فایل پاسخهای آسان برای پرسشهای سخت یکی از مهم ترین محصولات بسته نجات است که در خیلی از قالب ها ارجاع به این فایل داده میشود.
این فایل شامل پاسخهایی ساده و روان به سوالاتی از این قبیل است:
رای بی رای ما معترضيم ٫ مسئولین باید به خودشون بیان ٫ همه شون مثل هم هستن ٫ نماینده مجلس کاری نمیتونه بکنه ٫ به رای ما اثر نداره ٫ من هیچکسو قبول ندارم که بهش رای بدم ٫ این مملکت درست بشو نیست!
جملات روایت مردمی پیشرفت نیز ذیل سوال آخر مطرح شده اند. علاوه بر جملات ساده و روانی که آماده شده اند دو فایل دیگر بعنوان فایل پشتیبان وجود دارد تحت عنوان قواعد گفتگوی چهره به چهره شامل تکنیکهای اقناع و راه های شروع گفتگو و باز کردن سر صحبت و فایل سناریوهای ۶۰ ثانیه ای که با ترکیب جملات فایل اصلی تهیه شده اند برای استفاده در قالبهای مختلف.
کنشگر میدانی با تسلط بر به این مطالب به راحتی میتواند به تبیین و گفتگو بپردازد.
حتی اگر کسی مایل به تخاطب واقعی نباشد، با تسلط بر این جملات میتواند در محیطهای عمومی از طریق یک تماس تشریفاتی با مخاطب فرضی گفتگو کند 🙂
چهره به چهره
تصور کنید در هر استان ایران فقط و فقط ۱۰۰۰ نفر برای گفتگوی چهره به چهره فعال بشوند یعنی حدود ۳۰ هزار نفر. اگر طی ۲۰ روز فرصت تبلیغات این ۳۰ هزار نفر روزانه با ۲۰ نفر گفتگو کنند و از این ۲۰ نفر فقط ۱۰ نفر متقاعد به شرکت در انتخابات شوند ۱۰۳۰۰۰۰ نفر ۲۰ روز مساوی ۶ میلیون رای این ۶ میلیون رای میتواند میزان مشارکت انتخابات را بیش از ۱۰ درصد افزایش دهد.
نکات ضروری اولیه
- اخلاص، شرط اول اثر کار انقلابی است. قبل هر کار روی نیت هامون کار کنیم.
- دروغ ممنوع اصلی ترین اصل که حاکم بر تبلیغ ماست صداقت در گفت و گو و عمل است و مخاطب ما باید صداقت را در گفتار ما احساس کند.
- اولین گفتگو سخت ترین گفتگوست اگر اولی را شروع کنید ترستان میریزد و بعدی ها راحت خواهند شد.
- بیش از اینکه گوینده خوبی باشید شنونده خوبی باشید مردم میخواهند عقده هایشان را خالی کنند. این به آنها روحیه میدهد پس گوش بدهیم و همراه شویم.
- اول برادری خود را ثابت کنید در گام اول طرف مقابل را تایید کنید حتی حرف های غلطش را مثلا بگویید بنده هم قبول دارم که در شرائط خیلی بدی به سر میبریم خودم در این هشت سال دارایی ام به یکدهم ارزش قبلی خود رسیده همه مان در بورس ضرر کرده ایم ولی …
- تحت هیچ شرائطی عصبانی و تند نشوید؛ حتی اگر به رهبر معظم انقلاب حفظه الله ناسزا گفتند بصورت منطقی و مستدل او را به خطاء و اشتباهش واقف کنید.
- بنای تخریب دیگران را نداشته باشیم؛ چرا که تخریب ابزاری است که انسانهای ضعیف از آن بهره می برند.
- اگر مخاطبتان خیلی گارد داشت وقتتان را تلف نکنید با یک تشکر صحبت را تمام کنید.
- اگر مخاطب بفهمد سوژه ماست اثر کار ما از بین خواهد رفت تا جای ممکن کار را طبیعی جلوه دهید.
- لازم نیست طرف مقابل حتما در همان لحظه متحول شود و شبیه ما فکر کند نا امید نشوید و اعتراف هم نگیرید.
- به سه دسته واژگان توجه داشته باشید الف) واژگان نهادینه شده مثل اقتصاد مقاومتی؛ ب) واژگان درونی شده مثل اقتصاد درون زا؛ ج) واژگان ارزشی مثل امامین انقلاب، شجره طیبه، بصیرت.
- سعی کنید تا جایی که میتوانید فیلم بازی نکنید و خودتان باشید.
- اولویت طرح افزایش مشارکت است ولی گاهی افراد به خاطر خصوصیات یک شخص، تصمیم به رأی دادن می گیرند. لذا اگر حس کردید به خاطر شخص آقای الف يا ب رأی می دهد، از خصوصیات ایشون براشون بگید.
- در صورت اختلاف نظر شدید با مخاطب در هر زمینه ای از ورود به مجادله ی کلامی مطلقا پرهیز کنید و آرامش خود را حفظ کنید.
- باید به مسائلی هم چون معیشت که دغدغه اصلی مردم است بپردازیم و راهکارهای واقعی را بصورت اجمالی برای مخاطب تبیین کنیم.
برخی از مسائل مردم در عدم شرکت در انتخابات عبارتند از:
- همشون مثل همن هر که بیاد وضع همینه!
- رای بی رای ما معترضیم.
- هر کسی رو خودشون بخوان میارن.
- چون نامزد مورد نظرم رد صلاحیت شد رای نمیدم.
- رای ما که اثر نداره
- مجلس اسلامی و خبرگان چه اثری برای مردم دارند؟
- این مملکت درست بشو نیست.
روش تولید محتوا
ابتدا نیاز است یک تیم محتوایی در دو عرصه اقدام به طراحی جملات کوتاه و روان و همه فهم نماید:
۱- پاسخ به مسائل مردم برای رای ندادن
۲- صحبت هایی که پاسخ به مسئله مردم نیست اما حرفی است که ما میخواهیم در راستای گفتمان انقلاب اسلامی و نفی جریان غربگرا و تبیین شاخصهای اصلح به گوش عموم مردم برسانیم.
در تولید جملات سعی شود وجه مشترکی که در همه اقشار میتواند نقطه اثر گذاری باشد مورد توجه قرار بگیرد. در گام بعدی نیز سعی شود این جملات در قالبهایی ریخته شود که در هر جایی بتوان یک کنشگری انتخاباتی داشت؛ حتی مثلا چند ثانیه ای که موقع خرید رمز کارت خود را به فروشنده میگوییم تا مبلغ خرید را پرداخت کنیم باید طوری مسلح باشیم که از کنار هیچ زمان و مکان و مخاطبی به سادگی نگذریم و هر بستری را تبدیل کنیم به یک بستر تبلیغاتی؛ حتی صف نانوایی و صندلی انتظار بانک را …
ریز قالب های چهره به چهره
الف. چهره به چهره متداول
در این روش کافیست روی جملات آماده شده مسلط باشید و بزنید به دل میدان البته بهتر است قواعد چهره به چهره و راه های شروع گفتگو و باز کردن سر صحبت با مخاطب را هم مطالعه کنید. اگر به هر دلیلی نمی خواهید یا در شرایط خاصی نمی توانید گفتگوی چهره به چهره داشته باشید بهترین راه تماس تلفنی نمایشی است. با این توضیح که به کمک جمله ها یک سناریو آماده کنید و هر جایی که میبینید مخاطبی دارید که صدای شما را میشنود گوشی خود را بردارید و الکی با یک شخص فرضی بحث سیاسی کنید فقط حواستان باشد گوشی روی بی صدا باشد!
ب. صحبت ۶۰ ثانیه ای
بین دو نماز جماعت در مسجد اتوبوس اماکن پر رفت و آمد و…. جای مناسبی است برای اینکه به صورت غافلگیرانه از جا بلند شوید و یک صحبت ۶۰ ثانیه ای داشته باشید. مثلا برای سه قشر دانش آموزی که حق رای ندارد دانشجو و طلبه ی غیر معمم ، طلبه معلم چند سناریوی مستقل می توان طراحی کرد.
ج. گفتگوی شکلاتی
این گفتگو صرفاً برای لحظه خرید از یک مغازه است؛ لحظه ای که شما بابت میوه یا لبنیاتی که خریده اید مبلغی را پرداخت میکنید و قیمت آن کالا زمینه ای هست برای اینکه جمله مناسبی را به مغازه دار بگویید و از خیر این چند ثانیه هم نگذرید!
د. بحث ساختگی
از قبل با یک یا چند نفر از دوستان خود هماهنگ کنید و خودتان را برای یک بحث نمایشی آماده سازید و به تناسب مکان مد نظر (فضاهای شلوغ در مترو ،نانوایی اتوبوس و ….) و ویژگیهای کسی که میخواهید با او بحث کنید، سناریوی بحث را آماده کنید.
هـ . ایستگاه گفتگو
یکی از قالبهای موثر گفتگوی چهره به چهره راه اندازی ایستگاه گفتگوست که در ادامه بصورت تفصیلی به آن می پردازیم.
اهداف
۱- حضور حوزویان در میان مردم به خصوص قشر خاکستری و ایجاد انس و الفت بیشتر بین مردم و روحانیت؛
۲- روشنگری در خصوص مسائل گوناگون دینی سیاسی و اجتماعی به ویژه انتخابات؛
۳- پرورش طلاب در زمینه کنشگری اجتماعی و ساماندهی و راهبری ایشان در سراسر کشور
سیاست ها
۱- مدارس علمیه در اجرای طرح نقش محوری دارند؛
۲- استفاده حداکثری از ظرفیت طلاب
۳- تعامل با نهادها سازمانها و مجموعه های برون حوزوی.
چشم انداز
راه اندازی ۳۰۰ موکب تبلیغی مخاطب هر موکب ۱۰۰۰ نفر در روز یعنی جمعا ۳۰۰،۰۰۰ نفر در روز.
توضیح اجمالی طرح
یک مدرسه علمیه و یا چند مدرسه به صورت مشترک وابسته به شرایط محیطی و وضعیت مدارس در مکانی مناسب از سطح شهر که به صورت طبیعی جمعیت زیادی از عموم مردم در آنجا حضور و رفت و آمد دارند و مشکل ترافیکی ندارد مانند بوستانها به راه اندازی یک ایستگاه صلواتی چند منظوره اقدام می کنند.
در این ایستگاه علاوه بر فضاسازی تأثیرگذار در خود ایستگاه و محیط پیرامون آن که با فضای انتخابات و شعارهای انقلابی تناسب داشته باشد و نیز پذیرایی از مردم اقدامات زیر میتواند انجام شود:
۱- پخش صوت و کلیپ با مضامین دینی و انقلابی
۲- راه اندازی غرفه کودکان
۳- چینش میز و صندلی و شکل دهی گفتگوی مستقیم روحانیون معمم با قشرهای مختلف مردم در موضوعات گوناگون؛
۴- برگزاری سخنرانیهای کوتاه جذاب و تأثیرگذار در فضای آزاد؛
۵- برگزاری سرودهای دینی و انقلابی با حضور نوجوانان؛
۶- برگزاری نمایشگاه با موضوعات اجتماعی و سیاسی نظیر دشمن شناسی دستاوردهای انقلاب مسئله انتخابات، فرزندآوری و جمعیت، حجاب و عفاف
۷- پخش محتوای بصیرتی و دینی در قالبهای مکتوب و دیجیتال
۸- شناسایی و ارتباط با افراد متدین انقلابی دغدغه مند و تأثیر گذار؛
۹- معرفی کانال کشوری توسط دفتر امور اجتماعی و سیاسی و راه اندازی کانال ارتباطی و تبیینی از طریق مدارس علمیه
ظاهر موكب
۱- استفاده از نمادها و نورپردازیهای جذاب پیشنهاد میشود از سبک اربعین استفاده شود و مواکب پرنور و ریسه بندی شده و از آب نما و یا هر ویترینی که مخاطب را جذب کند استفاده شود؛ به گونه ای که فرد غیر از پذیرایی از حاشیه ی موكب هم استفاده نماید.
۲- استفاده از میز و صندلی جهت نشستن و میل کردن مراجعه کنندگان که غرض اصلی از برپایی موکب همین نشستن عزیزان و استفاده از برنامه است.
۳- تعبیه جایگاه مختص راوی
۴- استفاده از ویدیو پروژکتور و پخش کلیپهای دلی و تاثیر گذار
۵- راه اندازی مهد کودک
نکته : محیط موکب نباید بسته باشد به صورتی که ورودی و خروجی نداشته باشد این باعث میشود خیلی از عزیزان در نگاه اول ورود به موکب را انتخاب نکنند محیط موکب باید به گونه ای باشد که وقتی افراد رد میشوند خود را در موکب ببینند و نیازی به دعوت نداشته باشند.
محتوای موکب
۱- پذیرایی که لازمه ی جذب است.
۲- پخش کلیپهای تاثیر گذار کلیپهای ۵ الی ۱۰ دقیقه ای مناسب با ایام و حال مخاطب
۳- روضه و مداحی روضه های ۵ دقیقه ای و گاهی سینه زنی توسط مداحان چارپایه خوانی خیلی مناسب این فضاست.
۴- روایت گری اصل کار و انتقال محتوا اینجا اتفاق می افتد؛ روایت گریهای ۱۰ دقیقه ای منظور از روایت گری همان انتقال مفاهیم مورد نظر در قالب روایت گری است گاهی مخاطبینی که پای منبر و مسجد نمی نشینند، پای روایت گری ها در مواکب مینشینند و اتفاقا خیلی هم بازخوردهای مثبتی از خود نشان می دهند.
زمان موکب
موکب از غروب آفتاب شروع به کار میکند و معمولا بعد از تاریکی هوا اصل مخاطبین حضور پیدا می کنند.
چهار الی پنج ساعت موکب به کار خود ادامه میدهد و در هر نیم ساعت یک چرخه کلیپ روایتگری، مداحی هر کدام ده دقیقه اجرا می شود؛ یعنی در پنج ساعت ده بار روایت گری اجرا میشود و مخاطبین همچنان که مشغول صرف پذیرایی هستند از برنامه استفاده می کنند.
طبق تجربه در مناطق مختلف شهرهای تهران و کرج بالاشهر و پایین شهر ولنجک نازی آباد، عظیمیه، ماهدشت) مخاطبین بعد از اتمام پذیرایی همچنان تا یک ساعت حضور دارند و حداقل از دو اجرا استفاده می کنند.
نکات ضروری
۱- برگزاری جلسات آنالیز عملیات هر شب با بچه های موکب جهت اصلاح اشکالات و تکمیل ظرفیتها:
۲- تیم روایت گری باید آموزش یک روزه روایت گری را بگذرانند.
۳- زیست بوم هر شهر در نوع موکب مراعات شود؛ اصل اولیه نوآوری و جذابیت فضاست.
عناصر همکار
۱- معاونت ها مراکز و دفاتر مرکز مدیریت حوزه
۲- ائمه محترم جمعه در استانها و شهرستانها؛
۳- سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛
۴- بسیج طلاب
۵- وزارت کشور شهرداری ها
۶- نیروی انتظامی ( تأمین امنیت)؛
۷- مجمع خیرین حوزوی
۸- کانون های مساجد
۹- صدا و سیما؛
۱۰- شورای تأمین استانها
۱۱- سازمان تبلیغات
۱۲- اورژانس
۱۳- هلال احمر