سید علی محمد دستغیب

سیّد‏علی‏ محمد دستغیب، خواهر زاده شهيد محراب آيت الله سيد عبدالحسين دستغيب است. هواداران وی در پايگاه مجازی او نكاتی را برای معرفی او ذكر كرده اند كه قابل توجه است. او از سال ۱۳۶۰ نماینده مجلس خبرگان رهبری است و برادرش سید علی اصغر دستغیب دیگر نماینده مجلس خبرگان از استان فارس می باشد.

مسئوليت‌های علی محمد دستغيب پس از پيروزی انقلاب
پس از پيروزی انقلاب اسلامی، علی محمد دستغيب مسئوليت‌های مهمی را در استان فارس بر عهده گرفت. وی مدتی “سرپرست پادگان هوابرد شيراز” و نيز “سرپرست حزب جمهوری اسلامی در فارس” بود.
با حكم آیت‌الله منتظری به عنوان «رئيس دادگاه انقلاب استان فارس» و هم‌زمان مسئوليت نمايندگی وی را در دانشگاه شيراز عهده دار شد. وی سپس به مجلس خبرگان رهبری راه يافت. برای حضور در انتخابات اولين دوره اين مجلس، اجتهاد وی از سوی چند تن از جمله آیت‌الله جلال‌الدین طاهری – امام جمعه مستعفی اصفهان – تائيد شد.
نارضایتی شهید دستغیب از علی محمد دستغیب
شهید دستغیب طبق گفته بزرگان هرگز از علی محمد دستغیب راضی نبوده و حتی با ذکر نام از ایشان اظهار ناراحتی کرده بودند.
آیت الله علی شیخ موحد با بیان این مطلب که در سال ۱۳۶۰، من حامل نامه‌ای از سوی شهید آیت الله دستغیب به آیت الله مشکینی که مسئول گزینش و اعزام قضات بودند، بودم می‌گوید: سید علی محمد دستغیب در سال ۱۳۶۰ قاضی دادگاه انقلاب بود که گروهی از عناصر چپ دور او نفوذ کرده بودند و کارهای خلافی از جمله گرفتن زمین‌های مردم را انجام می‌دادند که باعث ناراحتی و نگرانی شهید دستغیب شد و ایشان چند بار به سید علی محمد دستغیب تذکر دادند ولی او قبول نمی‌کرد و به راه خودش ادامه می‌داد.
نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان فارس ادامه می‌دهد: شهادت شرعی می‌دهم که شهید آیت الله دستغیب از فعالیت‌های انجام شده در مسجد قبا و سید‌علی‌محمد‌دستغیب راضی نبودند و هیچ‌گاه روی خوشی به این‌ها نشان ندادند.
وی می‌گوید: همین امر باعث شد که شهید‌آیت‌الله‌دستغیب نامه‌ای را خطاب به آیت‌الله‌مشکینی بنویسند و خواستار برکناری سید‌علی‌محمد‌دستغیب از سمت قضاوت دادگاه انقلاب شیراز شوند.
آیت‌الله‌موحد ادامه می‌دهد: من نامه را به قم بردم و وقتی نامه را به آیت‌الله‌مشکینی دادم ایشان پس از خواندن نامه گفتند که آقای عبدالحسین‌دستغیب (شهید آیت الله دستغیب) از عملکرد سید علی محمد دستغیب در دادگاه شیراز ناراحت هستند و تهدید کردند که اگر ایشان را تعویض نکنم از این‌جا می‌رود.
نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس می‌گوید: سید علی محمد دستغیب وقتی از این واقعه اطلاع پیدا کرد زود استعفا داد و به مکه رفت.
آیت‌الله‌موحد ادامه می‌دهد: بعضی وقت‌ها وقتی در خصوص فعالیت‌های مسجد قبا از شهید دستغیب سؤال می‌کردم ایشان می‌گفتند این‌ها می‌گویند هرچه ما گفتیم انجام دهید.

ایفای نقش در فتنه ۸۸
علی‌محمد دستغیب به همراهی شیخ یوسف صانعی و نیز آیت‌الله‌منتظری نقش فعالی در فتنه ۸۸ ایفا کرد.
فتنه‌گران که بارها اثبات کرده بودند اعتقادی به شعائر مذهبی ندارند؛ از دستغیب با عنوان مذهبی آیت‌الله‌العظمی یاد کرده و وی را یکی از مراجع تقلید سبز نامیدند که از قضا و برخلاف شیخ یوسف صانعی و آیت‌الله‌منتظری دستی نیز در حاکمیت داشته و عضو مجلس خبرگان رهبری است.

حمایت دستغیب از سران فتنه
مواضع و اقدامات علی‌محمد دستغیب در دو سال گذشته منجر به ایجاد درگیری و آشوب در شیراز و آسیب رسیدن به مردم شد.
موضوعی که بارها با اعلام نارضایتی مردم این شهر همراه بوده است. پیش از حضور رسمی میرحسین موسوی درصحنه انتخابات سید محمد خاتمی اعلام کاندیداتوری کرد و بسیاری از احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب از وی حمایت کردند.
خاتمی که در روز پنج‌شنبه پانزدهم اسفند ماه ۱۳۸۷ وارد شیراز شده بود، صبح روز ۱۶ اسفند جهت ملاقات با سیدعلی محمد دستغیب در منزل وی حضور یافت. ‌دستغیب در این دیدار ضمن حمایت کامل از خاتمی مراتب تدین و ایمان وی را ستود.
با انصراف خاتمی از نامزدی دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، دستغیب در جریان تبلیغات انتخاباتی به صورت کامل از میرحسین موسوی حمایت کرد و در سخنرانی‌های خود توهین‌های مکرری را نسبت به رئیس جمهور مطرح نمود.

تجلیل دستغیب از میرحسین موسوی
میرحسین موسوی ۲۲ اردیبهشت سال ۸۸، با حضور در مسجد قبای شیراز به ایراد سخنرانی در این مسجد پرداخت و در ابتدای سخنان خود از دستغیب قدردانی کرد.
دستغیب در این مراسم به تجلیل از موسوی پرداخت و اظهار امیدواری کرد که وی در انتخابات موفق شود چرا که همه مردم ایران موسوی را دوست دارند!
وی در این سخنرانی از موسوی خواست: نسبت به بزرگان دین، آیات عظام، مراجع تقلید به خصوص رهبری معظّم انقلاب، انشاء‌الله که به همین نحوه‌ای که سیره و سجیّه شما بوده و هست انشاء‌الله در آینده هم این‌طور باشد اطاعت‌پذیری داشته باشید.

ادعای تقلب در انتخابات
درحالی‌که رئیس‌جمهور عده معدودی که به جان و مال مردم تعرض و اقدام به آشوب‌های خیابانی کرده بودند را خس و خاشاک نامید و آن ۱۳میلیونی که به وی رأی نداده بودند را محترم شمرده و به آن‌ها ادای احترام کرد دستغیب هم‌نوا با دشمنان این مرزوبوم مدعی شد احمدی‌نژاد مردم را خس و خاشاک نامیده است!
” این مردم در آخرین آزمون، با حضور گسترده و با نشاط خود در انتخابات ریاست جمهوری، حماسه‌ای بزرگ آفریدند، امّا آیا انصاف است که این‌گونه به جان آن‌ها بیفتند و آنان را خس و خاشاک و مرتد بنامند؟!”
وی حتی پای را از این نیز فراتر گذاشت و همانند موسوی و کروبی مدعی شد در انتخابات تقلب شده است! وی با انتشار بیانیه‌ای خطاب به اعضای مجلس خبرگان رهبری از آنان بابت حمایت از رهبری انتقاد کرده و مدعی می‌شود سخن اکثریت مردم این بود که رأی ما کجا رفت؟
“بيانيه‌اى را مشاهده كردم كه جمعى از نمایندگان مجلس خبرگان رهبری صادر كرده‏اند. اينجانب به‌عنوان يكى از اعضاء خبرگان و منتخب مردم فارس عرض مى‌كنم: مى‏فرماييد چهل ميليون نفر در انتخابات شركت كردند؛ امّا سؤال اينجا است كه سخن اكثريت ايشان اين است كه رأى ما كجا رفت؟ اگر شما به اين خواسته آن‌ها احترام مى‏گذاشتيد و اهميت مى‏داديد كه الآن هم دير نشده، چنانچه صندوقى باقى باشد بازشماری مى‏كرديد، بر شما معلوم مى‏شد كه خواست آن‌ها غیر عقلایی نبوده.”
ولی جناب دستغیب نگفت: که چطور تشخیص داده‏اند که سخن اکثریت مردم این بود که در انتخابات تقلب شده است!

شبهه افکنی …
مهرماه سال ۱۳۸۹، استفتائی از علی‌محمد دستغیب در باب ولایت ‌مطلقه‌ فقیه منتشر شد که سؤالات زیادی را در اذهان عمومی ایجاد کرد. وی در این استفتا با جدا دانستن بحث ولایت‌فقیه از ولایت مطلقه فقیه می‌گوید: این دو گاهی باهم منطبق هستند مثل زمان حضرت امام خمینی (ره) و زمانی نیز ولایت مطلقه فقیه همان ولایت‌فقیه نیست.
وی در این استفتا مدعی است اختیارات مصرح در قانون اساسی برای شخص ولی‌فقیه فعلی صدق نمی‌کند چرا که ایشان ولایت مطلقه فقیه را در اختیار ندارند.

لطف کریمانه رهبر معظم انقلاب به علی‌ محمد دستغیب
پس از این حوادث خصومت‌آمیز بود که آیت‌الله سید علی‌اکبر قره‌باغی، عضو مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به اظهارات و رفتار تحریک‌آمیز محمدعلی دستغیب اظهار داشت: واقعیت این است که آقای دستغیب همواره سخنانی را در خصوص کشور مطرح می‌کند که هیچ‌گاه صلاحیت سخن گفتن در مورد آن را نداشته است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه دستغیب حضور در مجلس خبرگان را مدیون عنایت و لطف مقام معظم رهبری است، خاطرنشان کرد: در گذشته دستغیب حرف‌های بی‌مورد بر زبان جاری می‌کرد و زمانی که برخی از نمایندگان مجلس خبرگان تصمیم گرفتند وی را از این نهاد اخراج کند با مخالفت مقام معظم رهبری مواجه شد.

هشدار شهید دستغیب به علی‌ محمد دستغیب
بعد از این اقدامات بود که شبکه های خبری فایل صوتی اظهارات آیت الله شهید عبدالحسین دستغیب را خطاب به برخی روحانی نمایان زاویه گرفته نسبت به ولایت فقیه و رهبری منتشر کردند.
شهید دستغیب در این سخنرانی می‌فرماید:
کیست که این نامه مرا به گوش عمامه به سرهای ایران برساند، هر کسی می‌خواهی باش! خودت را مجتهد می‌دانی، مقدمات خوان می‌دانی، نمی‌دانم، هرچه خودتان می‌دانید. بر تو واجب است امروز تبعیت از یک نفر، تو حق نداری در مقابل رهبر حرفی بزنی، تماماً باید تبعیت کنند… هر عمامه سری که از رهبر مکرم فاصله بگیرد، لعنت خدا برش باد. تمام عمامه سرها همه باید مطیع، همه باید مطیع یک رهبر؛ امام یکی نائب امام هم یکی، دیگری هیچ تقدم ندارد.
همه باید فرمان ببرند، همه باید اطاعت بکنند. یک نفر میزان است. تعدد غلط است. حتی مکرر گفته ام حسن و حسین یکی‌شان امام بود، حسن امام، حسین مأموم، هیچ وقت حسین تا حسن بود در عرض نبود، تابع تابع. هر چه بهش می‌گفتند، می‌گفت هرچه حسن بفرماید، دو تا امام نمی‌شود، دو تا نائب امام هم غلط است، دو تا رهبر غلط است. رهبری یکی و آن هم معین است. مواظب باشید گرگ‌ها شما را از رهبر الهی جدا نکنند، شما را گروه گروه نکنند، شما را طعمه خودشان قرار ندهند. وسیله پیشرفت دشمن نشوید. شما الآن در جبهه جنگید، در جبهه جنگ دینی هستید. وای به امتی که از رهبر الهی خود فاصله بگیرد، هلاک است، هلاک است، طعمه دشمن است.