۳۰. کوچک‌‌‌های بزرگ! – آیه ۷ و ۸ زلزال

ضرورت خوف از آخرت

آیه مورد بحث

فَمَن يَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَرَّةٍ خَيۡرٗا يَرَهُۥ . وَمَن يَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَرَّةٖ شَرّٗا يَرَهُۥ.

پس هرکس هم‌‌وزن ذره‌ای نیکی کند، (جزای) آن نیکی را ببیند؛ و هرکس هم‌وزن ذره‌ای بدی کند، (کیفر) آن بدی را ببیند. (سوره زلزال آیه ۷ و ۸)

مقدمه

در «خصال»[۱] شیخ صدوق(ره) آمده است: امیرمؤمنان علی(علیه السلام) فرمودند:

«إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَخْفَى أَرْبَعَةً فِي أَرْبَعَة»؛ همانا خداوند تبارک وتعالی چهار چیز را در چهار چیز مخفی کرده است:

اول: «أَخْفَى رِضَاهُ فِي طَاعَتِهِ فَلَا تَسْتَصْغِرَنَّ شَيْئاً مِنْ طَاعَتِهِ فَرُبَّمَا وَافَقَ رِضَاهُ وَ أَنْتَ لَا تَعْلَم‏»؛ خداوند رضایت و خشنودی خودش را در طاعتش مخفی کرده، پس هیچ‌‌‌کدام از طاعات و عبادات را کم ندان؛ چه‌‌‌بسا که همان عبادت، موافق رضا و خشنودی خداوند است و تو خبر نداری.

 نباید هیچ‌‌کدام از کارهای خوب و عبادات را کوچک بشماریم. شاید رضای خدا در همان عمل باشد. در خیابان راه می‌روید، پوست هندوانه یا خیاری را می‌بینید، آن را بردار و کناری بگذار؛ مبادا کسی به خاطر آن به زمین بخورد. این یک عمل نیک است. همین را کوچک مشمار؛ شاید رضا و خشنودی خداوند در همین عمل باشد.

 پیرمردی میوه و وسایل منزل خریده و با سختی دارد به خانه می‌‌برد. اگر کمکش کردی و آن را به مقصد رساندی، ناگهان می‌بینی همین عمل به‌‌‌ظاهر کوچک، تو را بهشتی کرد؛ چرا؟ چون خداوند رضایت و خشنودی خود را در طاعات مخفی کرده است.

 نیمه‌های شب از خواب برمی‌خیزی، تشنه‌ای، آب می‌خوری، همان موقع می‌گویی: «صلّی اللّه علیک یا اباعبداللّه». ناگاه درمی‌یابی که همین سلام دادن به امام حسین(علیه السلام) کارَت را درست می‌کند و برای همین سلامی که نیمه‌‌شب به امام حسین(علیه السلام) دادی، به بهشت می‌روی.[۲]

 در مترو یا اتوبوس نشسته‌ای، پیرمردی وارد می‌شود؛ بلند شو جایت را به او بده و همین عمل خیر را کوچک مشمار. یک وقت می‌بینی همین عمل به‌‌ظاهر کوچک،‌ نجاتت می‌دهد. علامه مصباح(ره) می‌‌فرمایند: من خيلی دوست ندارم به قصه‌ها و حکايات تکيه کنم؛ اما بعضی قصه‌ها آن‌‌قدر آموزنده است که فرض کنيد اگر اصل قصه‌ هم دورغ باشد، اما روح داستان به‌‌طور قطع درست است. می‌‌گويند: علامه مجلسی(ره) زمانی که شيخ‌الاسلام بود و در دستگاه صفوی حکم وزير را داشت، با شاگردانش از کوچه‌ای عبور می‌‌کرد و سيب قشنگی در دست داشت و آن را بو می‌‌کرد. يک زن يهودی بچه ‌به بغل جلوی درِ خانه‌ای ايستاده بود. بچه نگاهش به سيب افتاد و به مادرش گفت: من اين سيب را می‌‌خواهم. مادر هم دعوايش کرد که بچه چه می‌‌‌گويی؟! اين آقا شيخ‌الاسلام است! بچه به گريه افتاد. مرحوم مجلسی متوجه شد. برگشت و آن سيب را به آن بچه يهودی داد و رفت. بعد از وفات، خواب ايشان را ديدند و پرسيدند: چه چيزی بيش از همه برای شما اجر و پاداش داشت؟ گفت آن سيبی که به آن کودک يهودی دادم.[۳]

یعنی ۱۱۰ جلد «بحارالانوار» و این همه تألیفات یک طرف، و بخشیدن آن یک دانه سیب هم یک طرف! پس گاه رضایت و خشنودی خدا در همین کار خیری است که الآن آن را انجام دادی و به نظرت کوچک می‌آید؛ اما همین کار، تو را بهشتی می‌کند و خودت هم نمی‌دانی که رضایت و خشنودی خدا در همین ساک و چمدانی است که برای آن پیرمرد حمل کردی و پول کرایه تاکسی‌اش را هم دادی. حالا مرتب نماز بخوان و روزه بگیر!

گاهی همین کارهای به‌ظاهر خرد و کوچک انسان را نجات می‌هد و اینکه امام علی(علیه السلام) می‌فرمایند: «و أنتَ لاتَعلَم»؛ تو نمی‌دانی. منظورشان این است که تو در این دنیا متوجه نمی‌شوی و در آخرت مشخص خواهد شد. قرآن کریم می‌فرماید:

«وَنَضَعُ ٱلۡمَوَٰزِينَ ٱلۡقِسۡطَ لِيَوۡمِ ٱلۡقِيَٰمَةِ فَلَا تُظۡلَمُ نَفۡسٞ شَيۡ‍ٔٗاۖ وَإِن كَانَ مِثۡقَالَ حَبَّةٖ مِّنۡ خَرۡدَلٍ أَتَيۡنَا بِهَاۗ وَكَفَىٰ بِنَا حَٰسِبِينَ»؛[۴] و ترازوهاى عدالت را در روز قيامت مى‏نهيم و به هيچ‌‌كس هيچ ستمى نمى‏شود؛ و اگر [عمل خوب يا بد] هم‌‌وزن دانه خردلى باشد، آن را [براى وزن كردن‏] مى‏آوريم، و كافى است كه ما حسابگر باشيم.[۵]

دوم:

دوم: طبق روایت مرحوم صدوق دومین چیزی که در چیز دیگر مخفی شده «وَ أَخْفَى سَخَطَهُ فِي مَعْصِيَتِهِ فَلَا تَسْتَصْغِرَنَّ شَيْئاً مِنْ مَعْصِيَتِهِ فَرُبَّمَا وَافَقَ سَخَطُهُ مَعْصِيَتَهُ وَ أَنْتَ لَا تَعْلَم‏»؛ و خداوند تبارک و تعالی غضب و سخط خویش را در معصیت و گناهان مخفی کرده است؛ پس هیچ‌‌کدام از معاصی و گناهان را کوچک مشمار؛ شاید خشم و غضب خدا در همان معصیت و گناه باشد و تو نمی‌دانی.

 نگو: حالا به این زن نامحرم نگاه می‌کنم، عیبی ندارد و چیزی نیست! نگو این غیبت را می‌‌کنم؛ یه جمله است و چیزی نیست! گاهی کسانی که در دریا غرق نشدند و نجات پیدا کردند، در استخر کوچکی غرق می‌‌شوند! چون آن را کوچک می‌‌شمارند و از همان‌‌جا ضربه می‌‌خورند.

لقمان حکیم به فرزندش می‌‌گوید: «يَٰبُنَيَّ إِنَّهَآ إِن تَكُ مِثۡقَالَ حَبَّةٖ مِّنۡ خَرۡدَلٖ فَتَكُن فِي صَخۡرَةٍ أَوۡ فِي ٱلسَّمَٰوَٰتِ أَوۡ فِي ٱلۡأَرۡضِ يَأۡتِ بِهَا ٱللَّهُۚ إِنَّ ٱللَّهَ لَطِيفٌ خَبِير»؛[۶] اى پسر عزيزم! (عمل آدمى چه خیر و چه شر) اگر به اندازه سنگينى دانه خردلى در دل سنگ سختى يا در آسمان‏ها يا داخل اين زمين باشد، خداوند آن را (در روز قيامت) خواهد آورد (تا بر اساس آن جزا دهد)؛ زيرا خدا دقيق و باريك‏بين و آگاه است.[۷]

سوم: سومین چیزی که مرحوم صدوق در این روایت می‌‌آورد، این است که «وَ أَخْفَى إِجَابَتَهُ فِي دَعْوَتِهِ فَلَا تَسْتَصْغِرَن‏ شَيْئاً مِنْ دُعَائِهِ فَرُبَّمَا وَافَقَ إِجَابَتَهُ وَ أَنْتَ لَا تَعْلَم‏»؛ و اجابت را در دعاها مخفی کرده است؛ پس هیچ یک از دعاها را کوچک مشمار؛ شاید اجابت در همان یک دعا باشد و تو نمی‌دانی.

مثلا دعایی چندخطی برای شب عید فطر نقل شده؛ آن را کوچک نشمار؛ شاید دیدی از بین همه عبادات ماه رمضان همین دعا پذیرفته شد.

چهارم: چهارمین نکته در روایت مرحوم صدوق این است: «وَ أَخْفَى وَلِيَّهُ فِي عِبَادِهِ فَلَا تَسْتَصْغِرَنَّ عَبْداً مِنْ عَبِيدِ اللَّهِ فَرُبَّمَا يَكُونُ وَلِيَّهُ وَ أَنْتَ لَا تَعْلَمُ»؛ خداوند تبارک و تعالی ولیّ و دوست خود را در میان بندگانش مخفی کرده است؛‌ پس هیچ‌‌کدام از بندگان خدا را کوچک مشمار؛ شاید او ولیّ خدا باشد و تو نمی‌دانی.

علامه طباطبائی(ره) جلوی پای همه بلند می‌‌شد؛ حتی بچه‌‌‌هایی که به سن بلوغ نرسیده بودند!

همه این مطالب را عرض کردیم تا این دو آیه از سوره زلزال را بخوانیم:

فَمَن يَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَرَّةٍ خَيۡرٗا يَرَهُۥ . وَمَن يَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَرَّةٖ شَرّٗا يَرَهُۥ.

وقتی انسان در آیات و روایات نگاه می‌‌کند، برای برخی از اعمال، ثواب‌‌‌های بسیاری نقل شده است. مثلا برای ثواب اعمال شب قدر، در قرآن آمده است: «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ» برابر این است که آن عمل را در هزار ماه یعنی هشتاد سال هر شب انجام دهی.

مثلا برای زیارت امام حسین(علیه السلام) و ثواب دعای زیر قبّه ایشان که دل هر شیعه و عاشق اهل‌‌بیت؟عهم؟ را می‌‌برد، آن‌قدر ثواب نقل شده که اگر کل منبر امروز را به آن اختصاص دهیم، باز هم کم می‌‌آید.

از امام صادق(علیه السلام) روایت شده: «به خدا قسم، اگر در فضیلت زیارت امام حسین(علیه السلام) با شما سخن می‌گفتم، قطعاً حج را به طور کلی رها می‌کردید![۸]

امام خمینی(ره) و خدمت به زائران

امام(ره) با چند تن از علمای دیگر، برای زیارت مرقد حضرت امام رضا(علیه السلام) به مشهد رفتند و در آنجا خانه‌‌‌ای اجاره کردند. آنان هر روز بعدازظهر به‌‌طور دسته‌‌جمعی به حرم مطهر می‌‌رفتند و پس از زیارت و دعا به خانه بازمی‌گشتند و در حیاط می‌‌نشستند و چای می‌‌خوردند. امام هم هر روز همراه بقیه به حرم می‌‌رفت؛ ولی پس از زیارت، زودتر برمی‌‌گشت و حیاط را جارو می‌‌کرد و فرش را می‌‌انداخت و چای آماده می‌‌کرد.

روزی یکی از همراهان پرسید: حیف نیست برای خاطر دوستان و پذیرایی از آنان دعا و زیارت را مختصر می‌‌کنید؟! امام پاسخ داد: «ثواب این کار از زیارت و دعا کمتر نیست».[۹]

کار خیر کوچک را کوچک نشمار!

مقام معظم رهبری هم در این باره می‌‌فرمایند:

 دوربین‌هاى مخفىِ الهى ذره‌ ذرۀ اعمال ما را نگاه مى‌کنند و مى‌سنجند و سخت‌ترش این است که بر دل‌هاى ما هم تسلط دارند. دوربین مخفى فقط توى ساختمان و توى محیط کار و داخل خانه و این‌ها نیست؛ توى دل ما هم یک دوربین مخفى هست. آنچه بر دل ما مى‌گذرد، آنچه بر ذهن ما مى‌گذرد، آنچه در خلوات انجام مى‌دهیم، همه بدون هیچ‌گونه کم و زیادى منعکس است و در روز قیامت این‌ها آشکار مى‌شود.[۱۰]

حرکت دست امام

آيت‌‌اللّه شبيری زنجانی می فرمودند: من از نزديكان حاج احمد آقا فرزند امام شنيدم كه ايشان حضرت امام خمينی(ره) را در خواب ديده‌‌اند و از ايشان می‌پرسند كه بر شما چه گذشت؟ ايشان دست خود را بلند می‌كنند و پايين می‌آورند و می‌گويند: «بدان!حركتی مانند اين حركت دستِ من هم در اينجا حساب دارد».[۱۱]

تأثیر بزرگ اعمال کوچک

نکته دوم  که در کلام مقام معظم رهبری؟حفظ؟ هم اشاره شده:

به ‌قدر سنگینى یک ذره ـ ذره که مى‌دانید چیست؟ همین چیزهایى که در فضا و در نور آفتاب معلق‌اند و دیده مى‌شوند، ذره هستند ـ اگر شما کار کنید، ضایع نمى‌شود. [۱۲]

رفتارسازی

در زمان پیامبر(صلی الله علیها) شخصی به مسجد آمد و گفت: ای پیامبر خدا،به من قرآن بیاموز!» حضرت او را به یکی از یارانش سپرد. آن صحابی نیز دست تازه‌‌وارد را گرفت و به گوشه‌ای از مسجد برد و برایش سوره «زلزال» را تلاوت نمود و آن را به او یاد داد تا به این آیه رسید:

فَمَن يَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَرَّةٍ خَيۡرٗا يَرَهُۥ . وَمَن يَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَرَّةٖ شَرّٗا يَرَهُۥ.

هرکس ذره‌ای کار خیر یا شر انجام دهد، (جزا و کیفر) آن را خواهد دید.

تازه‌‌وارد به فکر فرو رفت و از معلم خود پرسید: آیا این جمله از جانب خداست؟ معلم پاسخ داد: آری. مرد گفت: بس است! من درس خود را از این آیه فرا گرفتم. اکنون که خدا ریز و درشت کارهای ما را می‌داند و همه اعمال ما حساب دارد، تکلیفم روشن شد. این جمله برای زندگی من کافی است.

سپس خداحافظی کرد و از مسجد خارج شد.

پیامبر(صلی الله علیها) فرمودند: «او به مقام فقاهت و شناخت عمیقی که باید برسد، رسید».[۱۳]


[۱]. شیخ صدوق، الخصال، ج‏۱، ص۲۰۹.
[۲]. «عَنْ دَاوُدَ الرَّقِّيِّ قَالَ كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِذَا اسْتَسْقَى الْمَاءَ فَلَمَّا شَرِبَهُ رَأَيْتُهُ قَدِ اسْتَعْبَرَ وَ اغْرَوْرَقَتْ عَيْنَاهُ بِدُمُوعِهِ ثُمَّ قَالَ لِي يَا دَاوُدُ لَعَنَ اللَّهُ قَاتِلَ الْحُسَيْنِ ع فَمَا مِنْ عَبْدٍ شَرِبَ الْمَاءَ فَذَكَرَ الْحُسَيْنَ ع وَ لَعَنَ قَاتِلَهُ إِلَّا كَتَبَ اللَّهُ لَهُ مِائَةَ أَلْفِ حَسَنَةٍ وَ حَطَّ عَنْهُ مِائَةَ أَلْفِ سَيِّئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ مِائَةَ أَلْفِ دَرَجَةٍ وَ كَأَنَّمَا أَعْتَقَ مِائَةَ أَلْفِ نَسَمَةٍ وَ حَشَرَهُ اللَّهُ تَعَالَى يَوْمَ الْقِيَامَةِ ثَلِجَ الْفُؤَادِ» (ابن‌قولویه قمی، كامل الزيارات، ص۱۰۷-۱۰۶)؛ داود رقّى می‌‏گويد: در محضر مبارك امام صادق(علیه السلام) بودم؛ حضرت آب طلبيدند و زمانى كه آب را نوشيدند، ديدم در حضرت حالت گريه پيدا شد و دو چشم آن حضرت غرق اشك گردید. سپس به من فرمودند: اى داود! خدا قاتل حسين(علیه السلام) را لعنت كند؛ بنده‌‌‏اى نيست كه آب نوشيده و حسين(علیه السلام) را ياد نموده و كشنده‌‌‏اش را لعنت كند، مگر آنكه خداوند منّان صدهزار حسنه براى او می‌‌نویسد و صدهزار گناه از او محو كرده و صدهزار درجه، مقامش را بالا برده و گويا صدهزار بنده، آزاد كرده و روز قيامت حق تعالى او را با قلبى آرام و مطمئن محشورش مى ‏كند.
[۳] .گفتاری از آيت‌اللّه مصباح يزدی در مورد مقياس ثواب عزاداری و زيارت امام حسين(علیه السلام)، دسترسی در:
https://www.rajanews.com/news
[۴]. سوره انبیاء، آیه ۴۷.
[۵]. ترجمه صفوی.
[۶]. سوره لقمان، آیه۱۶.
[۷]. ترجمه مشکینی.
[۸]. شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعه، ج۱۴، ص۵۱۴.
[۹]. مردان علم در میدان عمل، ج ۷، ص ۱۷۰
[۱۰]. بیانات در دیدار اعضای دفتر رهبری و سپاه ولی‌امر، ۲۳/۴/۱۳۸۹، دسترسی در:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=9769
[۱۱]. محمدیان و همکاران (تألیف گروهی)، حميم، ج۲، ص ۲۱۵ (به نقل از: خرازی، روزنه هايی از عالم غيب، ص۴۰۱.
[۱۲]. بیانات در دیدار وزیر و مدیران وزارت اطلاعات، ۱۳/۷/۱۳۸۳، دسترسی در:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=9850
[۱۳]. حقی بروسوی، تفسير روح البيان، ج۱۰، ص۴۹۵؛ حویزی، نورالثقلين، ج۵، ص۶۵۰؛ محدث قمی، سفينة البحار، ماده قرء، ج۲، ص۴۱۴؛ مکارم شیرازی، تفسير نمونه، ج۲۷، ص۲۳۱.