثر دانستن یک مفهوم و گرایش به آن، حاصل می‌شود.ایشان در مفهوم متضاد آن، یعنی کفر می‌فرماید:کفر،

ایمان و تعهدات عملی

بسم الله الرحمن الرحیم تعهدی در مقیاس تحقق اهداف انبیا استاد سید علی خامنه‌‌ای، مبارزی متفاوت با مبارزان دیگری است که رژیم پهلوی به خود دیده است. او بنا بر اعتراف خودش، از معدود افرادی در قبل از انقلاب بود که مبارزه را با روشنگری جمع کرده بود؛ دو بُعدی

گنج بی‌پایان

بسم الله الرحمن الرحیم « ذَٰلِكَ ٱلۡكِتَٰبُ لَا رَيۡبَۛ فِيهِۛ هُدٗى لِّلۡمُتَّقِينَ »[۱] بیایید باهم نگاهی به پهنۀ هستی بیندازیم. هنگامی که این عالم را مورد کنکاش و بررسی قرار می‌دهیم، درمی‌یابیم که بین تمام اجزای آن، یک نظم ساختارمند و اُرگانیک وجود دارد و روابط میان تمام موجودات، از

question