ابعاد عملی و رفتاری حضرت امام خمینی (ره)

ابعاد عملی و رفتاری

الف . قاطعیت و سازش ناپذیری

امـام خـمـیـنی از جمله افراد نادری بود که با صلابت و استواری در برابر همه کژی ها و انـحـرافـات ایـستاد و سر سوزنی از صراط مستقیم الهی فاصله نگرفت . خشونت دشمن ، تبسم دوست و دو چهرگی منافق ، هرگز در بینش نافذ او اثر نکرد.

 رهـبر معظم انقلاب اسلامی سازش ناپذیری امام را این گونه شرح می دهد که آن حضرت به محض ورود به کشور همه خطوط سیاست جمهوری اسلامی را روشن کرد و اعلام نمود که حـکـومت تشکیل خواهد داد در حالی که در آن روزها هنوز رژیم شاهنشاهی ، مجلس فرمایشی ، ارتش شاهنشاهی و ادارت دولتی بودند. در همان روز نیز اعلام کرد که سیاست استعماری و سلطه گری آمریکا در منطقه تمام شد.

 قـاطـعـیـت امـام فـقـط در مقابل امریکا، رژیم شاه و دشمن بعثی خلاصه نمی شد آن حضرت نفوذی ها، منافقین ، متحجرین و مقدس مآبان را نیز خوب می شناخت و چهره آنها را آشکار می کـرد. جـمـله مـعروف آن حضرت که دفاع از اسلام و نظام شوخی بردار نیست و من با هیچ کس عقد اخوت نبسته ام . نشان از سازش ناپذیری آن حضرت داشت . مقام معظم رهبری می فـرمـایـد: زمـانـی ایـشـان نـاراحتی قلبی پیدا کردند ما به شدّت نگران بودیم وقتی خـدمـتـشـان رسـیـدیـم ایـشـان در آن وضـعـیت ما را به پایداری در این راه سفارش کردند و فرمودند: قـوی بـاشـیـد، احـسـاس ضـعـف نـکنید، به خدا متکی باشید اشدّاء علی الکفار رحماء بینهم باشید و اگر با هم باشید هیچ کس نمی تواند به شما آسیبی برساند.

 ب . شجاعت

امـام راحـل (ره ) از شـجـاعـت وصـف نـاپـذیـری بـرخوردار بود و با همین خصلت بزرگ در برابر همه ناملایمات با قامتی به استواری کوه می ایستاد. این جمله امام که «واللّه ! من بـه عـمـرم نـتـرسیدم» حاکی از شجاعت وصف ناپذیر مردی بزرگ است که روزگار به داشـتـن چـنـیـن انـسـانـی بـه خود افتخار می کند. حضرت آیت الله خامنه ای اعتقاد دارند که شـجـاعـت امـام نـه تـنـها دوستان را شیفته آن حضرت کرد بلکه دشمنان را نیز به ستایش واداشت . روح شجاعتی که امام در مسلمانان و ملت ها دمید، سبب شد ابهت ابرقدرت ها شکسته شود. ایشان شجاعت امام را این گونه ترسیم می نماید: او بـت هـا را شـکـسـت و بـاورهـای شـرک آلود را زدود. او بـه هـمـه فـهـمـانـد کـه انـسـان کـامـل شدن ، علی وار زیستن، افسانه نیست او به ملت ها نیز فهماند که قوی شدن و بند اسارت گسستن و پنجه در پنجه سلطه گران انداختن ممکن است.

 ج . ساده زیستی

از جـمـله افرادی که به دنیا و آنچه در دنیا بود به دیده حقارت نگریست امام خمینی بود. دنیا با همه مظاهر فریبنده خود یعنی قدرت ، ثروت ، شهرت ، دولت و مانند اینها به آن حـضـرت رو کـرد و آن حضرت از آن همه امکانات مادی چشم پوشی کرد. ایشان از کاخ های نیاوران ، سعدآباد و… چشم پوشید و به خانه محقّر و دو اتاقه استیجاری در دهکده جماران اکتفا کرد.

مقام معظم رهبری در سخنرانی خود در سالگرد آن بزرگوار یادآور می شود که نه تنها امام از بیت المال استفاده نمی کرد بلکه آنچه متعلق به خود او هم بود برای مردم خرج می کـرد. مـریـدان ، علاقه مندان و دوستان امام برای ایشان هدایای فراوانی می آوردند که آن حـضـرت بـرای آبـادانـی کـشـور، کـمـک بـه فـقـرا، رسـیـدگـی بـه سیل زدگان و جاهای دیگر، صرف می کرد. امام بزرگوار نه تنها خودش را رها کرده بود بـلکـه بـه مـسـئولان و شـاگـردان خـویـش نـیـز تـوصـیـه مـی کـرد کـه دنـبـال زرق و بـرق دنـیا نروند چرا که چرب و شیرین دنیا انسان را از مجاهدت در راه خدا بازمی دارد.

 د . دشمن شناسی امام

یـکـی از ویـژگـی های منحصر به فرد امام خمینی ، بینش فراگیر آن حضرت ، نسبت به مـصـالح مـسـلمـانـان در ابعاد داخلی و خارجی بود. معمار انقلاب اسلامی تاریخ نهضت های گـذشـتـه را بـه دقـت مـطـالعـه و آفـات آنـهـا را مـورد بـررسـی قـرار داده بـود و از این تـجـربـیـات بـرای حـفـظ انـقلاب استفاده کرد. آن امام قدرت های استکباری را به صورت کـامـل می شناخت و تلاش کرد که مستضعفان جهان را علیه آنها و به خصوص امریکا بسیج کـنـد، همواره مبارزه با اسرائیل را تشویق می کرد، ماهیت جریان های انحرافی و مرموز به خـصـوص مـنـافـقـیـن ، مـتحجران ، نهضت آزادی و باند مهدی هاشمی را برای مردم روشن می نـمـود. آن حـضـرت بـا زمـان شـنـاسـی دقـیـق و بـا تـسـلط و شـنـاخـت کـامـل قـدرت های جهانی و جریان های انحرافی و با اخذ تصمیمات مناسب و به موقع همه توطئه های دشمن را خنثی می کرد.

 مـقـام مـعـظـم رهبری برخورد حضرت امام با دشمنان خارجی و داخلی را این گونه بیان می کـنـد کـه ایـشـان راءس استکبار یعنی امریکای جهان خوار و سردمداران نظام های غربی را بـارهـا دچـار نـاکـامـی سـاخـت و خـواب راحـت را از چـشـم زورگـویـان ربود، شعار محو غده سـرطانی اسرائیل را مطرح کرد، با بصیرت و صبر و مقاومت به جنگ با نفاق و دورویی و تزویر رفت و سربلند و پیروز این راه را طی نمود.