آنچـه كـه بایـد در مـورد انتخابـات و انتخـاب كـردن مـورد توجه قـرار گیـرد، ایــن اســت كــه رأی دادن بایــد همــراه بــا بصیــرت و شــناخت كامــل باشــد. انتخاب كننــدگان بایــد بــه طــور كامــل و درســت كســی را كــه برمیگزیننــد، نســبت بــه او شــناخت داشــته باشــند و از ســوابق، عملكــرد و تفكر اندیشــه و تــوان مدیریتــی اجرائـی او بـا خبـر باشـند. آن چـه باعـث برگـزاری انتخابـات همراه بـا كیفیت انتخاب و منتخـب (انتخـاب اصلـح) اسـت، چیـزی نیسـت مگـر رأی دادن همـراه بـا شـناخت و بصیـرت كامـل و آگاهانـه نسـبت بـه كاندیداهـا.
لازمه شـناخت مـردم نسـبت بـه نامزدهـا هـم معرفـی داوطلبـان محتـرم بـه مـردم میباشـد تـا شـناخت كافـی حاصـل شـود؛ لـذا شـناخت از طـرف مـردم و شناسـاندن (معرفــی خــود) از طــرف كاندیداهــا دو طــرف مكِمــل بــرای تكامــل بخشــیدن بــه مكانیــزم برگــزاری انتخابــات مطلــوب و بــا كیفیــت میباشــد. از طــرف دیگــر افــراد میتواننــد در قالــب تبلیغــات انتخاباتــی، خودشــان و برنامه هــا، اهــداف، تــوان (بـا شـرح سـابقه خـود) و تفكـر و… خـود را بـه مـردم معرفـی كنند. پـس تبلیغـات انتخاباتـی راه معرفـی افـراد و یـا نوعـی برنامـه معارفـه میباشـد تـا مـردم بـا رأی دادن همـراه بـا شـناخت، انتخاباتـی مطلـوب از حیـث انتخـاب اصلـح و بـا كیفیـت را برگـزار كننـد.
لـذا تبلیغـات انتخاباتـی بـرای معرفـی افـراد، سـابقه و تـوان و…نـه تنهـا بـه خـودی خـود نامطلـوب نمیباشـد بلكـه لازمه برگـزاری انتخاباتـی سـالم اسـت.
اما دغدغههای كه در سؤال، ذكر شده است:
افـراد شایسـته و لایقی كـه كاندیداهـای مجلس یا ریاست جمهوری و یـا مـوارد دیگـر هسـتند بـا توجـه بـه ایـن كـه اسـتفاده از كمك هـای مردمـی در میـان بعضـی از كاندیداهـا بـرای پیشـبرد اهـداف متـداول میباشـد و هـم چنیـن اسـتقبال مـردم از ایـن امـر بـرای بـه قـدرت رسـاندن افـراد لایق و شایسـته كـه مـد نظـر خودشـان میباشـد، وجـود دارد؛ لـذا ایـن افـراد (كاندیداهـا) میتواننـد بـا اسـتفاده از ایـن شـیوه (كمكهـای مردمـی) اهـداف تبلیغاتـی خـود را جهـت معرفـی و ارائـه برنامههـای خـود پیـش ببرنـد.
علاوه بـر ایـن افـراد بـا لیاقـت معمـولا بـا توجـه بـه عملكـرد مثبتـی كـه در سـابقه خــود دارنــد، گاه حتــی بــدون کمتریــن تبلیغاتــی مــورد توجــه و حمایــت مــردم بخصـوص نخبـگان كـه بـر جامعـه تأثیـر گذارنـد ؛ قـرار میگیرنـد و همیـن مسـاله زمینـه تبلیغاتـی مردمـی یـا معرفـی آنـان از سـوی احـزاب را فراهـم میکنـد و بـاز هـم نیـازی بـه صـرف هزینـه هـای کلان بـرای معرفـی چنیـن کاندیدایـی وجـود نـدارد.
هـم چنیـن بسـیاری از احـزاب هـم دنبـال افـراد لایق و شایسـته هسـتند؛ تـا آنـان را مـورد حمایـت خـود قـرار دهند. بنابرایـن بـرای شناسـاندن افـرادی کـه از نظـر آنهـا لایق میباشـند (و لـو از نظـر افـراد و گـروه هـای دیگـر لیاقـت مطلـوب را نداشـته باشـند) هزینـه میكننـد و هزینـه کـردن بـرای افـرادی کـه اعتقـادی بـه لیاقـت آنهـا ندارنـد و تنهـا بـه سـوء اسـتفاده از آنهـا بیاندیشـند، صرفـا باعـث زیـر سـوال رفتـن اعتبـار خودشـان خواهدشـد.
علاوه برایــن لازم اســت اشــاره کنیــم کــه تبلیغــات انتخاباتــی افــراد در انتخابــات ریاســت جمهــوری و مجلس محــدود بــه پوســتر، عكــس و… در مجمــوع صــرف هزینــه هــای کلان نیســت، برنامه هــای صــدا و ســیمای جمهــوری اســلامی ایــران كــه بــه عنـوان رسـانه ملی بیشـترین مخاطـب مردمـی را دارا میباشـد، مؤثرتریـن رسـانه بـرای رسـاندن آگاهـی بـه مـردم اسـت و ایـن رسـانه عظیـم و تاثیـر گـذار بـا تنظیـم برنامه هایـی فرصـت كافـی، همسـان و عادلانه را در اختیـار كاندیداهـا قرار میدهد تـا برنامه هـا و اندیشـه های خـود را ارائـه دهنـد، كـه تأثیـر آن بـر اذهـان در عمـوم بیشــتر از تبلیغــات بــه وســیله پوســتر و… میباشــد.
شـواهد و سـوابق انتخابـات نیـز در کشـور مـا حاکـی از ایـن بـوده اسـت کـه هرگـز هزینـه هـای کلان و شـهرت و یـا وابسـتگی بـه احـزاب و گروههـا مـلاک اصلـی در انتخــاب شــدن نمــی باشــد و مــواردی وجــود داشــته اســت کــه فــردی بــا کمتریــن شــهرت و صــرف بودجــه و بــدون اینکــه از جانــب هیــچ حــزب و گروهــی مــورد حمایـت قـرار گیـرد، آن هـم در شـرایطی کـه تصـور عمومـی تحلیلگـران بـر ایـن بـوده کـه وی کـم اقبـال تریـن فـرد در میـان مـردم میباشـد، بـه ریاسـت جمهـوری و یا نماینده مجلس انتخـاب شـده اسـت.