وحدت و مقابله با تفرقه افکنی دشمن

احکام : وحدت و مقابله با تفرقه افکنی دشمن
چند نکته دربارۀ وحدت بین مسلمین:
«دفاع از اسلام» یکی از واجبات دینی است لذا باید هر شخصی با مال و جان خود در حد توانایی از دین خدا و نظام اسلامی دفاع نماید. دفاع از اسلام منحصر به دفاع در میدان جنگ نظامی نیست. امروز مهم‌ترین جنگ دشمن، جنگ فرهنگی است؛ به این معنا که دشمن تمام نیرویش را جمع کرده تا بین فِرَق مسلمین تفرقه‌افکنی کند و راه مقابلۀ با آن اتحاد بین مسلمانان جهان است.
مقصود از وحدت تأکید بر مشترکات می‌باشد نه به معنای انصراف مسلمین و فِرَق گوناگون از عقاید خاص کلامی و فقهی‌شان.

حفظ دین الهی و ترویج مکتب اهلِ‌بیت علیهم‌السلام به روش صحیح و درست به دور از دروغ، تمسخر و تهمت به یکدیگر وظیفۀ همۀ مسلمین جهان است.

شبهه : آیا وحدت با اهل سنت شدنی است؟ شیعه و سنی چطور می‌توانند از اصول خود چشم بپوشند؟
در پاسخ به این شبهه باید عرض کنیم که مراد از وحدت که پس از انقلاب توسط نظام اسلامی تبلیغ و ترویج می‌گردد، وحدت مذهبی یا وحدت جغرافیایی نیست که مذهب‌های گوناگون یکی شوند یا مرزهای میان کشورهای اسلامی برداشته شود بلکه منظور از وحدت در اندیشۀ امامین انقلاب، «وحدت در حفظ منافع امت اسلامی» است.
رهبر معظّم انقلاب می‌فرمایند: «اوّل تشخیص بدهیم منافع امّت اسلامی کجا است؟ در چیست؟ و بعد در این زمینه ملّت‌ها با هم توافق کنند. دولت‌ها هم اگر چنانچه ان‌شاءالله به این راه هدایت بشوند، خدا دل‌هایشان را به این سمت بکشاند، در جهت منافع امّت اسلامی توافق کنند؛ ببینند امّت اسلامی امروز به چه احتیاج دارد، با چه کسی باید دشمنی کرد، با چه کسی بایستی چه جوری دشمنی کرد، با چه کسی باید دوستی کرد و چه جوری دوستی کرد؛ این جهت‌گیری‌ها را در ضمن گفتگوها و مذاکرات، به توافق برسند و در این جهت حرکت کنند. مراد «اشتراک عمل در برابر نقشه‌های استکبار» است».
اینکه مسلمان‌ها بتوانند در برابر استکبار، اشتراک عمل داشته باشند، درمان بسیاری از عقب‌ماندگی‌ها و مشکلات جامعه اسلامی خواهد بود در غیر این صورت استکبار با نقشه‌های خود، جامعه اسلامی را روز به روز از آرمان‌های خود دور و دورتر خواهد کرد. رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «بلاشک دنیای استکبار دربارۀ این منطقۀ ما و کشورهای ما نقشه‌های واضحی دارد. این منطقۀ اسلامی، فرصتِ عظیمی است؛ منطقۀ ما اگر نگوییم حسّاس‌ترین، یکی از حسّاس‌ترین مناطق دنیا است؛ اگر نگوییم غنی‌ترین، یکی از غنی‌ترین مناطق دنیا این منطقۀ ما است؛ منطقۀ میانۀ آسیا و غرب آسیا و شمال آفریقا که منطقۀ اسلامی است؛ منطقۀ بسیار مهمّی است. استکبار و قدرت‌های پشت پردۀ سیاست‌های استکباری یعنی کمپانی‌ها و کارتل‌ها و تراست‌های بین‌المللی برای این منطقه نقشه دارند. اشتراک عمل داشته باشیم در مقابلۀ با نقشه‌های آن‌ها؛ این معنای وحدت است. ما این را پیشنهاد کردیم به دنیای اسلام و این را از دنیای اسلام خواستیم”.
دستاورد : مجمع تقریب مذاهب و دانشگاه مذاهب اسلامی
در جهانی که دشمنان بسیاری، اسلام و منافع مسلمانان را نشانه رفته‌اند و تخصّصشان «تفرقه بینداز و حکومت کن» است؛ وجود اختلاف و درگیری در بین اقوام، مخصوصاً شیعه و سنّی به‌شدت برای منافع کشور خطرناک خواهد بود و پس از انقلاب اسلامی، دشمنان تلاش کردند تا از طریق ایجاد اختلافات فرقه‌ای و مذهبی، کشور اسلامی ایران را تجزیه کنند؛ اما با هوشیاری مقام معظم رهبری و ارکان نظام، این نقشه خنثی گردیده است. علاوه بر این دستاورد مهم یعنی خنثی‌سازی دسیسه‌های دشمنان، یکی از دستاوردهای انقلاب، تلاش جهت تقریب مذاهب اسلامی بوده است. مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی سازمانی غیردولتی است، متشکل از گروهی از عالمان دینی جهان اسلام که با هدف تقریب مذاهب اسلامی شکل گرفته است.
این تشکّل در سال ۱۳۶۹ ش به‌دستور آیت‌الله‌خامنه‌ای -رهبر معظّم انقلاب اسلامی‌- تأسیس شد. مجمع تقریب در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی و اطلاع‌رسانی در موضوعات تقریبی فعالیت دارد. برخی از فعالیت‌ها و مراکز وابسته به آن عبارت‌اند از برگزاری همایش‌ها وکنفرانس‌های بین‌المللی تقریبی در کشورهای مختلف جهان؛ از جمله برگزاری کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که هرساله از ۱۲ تا ۱۷ ربیع‌الاول هم‌زمان با هفتۀ وحدت برگزار می‌شود. در کنفرانس وحدت علما و متفکران شیعه و اهل‌سنت از مناطق مختلف ایران و جهان شرکت می‌کنند. از دیگر دستاوردهای این مجمع، دانشگاه مذاهب اسلامی است. این دانشگاه با هدف آموزش همۀ مذاهب فقهی و حقوقی اسلامی به‌صورت تطبیقی تأسیس شده‌است. این‌ها گوشه‌ای از زحمات انقلاب اسلامی جهت تحکیم وحدت و یکپارچگی امت اسلامی چه در درون کشور و چه در بین کشورهای دیگر اسلامی است.
ان شاء الله همۀ ما باید دست به دست بدهیم و از خداوند متعال هم بخواهیم که وحدت امت اسلامی را روز به روز تحکیم فرماید.