افغانستان: اولین جنگ فمینیستی؟

روزنامه «هافینگتون پست» طی گزارشی در زمان اوباما به بررسی چگونگی توجیه افکار عمومی آمریکا برای ادامه حضور بیشتر نظامیان این کشور در افغانستان می‌پردازد. در این گزارش آمده است قدرتمندترین عامل برای توجیه افکار عمومی استفاده از ژست‌های فمینیستی و حمایت از زنان است.
فشار افکار عمومی برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در برهه‌های مختلف تشدید می‌شد. به خصوص پس از مرگ اسامه بن لادن و گسترش القاعده به دیگر نقاط جهان، دیگر توجیهی برای حضور آمریکایی ها در افغانستان وجود نداشت.
از طرفی تراژدی‌هایی مانند آن خبر که در افغانستان یک سرباز آمریکایی ۱۶ غیرنظامی را به قتل رساند، فشار افکار عمومی به اوباما، رییس جمهور وقت آمریکا فوریت بیشتری برای خروج نیروهای آمریکایی از آن کشور می‌داد. با این حال، اوباما خودش را در موقعیتی مشابه با رئیس جمهور نیکسون در روزهای آخر جنگ ویتنام می‌دید.
ارلیش، روزنامه‌نگار آمریکایی می‌گوید: «هنوز توضیح معتبری در مورد اینکه چرا ما [آمریکا] و دیگر کشورهای عضو ناتو در آنجا [افغانستان] بیهوده به سر می‌بریم، وجود ندارد. جز اینکه مردان افراطی و زن ستیز طالبان را از قدرت دور نگه داریم. این در حالی است که خود آمریکا، به مسلح کردن طالبان در مبارزه با شوروی کمک کرده بود.»
موضوع توجیه حضور آمریکا در افغانستان به رسانه‌ها واگذار شد تا رضایت مردم ایالات متحده را برای ماجراجویی در افغانستان افزایش دهند. آنچه که در این مرحله به کمک سیاست مداران آمریکایی برای توجیه ادامه حضور در افغانستان آمد، مساله فمینیسم و دفاع از زنان بود.
پخش کردن عکس‌ها و فیلم‌های شکنجه و اعدام زنان به دلیل تلاش برای داشتن شغل یا لذت بردن از موسیقی غربی توسط این رسانه‌ها، احساسات بسیاری از مردم آمریکا را در برابر تعصب مذهبی و وحشیانه طالبان برانگیخت.
در افغانستان، مواردی وجود دارد که برای آمریکا، بیشتر از «جنگ با تروریسم»، اهمیت دارد. مانند زنان که به زور، برقع (پوشش سنتی زنان افغان) می‌پوشند؛ شهرت بین المللی ما؛ دلارهای هنگفتی که در قالب گاز طبیعی و مواد معدنی وجود دارد و یک چیز دیگر: … مواد مخدر.
حمله ما به عراق چندان بر پایه وحشیگری صدام حسین نبود. بلکه بر پایه گزارش‌هایی از به اصطلاح سلاح‌های کشتار جمعی او بود که غرب را نشانه گرفته بود… ادعایی که از آن زمان تاکنون نادرست بودن آن ثابت شده است.
امیدواریم که ما [ایالات متحده] بالاخره یاد بگیریم که بهترین دفاع از ملت ما با محافظت از مرزهای خود و جنگیدن در یک نبرد بی پایان در داخل کشور برای حقیقت، عدالت و روش آمریکایی است؛ اگر کسی بتواند به یاد بیاورد که این راه چیست.
منبع:

https://www.huffingtonpost.co.uk/dan-ehrlich/afghanistan-feminist-war-the-first-fem_b_1349217.html