«معرفی کتاب دفاع مقدس»

جهت مطالعه روی عناوین کلیک نمایید:

حضرت امام خامنه‌ای:در جامعه باید سنت کتاب‌خوانی رواج پیدا کند. (۱۳۹۰/۰۴/۲۹)

در اهمیت کتاب و کتابت همین بس که حق تعالی در قرآن کریم به قلم و آنچه می‌نویسد سوگند یاد کرده است. ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ (قلم، آیه‌۱). نون، سوگند به قلم و آنچه مى‌نويسند.

در واقع یکی از کارهای بزرگ و مهم در سطح جامعه تلاش جهت همه‌گیری کتاب‌خوانی است و در این راستا ترویج و معرفی کتاب‌های خوب که موجب ارتقاء روحی انسان و به تبع آن رشد جامعه و نزدیکی به مدینه فاضله انسانی می‌گردد نیز اهمیت شایانی پیدا می‌کند.

مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان در راستای ارتقاء و توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی در میان اهالی مسجد، اقدام به تولید ویژه نامه‌هایی با عنوان «کتاب‌نما» نموده است.

در مجموعه «کتاب‌نما» تلاش شده است تا کتاب‌های شاخص و ارزشمند به صورت اجمالی مورد معرفی قرار گیرد تا علاقه‌مندان را در جهت انتخاب کتاب مناسب یاری نماید. علاقه‌مندان می‌توانند جهت تهیه این مجموعه به سایت مسجدنا مراجعه نموده و فایل‌های پی دی اف را دانلود نمایند.

مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان

  • نام کتاب: سلام بر ابراهیم (جلد اول)
  • ناشر: شهید ابراهیم هادی
  • نویسنده:گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی
  • تعداد صفحات:۲۵۶

«سلام بر ابراهیم» کتابی است که در قالب زندگی‌نامه‌ای مختصر و ۶۹ خاطره درباره شهید بزرگوار و جاویدالاثر «ابراهیم هادی» منتشرشده است. این نوشتار حاصل بیش از پنجاه مصاحبه از خانواده، یاران و دوستان آن شهید است که همگی نگارنده را در گردآوری این مجموعه ارزشمند یاری رساندند.

شهید هادی در یکم اردیبهشت‌ماه سال ۳۶ دیده به جهان گشود و پس از بیست‌وهفت سال زندگی پرفراز و نشیب، در عملیات والفجر مقدماتی در منطقه فکه، بیست و دوم بهمن سال ۶۱ به درجه رفیع شهادت نائل آمد و همان‌طور که از خداوند می‌خواست، پیکر پاکش در کربلای فکه گمنام ماند.

 

  • نام کتاب: بادگیرها چشم به راه‌اند
  • نویسنده:اعظم پشت مشهدی
  • ناشر: سوره‌ مهر
  • تعداد صفحات: ۱۳۲

کتاب «بادگیرها چشم به راه‌اند»، خاطرات مردی را روایت می‌نماید که از دیار آفتاب و شرجی، برای دفاع از کیان این مرز و بوم در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور یافت و در این راه به آرزوی دیرین خود رسید.

ابراهیم بشکردی زاده معروف به چریک پیر در سال ۱۳۱۳ در شهرستان بندرلنگه به جهان آمد. در همان دوران کودکی مادر و پدرش را از دست داد و در کنار مادر عظیمش عظیم شد. قبل از انقلاب همگام با روحانیون، علیه رژیم شاهنشاهی مبارزه کرد و با آغاز جنگ تحمیلی به جبهه رفت.

 ابراهیم بشکردی زاده در عملیات‌های طریق القدس و رمضان حضور داشت و در آخرین مرحله تکمیلی عملیات کربلای ۵ به اسم یاری آرپی جی زن همراه دیگر جوانان سرزمینش، از خاک و ناموس خود دفاع کرد و در اسفند ۱۳۶۵ در شلمچه به شهادت رسید.

  • نام کتاب: خاک‌پای قدمهایت
  • نویسنده: مرتضی احمر
  • ناشر: شهید کاظمی
  • صفحات کتاب: ۱۶۰

کتاب خاک‌پای قدمهایت رمانی جذاب و خواندنی با محوریت زندگی سراسر افتخار فرمانده شهید حاج احمد کریمی باشد. لشکر ۱۷ امام علی بن ابی‌طالب(ع) به سبب وجود فرمانده رشیدی چون سردار سرلشکر شهید مهدی زین‌الدین و پس از شهادت وی، سایر فرماندهان و رزمندگان شجاع، از یگان‌های خط‌شکن دوران دفاع مقدس بود و در عملیات کربلای پنج با حضور مستقیم و غیرمستقیم ۹ گردان ازجمله گردان حضرت معصومه(س)، نقش‌آفرینی مؤثری داشت.

شهید حاج احمد کریمی، متولد اول فروردین ۱۳۴۰ در قم و فرمانده گردان حضرت معصومه(س)، از فرماندهانی بود که به سبب رشادت و روحیه معنوی و رزمی خاطراتی ماندگار در ذهن هم‌رزمان خویش به‌جای گذارده است.

  • نام کتاب: خدای خوب ابراهیم
  • نویسنده: گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی
  • ناشر: شهید ابراهیم هادی
  • تعداد صفحات: ۹۶

کتاب خدای خوب ابراهیم، در بردارنده‌ی ۱۷۸ روایت و خاطره‌ی زیبا از شهید «ابراهیم هادی» ا‌ست؛ شهید بزرگواری که خاطراتش الگوی زندگی سالم برای نسل حاضر و آیندگان است.

از نکته‌های جالب و کاربردی این کتاب، ترکیب داستان‌ها با آیات قرآنی است؛ آیاتی که در زندگی انسان بسیار کاربرد دارد. کتاب خدای خوب ابراهیم مجموعه خاطرات جمعی از اعضای خانواده، دوستان و هم‌رزمان شهید ابراهیم هادی درباره‌ی ویژگی‌های قرآنی این شهید بزرگ است.

  • کتاب خون‌نامه
  • نام کتاب: خون‌نامه (خاطرات شهید حمید هاشمی کاری)
  • نویسنده: گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی
  • ناشر: انتشارات شهید ابراهیم هادی
  • تعداد صفحات: ۱۳۲

کتاب خون‌نامه خاطرات شهید حمید هاشمی است. حمید هاشمی، در پانزدهم اردیبهشت سال ۱۳۴۵ در شهر همدان در خانواده‌ای مستضعف و درعین‌حال سرشار از معنویت و روحانی‌زاده به دنیا آمد.

پس از پایان دبیرستانش در سال ۱۳۶۳ در تابستان همان سال عازم جبهه شد و مدت چند ماه در جزیره‌ی مجنون بود و در آنجا رشادت‌های فراوان از خود نشان داد.

او بعد از چند ماه فعالیت پرشور در جبهه، در ادامه‌ی عملیات والفجر ۸ (فاو) در شب بیست و نهم بهمن‌ماه ۱۳۶۴ با شرکت در یک رزم شجاعانه، شربت شهادت نوشید.

حمید مدت ده سال بدون مزار بود تا اینکه در خردادماه ۱۳۷۴، پیکر مطهرش در منطقه شناسایی و در مرداد ماه همان سال، پس از یک تشییع باشکوه، بعد از نماز جمعه در گلزار شهدای باغ بهشت همدان به خاک سپرده شد.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

«حمید بچه‌ی پر جنب‌وجوشی بود و خیلی شوخ‌طبع. این‌ها گیرایی‌اش را چند برابر می‌کرد. حمید کسی نبود که فقط دعا و نماز بخواند و به خاطر دعا و نماز شوخی نکند، اکثر وقت‌ها شوخی می‌کرد و خیلی بچه‌ی شلوغی بود. اعتقاد داشت که شوخی به ‌جای خود و عبادت به‌جای خود، وقتی نماز می‌خواند و دعا می‌کرد، در حال خودش نبود و وقتی‌که شوخی می‌کرد، بازهم در حال خودش نبود!

بعد از دعای کمیل، که حسابی با خدا خلوت کرده بود، شیطنت‌ها شروع می‌شد. حمید بچه‌ها را جمع می‌کرد، حمیدی که در دعای کمیل از هوش می‌رفت، در شوخی‌ها امانمان نمی‌داد.

با لیوان و پارچ آب و سطل و… همدیگر را خیس می‌کردیم. از این‌طرف حیاط به آن‌طرف دنبال هم می‌دویدیم و در راهرو و حیاط مدرسه همدیگر را خیس می‌کردیم و به شوخی همدیگر را می‌زدیم.

یک‌بار از مدرسه‌ای دیگر، دعوت کرده بودیم برای دعای کمیل بیایند دبیرستان امام خمینیe  و استقبال خوبی هم انجام دادیم. دعا که شروع شد بچه‌ها گریه می‌کردند و ضجه می‌زدند. بعد ازاینکه دعای کمیل تمام شد، بچه‌ها نیم ساعت بعد شروع کردند به شوخی کردن و…»

  • نام کتاب: داداش ابراهیم
  • نویسنده: محمدعلی جابری
  • ناشر: کتابک
  • تعداد صفحات : ۴۸

کتاب داداش ابراهیم، کتابی با روایت‌ها و داستان‌های کوتاه در وصف زندگی شهید ابراهیم هادی است. این شهید بزرگوار یکی از شهیدان ۸ سال دفاع مقدس است که اسطوره اخلاق و ایمان بود. صفات خوب دیگر این شهید مانند قدرت بدنی، شوخ‌طبعی، علاقه به یادگیری در کنار ایمان این شخصیت، ایشان را به یکی از الگوهای مناسب برای کودکان و نوجوانان تبدیل کرده است.

 وجود الگوهای مناسب در زندگی هر فردی تأثیر بسزایی در رشد روحی و روانی آن‌ها دارد. شهدا یکی از بهترین الگوهایی هستند که ما می‌توانیم در زندگی از راه و منش آن‌ها استفاده کنیم.

  • نام کتاب: دایره‌ المعارف مصور تاریخ جنگ ایران و عراق
  • نویسنده: جعفر شیرعلی نیا، حامد کفاش
  • ناشر: سایان
  • تعداد صفحات: ۶۳۲

«دایره المعارف مصور تاریخ جنگ ایران و عراق» با برخورداری از ۱۰۰۰ عکس مستند تاریخی، ۲۰۰ نقشه و ۴۰ جدول و نمودار آماری به بازار عرضه شده و در تدوین آن از بیش از ۳۰۰ منبع مکتوب و ۳۰ مصاحبه با فرماندهان و مسؤولان جنگ بهره‌برداری شده است. ۲۰۰ عکس اختصاصی نیز برای کتاب تهیه و تولید شده است. همچنین عکس‌های مختلفی در کتاب از جنگ هشت ساله قرار دارد که برای اولین بار منتشر می شوند.

در خصوص جنگ هشت‌ساله ایران و عراق تاکنون منابع مکتوب فراوانی منتشرشده که برخی از آن‌ها با استقبال مخاطبان عام نیز مواجه شده است. اغلب این آثار مکتوب دارای تصاویر محدودی بوده‌اند که امکان بازسازی رویدادها را در ذهن مخاطب به شکل محدود فراهم کرده‌اند. در کتاب «دایره‌المعارف مصور تاریخ جنگ» به دلیل استفاده از حجم فراوان عکس، نمودار، نقشه و تصاویر گرافیکی این امکان برای مخاطب ایجادشده تا تمامی آنچه را در بخش‌های متنی کتاب مطالعه می‌کند، در ذهن خود بازسازی کند.

در خصوص نقشه‌های استفاده‌شده در کتاب نیز این نکته قابل ‌ذکر است که بخش عمده‌ای از نقشه‌های به کار گرفته‌شده در کتاب‌های پیشین، نقشه‌هایی نظامی بوده که برای عموم مردم قابل‌فهم نبوده‌اند، اما در این کتاب حدود ۲۰۰ نقشه با استناد به اطلس‌های معتبر بازآفرینی و طراحی مجدد شده که مطالعه آن برای عموم مخاطبان قابل ‌فهم است.

 از دیگر ویژگی‌های دیگر این کتاب می‌توان به انتشار جدول‌های آماری اشاره کرد که به مخاطب کمک می‌کند تا برخی موضوعات مربوط به جنگ را یکجا ببینید و امکان مقایسه میان موضوع‌های مختلف را داشته باشید.

مخاطبان کتاب در کنار مطالعه بخش‌های متنی، ۲۰۰ نقشه از عملیات‌های جنگ ایران و عراق را مشاهده می‌کنند و در فصل‌هایی جداگانه جنگ‌افزارهای استفاده‌شده در جنگ، لوازم شخصی رزمندگان، رسانه‌های جنگ و ... نیز به‌صورت تصویری به مخاطب معرفی‌شده‌اند.

نکته قابل‌تأمل دیگر کتاب آن است که خلاصه کتاب به سه زبان انگلیسی، فرانسوی و عربی در انتهای اثر آمده و به ‌زودی این اثر به زبان‌های مذکور نیز به‌طور کامل ترجمه خواهد شد.

روایت محمد‌صادق روشنی و چگونگی شیمیایی شدن او و برادر شهیدش است. محمدصادق نخستین فردی است که در جریان جنگ ایران و عراق شیمیایی می‌شود و به دلیل اینکه در آن زمان هنوز نمی‌دانستند که عراق از بمب‌های شیمیایی استفاده می‌کند، دچار ضایعات شدیدی می‌شود و برای درمان به سوئیس اعزام می‌شود و در آنجا شروع به افشاگری در مورد جنایات آمریکا و کشورهای پشتیبان عراق می‌کند.

  • نام کتاب: غواص قهرمان
  • نویسنده: علی شعیبی
  • ناشر: شهید کاظمی
  • تعداد صفحات: ۲۴

«غواص قهرمان» عنوان کتابی است که در قالب ادبیات کودک به روایت داستانی به زندگی‌نامه شهید «محمدعلی معصومیان» می‌پردازد. کتاب غواص قهرمان، زندگی هنرمند شهید محمدعلی معصومیان را برای کودکان و نوجوانان روایت می‌کند و آن‌ها را با ابعاد مختلف زندگی تکلیف محور این شهید آشنا می‌کند.

ناشر این اثر هدف از انتشار این کتاب را آشنایی با زندگی شهدا که قهرمانان واقعی بشریت هستند معرفی کرده و تأکید داشته است انتشار این آثار علاوه بر شناساندن الگوهای زیستی به کودکان، عزت‌نفس، غرور ملی، شجاعت و غیرت را در انسان پرورش می‌دهد.

  • نام کتاب: فرمانده من
  • نویسندگان: داود بختیاری دانشور، داود امیریان، رحیم مخدومی، محسن مطلق، احمد کاوری، علی اکبر خاوری نژاد، حسن گلچین، هادی جمشیدیان و عباس پاسیار
  • ناشر: سوره مهر
  • تعداد صفحات: ۸۵

خاطرات این کتاب، همگی به شکلی داستانی و روایی نوشته شده‌اند تا برای مخاطب، خواندنی و لذت‌بخش باشند. خاطره اول با نام «من روز عاشورا بر می‌گردم» نوشته رحیم مخدومی درباره رشادت‌ها و از خودگذشتگی فرمانده‌ای آذری زبان است به نام مدنی. دومین خاطره به نام «شب هور» نوشته احمد کاوری روایتی است کوتاه از سیدعلیرضا قوام، معاون گردان نوح از لشکر بیست و یکم امام رضا p.

خاطره سوم که جذابیت ویژه‌ای دارد «رمز یا زهرا O» نام دارد و در آن، داود امیریان از حاج حسین سخن می‌گوید که یکی از فرماندهان جنگ است. «فستیوال انفجار و گلوله» به قلم علی اکبر خاوری نژاد به گوشه کوتاهی از جوانمردی و بزرگمنشی سروان محمودیان می‌پردازد. شهید علی غفاری شخصیت اصلی خاطره پنجم کتاب با نام «مثل گل سرخ» است که توسط حسن گلچین به نگارش درآمده. این خاطره تعلیق و هیجان درخوری دارد. «عقد آسمانی» نوشته هادی جمشیدیان، صحنه‌ای دیگر از جنگ را در کردستان به تصویر می‌کشد.

خاطره پایانی کتاب با نام «مسیح کردستان» نوشته عباس پاسیار و درباره شهید بروجردی است. صداقت و حقیقی بودن این خاطرات سبب می شود تا مخاطب با آنها احساس هم‌ذات پنداری داشته باشد.

متن تقریظ رهبر معظم انقلاب a بر این کتاب:

السلام علیکم یا اولیاء الله و احبائه، السلام علیکم یا اصفیاءالله و خیرته، السلام علیکم یا انصاردین الله و اعوان ولیه ...

ای آیت‌های خدا، ای معجزه‌های ایمان، ای نشانه‌های تعالی جاودانه انسان ...

ای گل‌های محمدی که فساد و آلودگی جهان امروز نتوانست از شکوفایی باز داردتان، برقی شدید و دنیای تاریک را روشن کردید، حجتی شدید بر آن کوتاه نظران که بالندگی انسان الهی را در عصر تسلط مادیت ناممکن می‌دانستید، خاطره‌ی مسلمانان صدر اسلام را زنده کردید و صدق و اراده و فناء فی الله را حتی پیش از آنان به نمایش گذاشتید. آنان به نفس پیامبر و نزول پیاپی آیات قرآن دل را گرم و جان را تازه می‌کردند. اما شما چه؟ حقا خلوص و تقوا را مجسم کردید و برای آن امام بحق که مظهر خلوص و تقوا بود سربازانی شایسته شدید ... سلام الله علیه و علیکم هنیئا لکم رحمة ربکم.

کتبه بیمناه الوازره اسیر امانیة و ذلیل نفسه علی الحسینی غفرالله له و رحمة و حشر مع اولیائه و الحقه بهذه الزمره الطیبه. آمین.

این کتاب در ۱۳ رجب ۱۴۱۱ با چشمی لبریز اشک شوق و حسرت زیارت شد.

  • نام کتاب: مربع‌های قرمز
  • نویسنده: زینب عرفانیان
  • ناشر: شهید کاظمی
  • تعداد صفحات: ۵۴۴

این اثر به خاطرات حاج حسین یکتا، فرمانده قرارگاه فرهنگی خاتم الاوصیاء W از دوران کودکی تا پایان دفاع مقدس پرداخته و برهه حضور وی در دفاع مقدس در این کتاب برجسته شده است.

کتاب «مربع‌های قرمز»، عنوان سؤال ‌برانگیزی است که جلد کتاب نیز بر اساس آن طراحی‌شده است. حاج حسین یکتا، در مقدمه خود بر این کتاب می‌نویسد:

«پنج سال می‌شد که قصد کرده بودم خاطراتم را مکتوب کنم. مخصوصاً وقتی مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای a مطلبی را مبنی بر ناتمام ماندن جنگ یک رزمنده تا نوشتن خاطراتش، فرمودند، برای نوشتن و نشر خاطراتم مصمم‌تر شدم. هر چه از رشادت هم‌رزمانم و غربت و مظلومیتشان می‌دانستم در روایتگری‌هایم گفته بودم. با مکتوب کردن خاطراتم دنبال ناگفته‌ای از بچه‌ها بودم. دنبال سبک بندگی کردنشان، سبک عبادتشان، سبک رفاقتشان، دنبال سبک زندگی کردنشان در جنگ. سبکی که این روزها جایش بین جریان زندگی جوانان به‌شدت خالی است. امید که این کتاب پلی باشد میان من و رفقای شهیدم. پلی باشد برای همه تشنگان و جویندگان حقیقت. پلی باشد به آسمان.»

متن تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب مربع‌های قرمز

ظرافت‌های برخاسته از ذوق و قریحه‌ی لطیف که در سراسر کتاب گسترده است، می‌تواند از نویسنده‌ی خوش‌قلم و چیره‌دست کتاب باشد و می‌تواند هم درافشانی‌های راوی باشد. نقطه‌ی برجسته‌ی کتاب، یاد شهیدان و یاد حال و حضور ملکوتی آنان پیش از شهادت است که حقاً بسیار خوب تصویر شده است. ارادت راوی به مرحوم آقای حاج میرزاعلی احمدی میانجی هم برای من جالب بود. آن مرحوم را حدود شصت سال به علم و تقوا و ورع می‌شناختم و به من لطف داشت. این کتاب ظاهراً چند روز پیش رونمائی شده است. برای من چندی پیش ‌از این فرستاده بود و تماماً مطالعه شد.

بسمه‌تعالی

بسیار شیرین و جذاب نوشته‌شده است. ردپای چانه گرمی‌های آقای حاج حسین یکتا در آن آشکار است.

  • نام کتاب: من زنده‌ام
  • نویسنده: معصومه آباد
  • ناشر: بروج
  • تعداد صفحات: ۶۳۸

کتاب «من زنده‌ام» خاطرات دوران چهارساله‌ی اسارت خانم معصومه آباد در زندان‌های رژیم بعث صدام است. روایت کتاب از دوران کودکی نویسنده آغاز و بابیان بخش‌های مهمی از نوجوانی وی ادامه پیدا می‌کند.

تقریظ رهبر معظم انقلاب a بر این کتاب:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

کتاب را با احساس دوگانه‌ی اندوه و افتخار و گاه از پشت پرده‌ی اشک، خواندم و بر آن صبر و همت و پاکی و صفا، و بر این هنرمندی در مجسّم کردن زیبایی‌ها و زشتی‌ها و رنج‌ها و شادی‌ها آفرین گفتم. گنجینه‌ی یادها و خاطره‌های مجاهدان و آزادگان، ذخیره‌ی عظیم و ارزشمندی است که تاریخ را پربار و درس‌ها و آموختنی‌ها را پرشمار می‌کند. خدمت بزرگی است آن‌ها را از ذهن‌ها و حافظه‌ها بیرون کشیدن و به قلم و هنر و نمایش سپردن.

این نیز از نوشته‌هایی است که ترجمه‌اش لازم است. به چهار بانوی قهرمان این کتاب به ‌ویژه نویسنده و راوی هنرمند آن سلام می‌فرستم.  ۵/۷/۱۳۹۲

  • نام کتاب: هنر اهل‌بیت(ع)
  • نویسنده: سید حسن منتظرین
  • ناشر: شهید کاظمی
  • تعداد صفحات:۴۳۲

روشنگری ستم‌ها و تحریف‌های ناروایی است که ناباورانه نسبت به جنگ و رزمندگان روا می‌گردد. این مجموعه تلاشی است تا به‌ دور از افراط‌ وتفریط و پرهیز از هرگونه تصرف و تحریف به تبیین ماهیت و محتوای فکری و اعتقادی رزمندگان در طول جنگ تحمیلی بپردازد. در حقیقت مجموعه حاضر سندی است برای زنگار زدایی و رفع تحریفاتی که در سال‌های پس از جنگ به پیشکسوتان خون و شهادت روا شد و نیز نشان از راه و رسم مردانی می‌دهد که چراغ راه عاشورائیان در دهه‌های دورتر گردیدند: بازار مستحبات در جبهه داغ بود. آشنایی با این مهم به عهده روحانیون بود که نیروها را با سنت‌های الهی و معارف اهل‌بیت oآشنا می‌کردند. دامنه مستحبات در جای‌جای زندگی بچه‌ها جریان داشت: غذا خوردن با نام خدا شروع می‌شد و نمک اولین خوراک بود. آب خوردن نشسته در شب، مسواک زدن و شانه کردن در همه ‌وقت؛ به‌طوری‌که غالباً در خطوط مقدم و حتی شب‌های عملیات نیز شانه و مسواک به همراه داشتند. استفاده از عطر هنگام نماز. انجام تعقیبات بعد از نمازها به‌ خصوص تسبیحات حضرت زهرا(س)، خواندن نمازهای نافله، مخصوصا نماز شب. انجام غسل‌های مستحبی به‌ویژه غسل جمعه. استفاده از انگشتر خصوصاً عقیق. بستن عقد اخوت با همدیگر در عید غدیر. دائم‌الوضو بودن و اهتمام به آن قبل از خواب و یا عملیات. خواندن سوره واقعه قبل از خواب و ... . و خلاصه هر جا حدیث و روایتی می‌دیدند یا می‌شنیدند گویا این سخن معصوم برای آن‌ها گفته‌شده و آن‌ها اولین مخاطب آن هستند.