استکبارستیزی در قرآن

قرآن بارها و با تعابیر مختلفی پیوند و دوستی و رکون به دشمنان و نادیده گرفتن کینه و دشمنی آنها را مذمت کرده و
در کنار دعوت به توحید، کفر به طاغوت و در کنار تولّی، تبری و لزوم مرزبندی با قدرت‌های ستمگر و ظالمان را مورد تاکید قرار داده است که نادیده گرفتن این هشدارها و دستورات الهی سبب تجرّی و جرأت یافتن و ادعاهای واهی پیش روی استکبار شده است. قرآن در آیه ۲۱۷ سوره بقره تقابل و جنگ استکبار با شما را به دلیل مسائل دینی و مبانی اعتقادی می داند و می فرماید: (وَالْفِتْنَهُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ وَلَا يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّى يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُوا و ایجاد فتنه و محیط نامساعد، که مردم را به کفر، تشویق و از ایمان باز می‌دارد( حتی از قتل بالاتر است و مشرکان، پیوسته با شما می‌جنگند تا اگر بتوانند ما را از آیین تان برگردانند.

در این خصوص مقام معظم رهبری بارها تصریح کرده‌اند که موضوعاتی مانند انرژی هسته‌ای و مسئله موشکی و حقوق بشر برای دشمنان بهانه است و هدف اصلی استکبار خاموش کردن موتور حرکت انقلاب؛ یعنی اسلام و تسلط یافتن بر کشور و مردم است. هدف استکبار در طول سالیان متمادی، سرنگونی نظام اسلامی بوده است. اگر در نحوه برخورد استکبار با ایران اسلامی تأملی صورت گیرد، تلاش برای استحاله و نابودی اسلام، کاملاً مشهود و ملموس است. دراین‌باره درآیات اول و دوم سوره ممتحنه آمده است:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاءَ تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَقَدْ كَفَرُوا بِمَا جَاءَكُمْ مِنَ الْحَقِّ …إِنْ يَثْقَفُوكُمْ يَكُونُوا لَكُمْ أَعْدَاءً وَيَبْسُطُوا إِلَيْكُمْ أَيْدِيَهُمْ وَأَلْسِنَتَهُمْ بِالسُّوءِ وَوَدُّوا لَوْ تَكْفُرُونَ
ای کسانی که ایمان آورده‌اید دشمن من و دشمن خویش را دوست خود قرار ندهید. شما نسبت به آنها اظهار محبت می‌کنید، درحالی‌که به آنچه از حق برای شما آمده کافر شده‌اند. اگر آنها بر شما مسلط شوند، دشمنتان خواهند بود و دست و زبان خود را به بدی بر شما می‌گشایند و دوست دارند شما به کفر بازگردید. براین اساس، جبهه‌ی استکبار به خیال خود میخواهد روح و نرم‌افزار انقلاب را از آن بگیردو موتور حرکت نظام اسلامی را خاموش کند تا زمینه و فرصت برای تهاجم‌های دیگر فراهم گردد.