«معرفی کتاب - اربعین حسینی»

جهت مطالعه روی عناوین کلیک نمایید:

حضرت امام خامنه‌ای:در جامعه باید سنت کتاب‌خوانی رواج پیدا کند. (۱۳۹۰/۰۴/۲۹)

در اهمیت کتاب و کتابت همین بس که حق تعالی در قرآن کریم به قلم و آنچه می‌نویسد سوگند یاد کرده است. ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ (قلم، آیه‌۱). نون، سوگند به قلم و آنچه مى‌نويسند.

در واقع یکی از کارهای بزرگ و مهم در سطح جامعه تلاش جهت همه‌گیری کتاب‌خوانی است و در این راستا ترویج و معرفی کتاب‌های خوب که موجب ارتقاء روحی انسان و به تبع آن رشد جامعه و نزدیکی به مدینه فاضله انسانی می‌گردد نیز اهمیت شایانی پیدا می‌کند.

مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان در راستای ارتقاء و توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی در میان اهالی مسجد، اقدام به تولید ویژه نامه‌هایی با عنوان «کتاب‌نما» نموده است.

در مجموعه «کتاب‌نما» تلاش شده است تا کتاب‌های شاخص و ارزشمند به صورت اجمالی مورد معرفی قرار گیرد تا علاقه‌مندان را در جهت انتخاب کتاب مناسب یاری نماید. علاقه‌مندان می‌توانند جهت تهیه این مجموعه به سایت مسجدنا مراجعه نموده و فایل‌های پی دی اف را دانلود نمایند.

مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان

 نام کتاب: ‌اربعین حسینی؛ امکان حضور در تاریخی دیگر
 نویسنده: اصغر طاهرزاده
 ناشر: لب‌المیزان

با نظر به اینکه رخداد اربعین در این تـاریخ دارای اضـلاع گونـاگونی است و نظر به همه‌ی اضلاعِ این پدیدار، موجب می‌شود که واقعیـت آن رخ بنمایاند، این کتاب موضوع اربعین را در در سه ضلع مورد بررسی قرار داده است. امید می‌رود کتاب پیش‌رو چشم‌اندازی باشد در مقابل انسان‌هایی کـه متوجه حضور خاص خداوند در این تاریخ، مطابق ظرفیت این تاریخ می‌باشند.

در مقدمه این کتاب در بیان استاد طاهرزاده آمده است: «بدون درک زمانه، هیچ قدمی به‌سوی آینده‌ی خود نمی‌توان برداشت و رخداد اربعین در این تاریخ، زمانی است که می‌توانیم با قرار گرفتن در آن، سرنوشت خود را از بند غرب آزاد کنیم و تاریخ پایان‌یافتگی غرب را نشان دهیم که این همان تاریخِ سست شدن عهد انسان با سکولاریته و اقامه‌ی رابطه‌ی انسان باخداست. با این اربعین تعرّض انسان به اومانیسم و تقلیل گوهر آدمی، شروع‌شده است و چیزی در انسانِ این تاریخ رخ‌داده و بر هستی او حاکم گردیده که دیگر نمی‌تواند در تاریخی زندگی کند که قوام آن را اومانیسم شکل داده است.

ما همان‌طور که در سنن الهی قرار داریم، اگر از حضور خود در آن سنن آگاه شویم، راهِ آینده نسبت به آن سنن در مقابل ما گشوده می‌شود. به همین معنا ما در تاریخی هستیم که اربعین به صورتی خاص ظهور کرده که اگر از حضور خود در این رخداد آگاه شویم، راهِ آینده‌ی تاریخ ما در مقابل ما گشوده خواهد شد و دیگر در توهمات بشرِ غرب‌زده قدم نخواهیم زد. این پیامی است که در مصاحبه آخر کتاب مدنظر خوانندگان گرامی قرار خواهد گرفته است.»


 تعداد صفحات: ۸۶

  • نام کتاب: تحقیق درباره اول اربعین حضرت سیدالشهداء (ع)
  • نویسنده: سید محمدعلی قاضی طباطبائی
  • ناشر: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • تعداد صفحات: ۷۴۱

در میان شیعیان روز اربعین سیدالشهداء(ع) که روز بیستم صفر است، شهرت بسیار دارد و عموماً آن روز را روز ورود اهل‌بیت(ع) پس از خلاصی از اسارت شام به کربلا می‌دانند و از ائمه اهل‌بیت اطهار(ع) زیارت مخصوصی برای آن روز وارد شده و از علمای امامیه تا قرن هفتم هجری شبهه و اشکالی در این موضوع دیده نشده است و اول کسی که شبهه کرده غیر از سید اجل اعظم سید رضی الدین علی بن طاووس حسنی(قدس سره) در کتاب اقبال سراغ نداریم.

یکی از شبهات موجود در حوزه تاریخ اسلام این است که آیا کاروان اسرای کربلا و خاندان مطهر حضرت سیدالشهدا(ع) در بازگشت از شام، در نخستین اربعین شهدای کربلا به صحرای تفتیده نینوا بازگشته‌اند یا نه؟ در بیان اهمیت این بحث تاریخی، همین بس که نخستین بار دو تن از علمای طراز اول شیعه، سید بن طاووس در کتاب مشهور خود به نام «اللهوف علی قتل الطفوف» و محدث نوری در کتاب «لؤلؤ و مرجان» در درستی مسئله ورود کاروان عاشورا در نخستین اربعین به سرزمین کربلا دچار تردید و ارائه شبهه شدند. بعدها این تردید به آثار شفاهی و کتبی شاگردان آن دو عالم برجسته راه یافت و بدین گونه مدخل مهمی در کتب دینی شیعه و حتی سنی برای بحث به وجود آمد.

دلیل عمده آن دسته از علمایی که در این مسئله تردید داشتند و دارند، بُعد مسافت میان سرزمین شام و عراق (دمشق و کربلا) است. این افراد معتقدند چگونه ممکن است کاروان عاشورا در طول ۴۰ روز، مسافت طولانی کربلا تا شام را در ضمنِ اقامت در برخی شهرهای بین راه سر کند و پس از مدتی توقف در شام، دوباره

همان مسیر را بازگردد؛ بنابراین، کاروان عاشورا یا در بیستم صفر سال ۶۲ قمری (یک سال پس از شهادت) وارد کربلا شده و یا در اربعین دوم حضرت سید‌الشهدا(ع) (۸۰ روز پس از شهادت) به آن مکان مقدس وارد آمده است.

در این میان، مجاهد نستوه شهید آیت‌الله سید محمدعلی قاضی طباطبایی در کتاب «تحقیق درباره اول اربعین حضرت سید‌الشهدا(ع)» با بررسی منابع دینی، تاریخی و فقهی و پژوهش در آثار و اقوال «تاریخ عاشورا» با ارائه دلایل عقلی و نقلی، غبار تردید از چهره این مسئله برمی‌دارد.

  • نام کتاب: جاذبه‌ی حسینی
  • نویسنده: موسسه فرهنگی حدیث لوح و قلم
  • ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی
  • تعداد صفحات: ۹۶

مجموعه‌ی حاضر، رهنمودهای ارزشمند رهبر معظّم انقلاب از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۰ در دو موضوع «زینب کبری(س)» و «اربعین» است که از کتاب «آفتاب در مصاف» استخراج گردیده است. با عنایت به این‌که ایّام پایانی ماه صفر در لسان مقام عظمای ولایت به‌ عنوان روزهای زینب کبری(س) معرفی گردیده و از سوی دیگر این ایّام، مزیّن به مناسبت اربعین سیّدالشّهدا(ع) است که به تعبیر رهبر معظّم انقلاب، آغاز دلربایی حسینی(ع)، احیای یاد کربلا و پایه‌گذاری یاد نهضت حسینی است، در این مجموعه سعی شده است که مطالب مرتبط با هر دو موضوع، تدوین و در آستانه این ایام به زینت طبع آراسته گردد. ناگفته پیداست که بخش معظّمی از محتوای این دو موضوع ارتباط مفهومی صریح و کاملی با یکدیگر دارند، بنابراین تجمیع و ارائه آن‌ها در یک مجموعه حائز اولویت بوده است. کتاب حاضر در سه فصل «زینب کبری(ع)»، «اربعین» و «شرح فرازهایی از زیارت اربعین» و به شیوه‌ی سیر تاریخی تدوین گردیده است.

  • نام کتاب: دانستنی‌های اربعین حسینی
  • نویسنده: رضا اکرمی
  • تعداد صفحات: ۵۱

موضوعات این کتاب فرازهایی از زیارت اربعین، اربعین حسینی و اسرای کربلا، ارزش و جایگاه اربعین حسینی، اربعین نور، اربعین حسینی و کودکان، پرسش‌هایی درباره اربعین حسینی، اخبار اربعین، زیارت اربعین و زیارت‌نامه اربعین، سرفصل‌های اصلی این کتاب را تشکیل می‌دهند.

متن تقریظ آیت‌الله هادی معرفت:

بسمه‌تعالی

 اربعین حسـینی یکی از پر بحث‌ترین واقعه‌ی طف[۱] است، که از جوانب مختلف مورد تحقیق و بررسی محققان قرارگرفته و تـاکنون آثار و دست‌آوردهاي گران‌بهایی در این زمینه ارائه گردیـده است و با حرکت زمان، پژوهش‌های ارزنده‌تر و جـامع و کامل‌تری بهره‌ی جامعه‌ی پژوهشـگران سخت‌کوش می‌گردد و ازجمله‌ی این تحقیقـات ارزنـده، تحقیقی است که محقق فاضل و نسـتوه جناب عمده الأعزه آقاي محمدامین پورامینی از فضلاي بنام حوزه‌ی علمیه‌ی قم انجام داده، و جدا قابل‌استفاده و بهره‌مندی حقیقت جویـان قرارگرفته و در طلیعه‌ی تحقیقـات دیگر ایشان مورد توجه می‌باشد. وفقه االله لمرضاته وایده بروحه، آمین. قم، محمدهادی معرفت ۱۵محرم ۱۴۲۴ه ق.

[۱] طَف نام دیگر سرزمین کربلا است؛