شورای نگهبان در تائید یا رد کاندید مهندسی میکند، ولی نه آن مهندسی که مد نظر شماست. بلکه افرادی که مشکل
قانونی، امنیتی و اخلاقی دارند را از چرخه ثبت نام انتخابات خارج میکنند.
- بالفرض شورای نگهبان حذف شود؛ مردم در انتخاب نماینده دچار سردرگمی و مشکل می شوند. چرا که شورای نگهبان دسترسی هایی دارد که مردم کمتر دارند. از این جهت مردم بیشتر طبق ظواهر قضاوت میکنند که احتمال اشتباه بالاتر میرود.
- طبق بررسی دورههای قبلی انتخابات از تمامی اقشار، احزاب و افکار مختلف حضور داشتند و در آن به عنوان نماینده در مجلس یا ریاست جمهوری حضور داشتند. برای مثال دولت جناب آقای روحانی با جناب آقای رئیسی از نظر سلیقه و جهت فکری تفاوت چشم گیری دارند. همچنین آقای لاریجانی با جهت گیری اعتدالی در راس مجلس حضور داشتند.
- شورای نگهبان نهاد نظارتی است که طبق قانون دسترسیها متعددی در اختیاردارد و کاندیدا را از جهات مختلف تحقیق و بررسی می کنند و در وجود ایراد یا منع های دیگر، نماینده را رد صلاحیت میکند و به دلیل رعایت قانون دلیل رد را اعلام نمی کند. مگر اینکه نمایندگان خودشان نامه شورای نگهبان را علنی کنند یا اینکه قانون تغییرپیداکند.
- در اکثر کشورهای دنیا به منظور اعمال نظارت بر انتخابات، مراجعی قانونی وجود دارند. «شورای نگهبان» در جمهوری اسلامی ایران،«دادگاه قانون اساسی» در ترکیه،«محکمه النقد» در مصر، «شورای قانون اساسی»و «دیوان عالی عدالت» در فرانسه، «دادگاه قانون اساسی» در آلمان، «مجلس نمایندگان»و «سنا» در آمریکا،«مجلس عوام» در انگلستان و «دادگاه قانون اساسی» در روسیه، این نقش نظارتی را ایفا می نمایند. بنابراین مشابه شورای نگهبان قانون اساسی ایران، در کشورهای دیگر هم نهادهایی تحت عنوان شورا یا دادگاه وجود دارند که وظیفهی آنها نظارت بر صحت انتخابات است.
- تنها تفاوتی که وجود دارد آن است که در دیگر کشورها این نظارت در نهایت به دادگاه قانون اساسی، دادگاه عالی عدالت، شورای قانون اساسی، دیوان عالی کشور یا نهاد مشابه دیگری که واپسین تصمیم را گرفته و در برابر این تصمیم به شخص یا نهادی پاسخگو نیست، ختم میشود.