بسم الله الرحمن الرحیم
مقام معظم رهبری: قضایای روزهای اخیر فلسطین به ویژه بمباران ها و شهادت زنان و کودکان و مردان، دل انسان را مجروح میکند اما بخش دیگری از این قضایا نشان دهنده قدرت باور نکردنی اسلام در فلسطین است و با لطف و عنایت خداوند متعال این حرکتی که در فلسطین آغاز شده است، به پیش خواهد رفت و منجر به پیروزی کامل فلسطینی ها خواهد شد.
بارهبرانقلاب (تیرماه۱۴۰۲) دیدار شیخ ابراهیم زکزاکی رهبرجنبش اسلامی نیجریه، همسر و فرزندان ایشان
چرا دین ما نابود شدنی نیست؟
همیشه در طول تاریخ تا به حال این طوری بوده است، که دشمنان دین، تمام امکانات در دستشان بوده است و از طرف دیگر تمام تالش خودشان را برای نابودی دین کرده اند. اگر اینها هر جای دیگری ر ا سرمایه گذاری می کردند تا نابود شود، تا حاال صدبار بلکه هزاران بار نابود شده بود اما عجیب این جاست که دشمنان دین، علی رغم سعی و تالش زیاد و به کار بستن تمام امکانات خودشان، نتواستند دین را نابود و ریشه کن کنند؛ چرا؟ این سوال هم برای دشمنان ما مطرح است دوستان دین و اهالی دین داری هم خوب هست بدانند که راز این استحکام دین چیست؟ شما بگویید در این سال های طوالنی چه کارهایی نکردند؟ از قتل پیغمبران بگیر تا بیا قتل عام دین دارن،تا دین سازی و بدل سازی برای دین از وهابیت بگیر تا بهائیت و داعش همه بدل هایی برای نابودی دین بود اما نتیجه چه شد؟ من نمی دانم دشمنان دین، مشاوران خوبی محاسبه ندارند یا واقعا گران خوبی نیستند. فقط کافی است، قدری آمار و تحلیل آماری بلد باشندو نسبت موفقیت خودشان در مقابل هزینه های تالش های وحشتناکی تا به حال کرده اند، را بسنجند. اصال طراز موفقیت، هم خوانی با هزینه ها ندارد. دخل و خرج دشمنی به هم نمی خورد؛ بلکه گاهی این دشمنی ها نه تنها موجب نابودی دین نشده است بلکه اثر عکس گذاشته است، استحکام دین داری، استقبال ازدین افزایش پیدا کرده است هرچه تلاش کردند موج اسلام به اروپا نرسد، باز این موج بیشتر و بیشتر شد. چرا؟ مگر در ساز دین چه چیزی به کار رفته است. که از بین نمی رود؟ خود ترمیم است. هرچه به آن ضربه بزنی، باز خودش را ترمیم می کند و قوی تر به میدان می آید. درمانده شده اند. آخر چطوری شما واقعا خودتان را دوباره ترمیم می کنید و قوی تر وارد میدان مبارزه می شوید؟
این سوال اساسی آنها از ما هست. لذا دانشکده می زنند اسلام شناسی، برای نابودی اسلام، اسلام را مطالعه دقیق و عمیق می کنند. چون می دانند نابودی خودشان، به وسیله این اسلام قطعی و حتمی است. فقط می خواهند این عاقبت شوم خودشان را به تاخیر بیندازند.
بعد شما می بینید خدا در قرآن دین را اینگونه معرفی می کند؛ دین قدرت سازگاری با شرایط بسیار سخت را دارد و می تواند روی پای خودش بایستد و هیچ قدرتی نمی تواند این دین را از پا در بیاورد. بعد وقتی جامعه مجهز به نرم افزار دین شد، این دین آن جامعه را خود ترمیم می کند. کاری می کند هرچه ضربه بزنی این جامعه استحکام بیشتری پیدا کند. خداوند متعال در حداقل ۵ آیه میفرماید: «دین ما خیلی دینِ روی پای خود ایستادە ای است»( سوره روم آیه ۳۰)
علامه طباطبایی (ره) در تفسیر شریف المیزان، در «ذلکَ الدّینُ القَیِّم »معنای قیم بودن دین را توضیح می دهند و می فرمایند: »کلمه” قیم” به معنای قائم به امری است که در قیام خود و تدبیر آن امر قوی باشد. و یا به معنای کسی است که قائم به پای خود بوده دچار تزلزل و لغزش نگردد.«)ترجمه تفسیرالمیزان ج۱۱ص۲۴۲ ببینید رفقا! خداوند متعال از روز اولی که این سازه دین را می خواست طراحی کند.
می دانست این دین دشمنان زیادی دارد. دشمنانی که دسترسی به تمام امکانات مادی این دنیا را دارند با این حال خب باید از چه سازه ای در ساخت دین استفاده کند تا این دین همیشه روی پای خودش بایستد خودش بایستد. چگونه این سازه را طراحی کرد و عناصر سازنده این دین چه باید باشد تا سازه با همه این دشمنی ها ازهم نپاشد؟
خداوند متعال می دانست دشمنان این دین، برای نابودی دین تا بنِ دندان مسلح هستند سوال پیش می آید که چه سازه ای باید در دین به کار بگیرد که هیچ چیزی این سازه را تکان ندهد؟به نظر می رسد که خدا آمد یک کار بسیار حکمیانه انسان شناسانه، جامعه شناسانه وعالمانه کرد. چه چیزی موجب استحکام سازه دین می شود که به هیچ وجه از پا نیفتد و همیشه روی پای خودش بایستد؟خدا از روز اولی که دین اسلام را طراحی کرد عناصر سازنده و محافظ دین را
«روابط انسانی و درنتیجه هویت جمعی»
قرار داد انگار دین آن وسط قرار گرفته و دور آن را یک سپر پولادینی از انسان های مقاوم را شکل داده است. خداوند متعال از روز اول یک هویت جمعی برای کسانی که دین را می پذیرند ایجاد کرد. این هویت جمعی آنقدر قدرتمند هست که می تواند در مقابل همه قدرت ها بایستد و نگذارد دین از پا بیفتد.
چگونه دین هویت جمعی ما را تقویت می کند؟
این راز استحکام ساز دین است.هرچقدر شما این پیوند اجتماعی خودتان را قوی کنید، دین شما و جامعه شما را مستحکم ترمی کند.راه تقویت پیوند های اجتماعی چیست؟ ایستادن روی یک موضوع محوری و آن شکل دهی هویت جمعی دین داران است دین خیلی روی هویت جمعی ما کار کرده است. چرا می فرماید نماز جماعت؟ «چرا اینقدر در دین ما رفت و آمد به مسجدمهم است؟چون مسجد جایی است که هویت جمعی شما را شکل می دهد. شما عضو گروه مسجدی ها می شوید. بعد فرمود در این جمع به چه فوائد اجتماعی می رسید.
نقش خانواده در هویت جمعی
چرا در اسلام اینقدر به خانواده دعوت شده ایم؟ چه جایی بهتر از خانواده برای شکل گیری هویت جمعی سراغ داریم ما بُنِيَ في الإسلامِ بِناءٌ أحَبَّ إلى اللّه ِ عزّوجلّ ، وأعَزَّ مِنَ التَّزويجِ(بحارالانوار،ج۱۰۳،ص۲۲۲) پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : در اسلام هيچ بنايى ساخته نشد كه نزد خداوند عزوجل محبوبتر وارجمندترازازدواج باشد چرا حضرت ازدواج را تشبیه می کند به یک ساختمان مستحکم؟ خیلی جالب هست که خدا از استحکام این سازه حرف می زند. ازدو اج، کارکرد اصلی اش چیست؟ ازدواج ویت جمعی تو را شکل می دهد.
آسیب تک فرزندی به هویت جمعی ما
بعد از خانواده ها، چقدر سفارش به فرزندآوری شده است. الان جامعه ما به تک فرزندی روی آورده اند یکی از مهم ترین آسیب تک فرزندی، این هست که هویت جمعی بچه ها ضربه می خورد پس بچه های ما کجا هویت جمعی شان شکل بگیرد؟با تک فرزندی هویت جمعی بچه ها نابود می شود فرزند ما اصلا متوجه نمی شود هویت جمعی چیست؟
همه دستورات دینی هویت جمعی ما را می سازد
شما هرجای دین را که نگاه کنید می بینید دین می خواهد شما را هرطور هست از لاک فردی بودن در بیاورد و به شما یک هویت جمعی بدهد.از یک سلام کردن ساده بگیر تا معادلات پیچیده تر اجتماعی که به شما نقش می دهد مسلمان وقتی خانه ای خرید، اسلام خانه های مجاور رابه نام همسایه میشناسد و آنقدر برای آن حرمت قائل می شود که فرمود آنقدر به همسایه داری توصیه شدم که گویا فکر کردم همسایه می خواهد ارث ببرد. یک مجاورت ساده با یک منزل مسکونی، کوله باری از حق و روابط انسا نی بردوش شما می گذارد که درواقع هویت جمعی شما را تقویت می کند.
گام بعد از شکل گیری هویت جمعی، تعلق و احساس تکلیف نسبت به هویت جمعی
ما نیاز داریم تا هویت جمعی خودمان را شکل و شمایلی بدهیم بعد که تیم شدن و هویت جمعی شکل گرفت، نوبت به این می رسد که حاال برای تیم باید دلسوزی کند، تعلق به هویت جمعی داشتن، از پیرو زی و شکست تیم خودش خوشحال یا غمگین شود نه فقط از پیروزی و شکست خودش، خوشحال یا غمگین شود بلکه شکست تیمش را شکست خودش می داند. در فوتبال خصوصا دیدی بعضی ها هوادر دو آتیشه هستند، به خاطر باخت تیمش جان می دهد. بابا، آخ به تو چه ربطی دارد؟ می گوید نه ببین من طرفدار این تیم هستم. چقدر هویت جمعی در او شکوفا شده است. اینقدر تعلق به تیمش دارد. دین چنین کاری را با آدم می کند.
چرا در تعریف دین سه بار فرمودند: إن ألدّینَ النّصیحَهُ إن ألدّینَ النّصیحَهُ إن ألدّینَ النّصیحَهُ (روضه الواعظین، ج۲،ص۴۲۴) دین یعنی دلسوزی کردن. بعد پرسیدند دلسوزی کردن برای چه کسی؟ فرمود برای جمع مسلمانان، خب چه کسی دلش برای تیم مسلمانان می سوزد؟ کسی که در یک تیمی، هویت جمعی اش شکل گرفته و گرنه از نظر شخصیتی یک نقص بزرگی دارد. وقتی گفتیم دین هویت جمعی را اساسا شکل می دهد، برای همین هست. بعد کدام ارتش می تواند این تیم منسجم را از هم بپاشد؟بعد وقتی هویت جمعی تو شکل گرفت، کار به آنجا می رسد که شکست و پیروزیِ جمع، شکست و پیروزیِ تو است. اگر می بینید که کلیت جامعه ما نسبت به شکست و پیروزی امت اسلام، خنثی است؛ برگردیم ببینیم دین را مدرسه تا مسجد چطوری آموزش دادیم. جامعه مدعی دین داری چقدر حس می گیرد؟
مسئله مهمی که اینجا وجود دارد این هست که تو نمی توانی از این هویت جمعی عبور کنی و دین داری کنی بعضی ها دکانی در دین داری برای خودشان زده اند بدون اینکه توجهی به هویت جمعی کنند می گویند ما دین دار هستیم در حالی که شما ببینید خدا با مسلمانانی که به هویت جمعی خودشان تعلق ندارند، احساس مسئولیت ندارند چکونه برخورد می کند؟ «مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ» پیامبر فرمودند: بنده اگر بخواهم این روایت را دقیق معنا کنم باید بگویم که این روایت می خواهد بفرماید تو اصلا اسلام را نفهمیدی اگر به هویت جمعی مسلمانی کاری نداشته باشی باید دقیق ترو درست معنا کنیم که بایدهویت جمعی راجدی بگیریم فلیسَ بِمُسلمٍ یعنی اگر به هویت جمعی کاری نداشته باشی و آن لطمه بخورد ازنمازچیزی نخواهد ماند.
آقای بهجت(ره) در این باره سخنان قابل تاملی دارند درباره احساس تعلق و احساس تکلیف نسبت به هویت جمعی می فرمایند: اگر بی تفاوت باشیم و برای رفع گرفتاری ها و بلاهایی که اهل ایمان بدان مبتلا هستند دعا نکنیم، آن بلاها به ما هم نزدیک خواهد بود.
در سخن دیگری می فرمود: اگر مورچه ای ما را گاز بگیرد آرام و قرارنداریم، و از گزیدن یک کک و پشه ناراحت می شویم، پس چرا بر سرمؤمنین ومؤمنات از زمین وهوا آتش و موشک می بارد ولی ما ناراحت نمی شویم چگونه ما که از نیش یک پشه آرام وقرار نداریم، حاضر میشویم این همه تیر و بلا و عذاب بر سر مسلمانان بریزد با اینکه در روایت آمده است«أحبّ لِاخیکَ المُسلم ماتُحِبُّ لِنَفسِک» آنچه برای خود دوست داری، برای برادرمسلمانت دوست بدار این بدان معناست که «از انجام هر عملی که برای خود می پسندی و برای عموم مسلمانان نمی پسندی، بپرهیز»
درست است امروز، ما در غزه نیستیم اما غزه و بیت المقدس هستند مگر آنها امت اسلامی نیستند؟ ما چه نسبتی با آنها داریم؟ چه حسی داریم؟یک زمانی یادتان هست در خبرها می گفتند : آب غزه قطع شده است، بر قطع شده است. بمب فسفری سر زن و بچه هایشان می ریزند. اصلا می دانیم بمب فسفری چیست؟ دمای که تولید می کند ۱۳۳ الی ۱۳۳۳ درجه سانتی گراد؟! آیا ما این احساس را داریم که آب و برق خانه ما قطع شده است؟ آیا ما احساس می کنیم که بمب سر زن و بچه های ما ریخته اند؟ اگر احساس نمی کنیم در مسلمانی خودمان تردید کنیم. چه نمازی؟! چه مسلمانی؟! وقتی هیچ تعلقی هیچ احساس مسئولیتی نسبت به هویت جمعی خودمان نداریم. حداقل این احساس مسئولیت دعا کردن وکمک مالی است الان مردم کشور عزیزمان پویش کمک مالی و حتی چقدر ظرف این چند وقت طلا جمع شده است واین حرکت برای مردم و جبهه مقاومت چقدر قوت قلب و با ارزش است اگر این کار را نکردیم ممکن است ما هم گرفتار بلا شویم. حداقل احساس مسئولیت، کمک مالی است.اگر نمی شود جان را بذل کرد و رفت و شرایطش مهیا نیست، کمک های مالی خودمان را برسانیم.
چرا ما از فلسطین حمایت می کنیم؟
چرا ما از مردم فلسطین حمایت می کنیم؟ چون امیرالمومنین فرمود:«هر جا ظالمی دیدی با او دشمنی کن و هر جا مظلومی دیدی کمکش کن» نهج البلاغه نامه۴۵ این سیاستِ روشن و همیشگیِ ما در سیاست خارجی است.
دروغ بزرگ نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران
نفرین بر جریانات سیاسی که به هویت جمعی ما ضربه زدند، کار را به آنجا رساندند که این حرف شعار شد، «نه غزه ناله لبنان جانم فدای ایران» البته دروغ می گویند همان هایی که می گویند جانم فدای ایران، در موقع نیاز فرار را برا قرار ترجیح داده اند. شهدای دفاع مقدس، به معنای واقعی کلمه جانم فدای ایران را محقق کرده اند. هر چند آنها برای هدفی بزر گتر جان را فدا کردند اما چون صد آمد نود هم پیش ماست.
چرا غزه ؟ چرا لبنان؟
چرا غزه؟ چرا لبنان؟ چون آنجا خط مقدم ما هست امیرالمومنین (ع) در خطبه ۲۷ نهج البلاغه جمله ای دارند حضرت می فرمایند: «قبل از اینکه آنها اقدام کنند شما علیه آنها اقدام کنید، بعد خارج از مرزهای خودتان با دشمن بجنگید،که هر جنگی که کار به داخل مرزها کشیده شد، شکست و ذلت همراه داشت» باید این مطلب را بدانیم که جبهه مقاومت،خط مقدم ماست مقام معظم رهبری فرمودند: «همه در دنیای اسلام وظیفه دارند به مردم فلسطین کمک کنند» برای اربعین و کربلا دنبال بانی بودیم و کمک مالی جمع کردیم الان هم تا فرصت هست در هیات و مسجد و اقوام وخویشاوندان و کسبه وبازار کمک های مالی را جمع و از غافله یاری مسلمین جا نمانیم.