ویژه نامه محتوایی انتخابات 1402

رعایت اخلاق و آداب اسلامی در مباحث

  • آقایان در یک محیط آرام مسائلى که دارند با آرامش بیان کنند. اختلافاتی که در دیدها دارند، در سلیقه ها دارند، این ها را با یک آرامش خاطر بیان کنند و حل و فصل کنند. در محیط آرام است که عقل ها مى توانند کار بکنند. (صحیفه امام، ج۱۴، ص ۳۶۶)
  • انتقاد و استیضاح حق مجلس است اما برخورد با متخلف با آرامى و طرح مسائل اخلاقی بهتر رفع اختلاف می کند تا با الفاظ نیش دار و مقابله کردن با یکدیگر. (صحیفه امام، ج۱۸، ص ۴۳)
  • از نمایندگان متوقع است که مراعات آداب اسلامی در محاورات بشود؛ که این امر آقایان را بهتر و آسانتر به حقیقت مى رساند و مجادلات با حال غضب و عصبانیت انسان را از واقع دور مى کند. (صحیفه امام، ج۱۸، ص ۴۶۶)
  • گاهى بعضى نطق ها موجب تأسف بسیار و تأثر است؛ و چه بسا که اهانت به یک مسلمان و مؤمن را به حد اعلى مى کشاند و حیثیات انسانها را لکه دار مى کند؛ و گاهى ارقام و اقلام بسیار از گوشه و کنار اعم از صحیح و فاسد جمع آورى مى کند و با آبروى دولت و اشخاص، بلکه مجلس بازى مى کند. (صحیفه امام، ج۱۸، ص ۴۶۸و۴۶۹)
  • رعایت تقوا و اخلاق و ادب اسلامی در گفتگوها و مباحثات، از جمله ى مسائل مهم و قابل توجه نمایندگان و مجلس محترم است. نمایندگان عزیز باید توجه کنند که هر کار و گفتار آنان، در جامعه منعکس مى شود و تأثیر سیاسى و اخالقى ویژه اى بر فضاى کشور مى گذارد. (پیام به مناسبت افتتاح چهارمین دوره ى مجلس شوراى اسلامی، ۷/خرداد/۱۳۷۱)