اعتراض دانش‌آموزان مدرسه‌ای در کانادا به قانون پوشش

دانش‌آموزان یک دبیرستان در شهر اتاوای کانادا در اعتراض به قانون پوشش مدرسه و رفتار نامناسب کارکنان به خیابان آمدند و تظاهراتی را برگزار کردند.

چکیده:

دانش‌آموزان یک دبیرستان در شهر اتاوای کانادا در اعتراض به قانون پوشش مدرسه و رفتار نامناسب کارکنان به خیابان آمدند و تظاهراتی را برگزار کردند.

آن‌ها مدعی هستند مدیران مدرسه تعداد قابل ملاحظه‌ای از آنان را به دفتر مدرسه احضار کرده و بلندی شلوارک و دامن‌شان را اندازه‌گیری کرده و آن‌ها را وارسی کرده‌اند. این موضوع خشم دانش‌آموزان را برانگیخت و فردای آن روز آن‌ها را به خیابان‌ مقابل مدرسه کشاند.

پلیس اتاوا نیز در پی شکل‌گیری این اعتراضات به مسئله ورود کرد و ضمن برخورد شدید با دانش‌آموزان تعدادی را دستگیر کرد. این اتفاق موجی از انتقادات را متوجه رفتار پلیس کرد اما آن‌ها با انتشار بیانیه‌ای این تظاهرات را مصداق اختلال در قانون ذکر و اعلام کرد مواردی از قبیل فریاد و استفاده از الفاظ رکیک از مصادیق این اختلال محسوب می‌شود و پلیس از لحاظ قانونی موظف به مداخله است.

مدیران مدرسه نیز اعلام کردند که به گفتگو با دانش‌آموزان در رابطه با قانون پوشش ادامه خواهند داد تا اطمینان پیدا کنند محیطی مثبت، سالم و ایمن برای آموزش ایجاد شده است.

متن تفصیلی:

بر اساس گزارش سایت «گلوبال نیوز» دانش‌آموزان یک دبیرستان کاتولیک در اتاوا کانادا، در اعتراض به قانون پوشش «بلیتس» این مدرسه به خیابان آمدند و تجمعی را با عنوان «کاروان آزادی» در اوایل سال جاری برگزار کردند. پلیس اتاوا نیز در پاسخ به این اعتراض مجبور به مداخله در این تظاهرات شد.

اعتراض دانش‌آموزان مدرسه‌ای در کانادا به قانون پوشش

بنا بر این گزارش، دانش‌آموزان دبیرستان کاتولیک «بیترس‌دسلوجس» در اورلئان کانادا تظاهرات بزرگی را در بیرون این دبیرستان برگزار کردند. آن‌ها مدعی شدند که در روز چهارشنبه، معلمان چند دانش‌آموز دختر را به دلیل نقض قوانین پوشش این مدرسه به دفتر احضار کرده‌اند و در مقابل کارکنان زن و مرد، شلوارک و دامن‌هایشان را اندازه‌گیری کرده‌اند. کلوئه دومولن، یکی از دانش‌آموزان این مدرسه گفت: «آن‌ها ما را وادار کردند تا به جلو خم شویم و انگشت‌های پایمان را لمس کنیم تا اثبات کنیم که لباس زیرمان نمایان نیست. همچنین آن‌ها داخل ران‌هایمان را نیز لمس کردند تا [به این وسیله وضعیت پوشش‌] ما را اندازه‌گیری کنند. البته چون ما به این کار رضایت نداشتیم یقینا این کار یک تجاوز جنسی است»

این دانش‌اموز و یک دانش‌آموز دیگر به نام شاین لهویلیه گفتند: «آن‌ها به ۶۰ دانش‌آموز گفتند که باید یا لباس‌هایشان را عوض کنند و یا به خانه بروند و با لباسی متفاوت برگردند. البته همه دانش‌آموزان گفته بودند که [علیرغم داشتن چنین پوششی] آن‌ها مورد آزار مردان قرار نگرفته‌اند و پوشیدن شلوارک و پیراهن آستین‌دار در هوای ۳۰ درجه یک موضوع عادی است.»

همین موضوع باعث ایجاد اعتراض در بین دانش‌آموزان گردید و این دو دانش‌اموز به همراه ۱۰۰ دانش‌آموز دیگر در روز جمعه در مقابل مدرسه علیه رفتار کارکنان با آن‌ها تظاهرات کردند. حتی بسیاری از دانش‌آموزان به نشانه اعتراض شلوارک پوشیده بودند.

پس از اینکه دانش‌آموزان این اعتراض را در ساعت حدود ۱۱ و ۳۰ دقیقه ظهر روز جمعه آغاز کردند، پلیس گزارشی را مبنی بر «اختلال» در روند کاری مدرسه دریافت و به منظور کمک به کارکنان به مسئله ورود کرد. همچنین پلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک نفر از متعرضین به دلیل ایجاد «اعتشاش» و «تجاوز به قانون» دستگیر شد، اما پس از مدتی آزاد گردید. و البته پلیس قید کرد که این فرد دانش‌آموز مدرسه نبوده است.

علیرغم این بیانیه پلیس، دومولین و لهویلیه که پلیس بیش از یک نفر را در حالی که معترضان در سراسر خیابان به نشانه اعتراض شعار می‌دادند دستگیر کرده است. ویدئوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی نیز نشان می‌دهد که دانش‌آموزان با صدای بلند بر سر پلیس فریاد می‌زنند و از جمله یک نفر توسط ماموران به سمت خودروی پلیس منتقل شده و او را هل می‌دهند با دستبند درون ماشین قرار می‌دهند. دومولن گفت: «افسران پلیس بسیار پرخاشگر بودند.»

مدیران مدرسه کاتولیک گفتند که نمی‌دانند چه کسی با پلیس تماس گرفته است و افرادی که با پلیس درگیری داشته‌اند هیچکدام دانش‌آموزان این مدرسه نیستند.

واکنش پلیس به سرعت در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه کاربران قرار گرفت و همچنین نگرانی اعضای شورای شهر را نیز برانگیخت و بسیاری شیوه واکنش پلیس با تظاهرکنندگان را مورد انتقاد قرار دادند.

گزارشاتی نیز از ساکنان محلی دریافت شد که توسط معترضین به سرعت در شبکه‌های اجتماعی در ۲۸ ژانویه منتشر شد و در آن به وضوح برخورد پلیس با تظاهرات‌کنندگان را نشان می‌داد و به گفته بسیاری از افراد شامل ارعاب، آزار و اذیت، رفتار نفرت‌آمیز و سوء‌استفاده می‌شد. دولت نیز برای توجیه این رفتار پلیس به قانون موارد اضطراری اشاره کرد و پلیس نیز سرانجام در اواخر فوریه در پاسخ به افکار عمومی و چرایی مداخله در این تظاهرات به موضوع «اختلال» در قانون اشاره کرد و با ارسال آیین‌نامه اعلام کرد که همه این موارد در رابطه با این اعتراضات دانش‌آموزان صدق می‌کند. در این آیین‌نامه مواردی از قبیل دعوا، فریاد، فحش و استفاده از الفاط رکیک و توهین‌آمیز از مصادیق اختلال محسوب می‌شوند.

سخنگوی هیئت مدیره مدرسه اعلام کرد که مدیران این مدرسه به گفتگو در رابطه با دستورالعمل پوشش ادامه خواهند داد تا اطمینان حاصل شود یک محیط آموزشی مثبت، سالم و ایمن برای همه دانش‌آموزان فراهم شده است.

دومولن و لهویلیه گفتند که معاون آموزشی مدرسه، جیسون دوپوس از دانش‌آموزان بابت نحوه اجرای این دستورالعمل عذرخواهی کرده است؛ اما دیگر کارکنان مدرسه هنوز عذرخواهی نکرده‌اند. دانش‌آموزان می‌گویند تا هنگامی که این عذرخواهی صورت نگیرد و تغییرات معنی‌داری در قانون پوشش و شیوه اجرای آن انجام نشود؛ آن‌ها به همراه دانش‌آموزان دیگر مدارس تا سه‌شنبه آینده به تظاهرات خود ادامه خواهند داد.[۱]

منابع:

[۱] https://globalnews.ca